چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: پس از آنکه چند روز پیش بعد از 3سال مقبره قیصر امین‌پور رونمایی شد، حالا پژوهشگری در حوزه دفاع مقدس، بین مقبره قیصر امین‌پور در گتوند و یادمان فدائیان صدام در بغداد شباهت خیره‌کننده‌ای یافته است.

مقبره قیصر

این شباهت که با مقایسه عکس این دو بنا به‌خوبی مشخص است، تنها چند روز پس از رونمایی از مقبره قیصر که کمی دیر و با تاخیر 3 ساله انجام گرفت، دیروز در خبری از ایسنا منعکس شد. نادر دریابان در سومین سالگرد قیصر در این باره گفت: در بغداد، یادمانی با نام «آرامگاه سرباز گمنام» (اشبال القادسیه الصدام) وجود دارد که با تأیید و دستور ویژه صدام برای فداییان بعثی او در نبرد با ایران که وی قادسیه می‌نامید، ساخته شده است.

جالب اینکه پس از حمله آمریکا و سقوط صدام، تنها همین یک بنا از دوران حمله او به ایران در بغداد باقی مانده است. آنطور که دریابان می‌گوید، صدام به تمامی مقامات عراقی دستور داده بود مراسم ویژه ادای احترام به سرباز گمنام در عراق باید در این مکان صورت بگیرد و خارجی‌های میهمان عراق نیز باید در هر سفر رسمی با اهدای دسته گل، به آن نماد احترام بگذارند.

دریابان ادامه می‌دهد: صدام همچنین دستور داده بود به خارجی‌ها و مقامات آنها یادآور شوند که این نماد در درجه اول به یاد کسانی است که به دست ایرانی‌ها کشته شده‌اند. او به‌شدت بر این موضوع تأکید داشت و همواره فیلم‌های ادای احترام به این یادمان از شبکه رسمی تلویزیون عراق به‌صورت مفصل پخش می‌شد.

پس از انتشار این خبر، البته مدیر پروژه بنای یادبود قیصر هم توضیحاتی درباره آن ارائه کرد. احمد طلایی گفت: ماهیت این اثر یک گنبد است و چیز دیگری نیست. حال این گنبد می‌تواند در 4قسمت، 2 قسمت یا حتی کوچک‌تر طراحی شود؛ لذا ما درباره چیزی صحبت می‌کنیم که به فرد خاصی متعلق نیست و مشابهت آن نمی‌تواند یک تقلید محسوب شود.

او با اشاره به زمان شکل‌گیری این پروژه و طرح‌های اولیه حسین خسروجردی توضیح داد: کار ساخت و طراحی مقبره زنده‌یاد قیصر امین‌پور زمانی شروع شد که خسروجردی 2 یا 3 طرح دیگر را در کنار هم آغاز کرده بود، بدون آنکه درباره این گنبد و نمونه مشابه آن در کشور عراق خبری داشته باشد.

مدیر پروژه بنای یادبود قیصر امین‌پور در ادامه تصریح کرد: یکسال پیش در گذری که به جمعه‌بازار داشتم، یکی دو مجسمه از کشور عراق آورده بودند که از جمله آنها، این گنبد دونیمه شده بود که مشابه طرح خسروجردی محسوب می‌شد. آن را به حسین نشان دادم و اشاره کردم که تقریبا هر دو اثر از یک گنبد استفاده کرده‌اند.

طلایی متذکر شد: فرق این دو اثر در این است که آنها یک گنبد را از وسط نصف و جدا کرده‌اند؛ یعنی هم در عرض و هم در طول، این جداسازی صورت گرفته است؛ اما کار حسین بدون هرگونه اطلاعی از نمونه مشابه آن، یک گنبد کوچک و یک گنبد بزرگ است که روی آن اشعاری از قیصر حکاکی شده است.

داخل گنبد نیز سنگ قبر قیصر امین‌پور به شکل گرد طراحی شده است که نشان‌دهنده نگاه ویژه خسروجردی و سنت‌شکنی او در این عرصه است. در کنار آن، یک لوستر با اشعاری از قیصر امین‌پور در بنا تعبیه شده که با روشن شدنش، سایه‌های آن روی سنگ قبر زنده‌یاد امین‌پور می‌تابد.

طلایی درباره کشف این شباهت نیز گفت: بهتر است در مرور این اثر بیش از هر چیز به نکات مثبت آن توجه کنیم و آن را مال دیگری نکنیم. این نخستین گنبدی است که در کشور ما روی زمین نصب شده است.

کد خبر 119894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز