بر اساس مصوبه امروز مجلس ، دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل 25 درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا، جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگانی که حداقل 5 سال سابقه اسارت دارند، به فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر، بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تسهیلات ویژه مربوط به خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان امروز مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت.

در ادامه بررسی برنامه پنجم توسعه، در بخش ایثارگران نمایندگان ماده 48 را مورد بررسی قرار دادند.

در این ماده به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی ، فرصت‌ها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران (پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا) و همچنین جانبازان، آزاداگان و افراد تحت تکفل آنها مواردی تصویب شد.

بر این اساس فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانبازان 50 درصد به استنثاء تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعات اداری، قانون حالت اشتغال و سهمیه کنکور برخوردارند.

همچنین تامین 100 درصد هزینه درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه‌های اجرایی و هزینه درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد.

کلیه دستگاه‌های اجرایی نیز موظف هستند تا 20 درصد اعتبارات فرهنگی خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادله شده با معاونت، صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنند.

براساس بند دیگر این ماده به منظور کاهش هزینه‌های مهندسی ساخت مسکن برای خانواده شهدا و ایثارگران، بنیاد شهید امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان تا 100 درصد هزینه‌های خدمات مربوطه را برای یک بار و حداکثر برای یکصد متر مربع تامین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیش‌بینی کند.

براساس این ماده همچنین 100 درصد هزینه‌های ثابت و متغیره ثبت‌نام هر ترم دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دوره‌های غیرانتفاعی دانشگاه‌های دولتی فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد و آزادگان با سابقه حداقل 5 سال اسارت غیر شاغل در دستگاه‌های اجرایی، توسط بنیاد شهید امور ایثارگران و چنانچه شاغل در دستگاه‌های اجرایی باشند، توسط دستگاه اجرایی مربوطه تامین و پرداخت می‌شود.

براساس بند دیگر ماده 48 اعطای بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان 50 درصد و بالاتر، آزادگان حداقل 5 سال اسارت و فرزندان شهدا و درخصوص اعزام به خارج ،مشروط به احراز شرایط علمی موضوع قانون اعزام، صورت می‌گیرد.

همچنین دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل 25 درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا، جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگانی که حداقل 5 سال سابقه اسارت دارند، به فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر، بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند و نیز 5 درصد سهمیه استخدامی به جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‌یابد.

 

کد خبر 120250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز