همشهری آنلاین: دانشمندان قصد دارند برای DNA تمام موجودات سیستم بارکد طراحی کنند تا امر ردیابی و جلوگیری از انقراض آن‌ها آسان‌تر شود

ibol-DNA-barcode

به گزارش رویترز، پروژه بین‌المللی بارکد حیات (International Barcode of Life Project) قرار است به زودی اولین کتابخانه از بارکدهایی باشد که بر اساس DNA هر موجود زنده طراحی می‌شود. دانمشندان با استفاده از تکه‌هایی از DNA هر موجود زنده بانک اطلاعاتی جامعی از اطلاعات موجودات تشکیل می‌دهند.

 سال گذشته دانشمندان توانستند با استفاده از بارکد DNA، نوع دقیق پرندگانی که باعث فرود اضطراری هواپیمای مسافربری در رودخانه هادسون نیویورک شدند را بیابند. این سیستم همچنین تاکنون نشان داده‌است از هر 4 بسته گوشت ماهی در فروشگاه‌ها، یکی از آن‌ها برچسب اشتباهی دارد که نوع ماهی را نادرست نشان می‌دهد.

 برای تشکیل دادن این بارکدها، دانشمندان از بخش خاصی از DNA موجودات که از قسمت خاصی از بدن آن‌ها استخراج می‌شود استفاده می‌کنند.

 هر کسی می‌تواند از این کتابخانه استفاده کند. فقط کافی است نمایه مجانی در وب‌سایت www.boldsystem.org بسازید. این کتابخانه بیش از 87 هزار دسته بندی و بیش از 1 میلیون بارکد دارد. داشنمندان این پروژه می‌گویند تا 20 سال آینده این کتابخانه بارکدهای مربوط به تمام 10 میلیون موجود زنده چندسلولی کره زمین را شامل خواهد شد.

 یکی از کاربردهای این کتابخانه به گفته مسئولان آن، کنترل غذایی است که به مرزهای کشورها وارد می‌شود. به گفته آن‌ها اگر فن‌آوری خواندن بارکد DNA از روی محصول به گمرک کشورها و همچنین فروشگاه‌ها وارد شود، زمان لازم برای کنترل مواد غذایی به شدت کاهش می‌یابد و به راحتی می‌توان تشخیص داد که برای مثال گوشتی که قرار است از کشوری به کشور دیگر وارد شود همان نوعی است که تولید کننده ادعا می‌کند یا خیر.

کد خبر 119484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز