سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

عباس لقمانی: شاخ آفریقا بار دیگر در حالی به یکی از خبرسازترین نقاط دنیا تبدیل شده است که کشورهای در گیر، خود سال‌هاست با مشکلاتی دست به گریبان هستند.

سومالی کشوری که در پانزده سال اخیر فاقد حکومتی قانونی  است با روی کار آمدن گروه دادگاه های اسلامی که توانست موگادیشو را به تصرف درآورد به این ترس در شاخ  آفریقا  دامن زد که حکومت دیگری همانند دوران طالبان نیز ممکن است در سومالی  پا  بگیرد و پایگاهی برای گروه‌‌هایی شود که غرب را به چالش گرفته‌اند. 

ازسوی دیگر، با جان گرفتن نوعی حاکمیت در سومالی که از زمان کودتا علیه زیاد‌باره در سال 1991به کشوری بی‌قانون تبدیل شده بود؛ ادعاهای تاریخی نیز در سومالی باردیگر بهانه ای شد تا گروه‌های حاکم در موگادیشو به‌وسیله آن بتوانند مردمی را بسیج کنندکه امید به پا گیری دولتی ثابت را در کشورشان از دست داده بودند.

سومالی که از دیرباز  صحبت از سومالی بزرگ  می‌کرد برای این منظور بار دیگر ادعاهای پیشین را مطرح کرد.

از سوی دیگر،  اتیوپی که هنوز از دست دادن اریتره را نتوانسته است به‌عنوان واقعیتی
 غیر قابل بازگشت بپذیرد  و هرج ومرج در سومالی را نیزخطری برای امنیت داخلی خود می‌داند با  استفاده از آنچه غرب را نیز به واهمه انداخته است از موقعیت پیش‌آمده استفاده کرد و پیش از آن که سومالی مجال پیدا کند بار دیگر ادعاهای مرزی خود را شکل دهد، با استناد به پشتیبانی از حکومت قانونی در سومالی  به بمباران مواضع اسلامگرایان پرداخت.

تحلیل مقام‌های اتیوپی بر این پایه استوار است که اگر حکومت به اصطلاح قانونی در سومالی پا گیرد،  دیگر حکومتی که خود را  وامدار اتیوپی می‌داند، دست از ادعاهای پیشین برخواهد داشت و مصالح غرب نیز تأمین خواهد شد. 

موقعیت سومالی در شاخ آفریقا به این کشور امکان داده است اگر به ثبات برسد مسیری را زیرپوشش خود گیرد که  مسیر اصلی حمل ونقل محموله‌های نفتی برای  اروپاست.

هم‌اکنون دولت های غربی با ایجاد پایگاه‌هایی در جیبوتی راه‌های دریایی  را زیر پوشش خود گرفته‌اند.

دولتی مردمی هرگز در سومالی این اجازه را به کشورهای دیگر نخواهد داد که از بندرهای این کشور برای این منظور استفاده کنند.

آنچه در صحنه بین‌المللی در جریان است اکنون در سومالی تجلی یافته است. منافع در حال خطر غرب و ملت‌هایی که خود را به وامداران دیگران تبدیل کرده‌اند.

کنیا یکی دیگر از کشورهای طرفدار غرب در منطقه نیز با دقت آنچه در سومالی در جریان است را زیر نظر دارد و اگر جبهه دیگری در این منطقه گشوده شود بحران فراگیر در انتظار شاخ آفریقا خواهد بود.

برتری هوایی اتیوپی اکنون حکومت دادگاه‌های اسلامی را به عقب‌نشینی مجبور کرده است ولی برتری هوایی در کشوری که چیزی برای از دست دادن ندارد الزاما به منزله پیروزی بر حریف نخواهد بود.

سومالی در ماه‌های آینده خبرساز باقی خواهد ماند. آفریقا باید با تاسف تأیید کند که بحران دیگری را به بحرانهای هنوز حل نشده جهان افزوده است. 

کد خبر 11940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز