گروه اقتصادی: آزاد‌سازی نرخ حامل‌های انرژی و افزایش قیمت تمام شده تولیدات صنعتی با اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها از چالش‌های پیش روی بخش صنعت و معدن است.

industry

با مهدی جاریانی، نماینده بخش صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • بسته حمایتی بخش صنعت و معدن تا چه حد قادر به رفع مشکلات این بخش پس از هدفمند شدن یارانه‌ها خواهد بود؟

بسته حمایتی که وزارت صنایع و معادن در نظر گرفته براساس رویکرد چندجانبه از مصرف انرژی در حوزه‌های مختلف تدوین شده است. براساس این بسته، میزان حمایت‌ها در صنایعی مانند فولاد، سیمان و صنایع شیمیایی براساس مصرف انرژی که برای تولید کالاهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد درنظر گرفته شده است.

در واقع به همان میزان نیز تسهیلاتی برای صنایع مختلف برای گذر از مقطع پس از آزاد‌سازی‌ نرخ حامل‌های انرژی اختصاص می‌یابد. به همین دلیل گرچه کلیات بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن مورد تایید صاحبان کسب و کار است اما به‌نظر می‌رسد چالش عمده برای میزان کارآمدی این سیاست‌ها در مرحله اجرای بسته حمایتی مشخص خواهد شد.

با اجرایی شدن بسته مذکور نیز باید نقاط ضعف این سیاست‌ها با همکاری بخش خصوصی، مدیران بنگاه‌های صنعتی و وزارت صنایع و معادن بررسی و مرتفع شود. بنابراین در مقطع کنونی که خواستار کاهش آثار منفی آزاد‌سازی نرخ حامل‌های انرژی بر بنگاه‌های صنعتی هستیم باید روش‌های مقابله با این آثار به درستی تدوین و اجرایی شود.

  • در بسته حمایتی بخش صنعت و معدن، حمایت از چه صنایعی بیشتر در اولویت قرار گرفته است؟

در این بسته، حمایت از صنایع انرژی‌بر در اولویت نخست قرارگرفته و سایر صنایع نیز از طریق بهینه‌سازی مصرف انرژی با برنامه‌هایی که به وزارت صنایع و معادن ارائه شده و مورد تایید قرار می‌گیرد، حمایت می‌شوند. این حمایت‌ها به شکل پلکانی و با اولویت صنایع پرمصرف پیش‌بینی شده‌است.

از سوی دیگر تسهیلاتی برای بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات فرسوده و پر مصرف در بنگاه‌های صنعتی پیش‌بینی شده است. با وجود این تا زمانی که بسته مذکور اجرایی نشود به درستی نمی‌توان میزان تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های صنعتی را مشخص کرد.

  • آیا این بسته اجرایی شده است؟

پیش از این مقرر شده بود تا بسته حمایتی بخش صنعت با آغاز پرداخت نقدی یارانه‌ها اجرایی و مبالغ یارانه‌ انرژی صنایع به حساب صنایع انرژی‌بر واریز شود. همچنین پرداخت این یارانه به صنایعی که در سامانه الکترونیک وزارت صنایع و معادن آمار و اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند، در اولویت قرار دارد اما هنوز پرداخت یارانه صنایع انرژی‌بر عملیاتی نشده است. به‌نظر می‌رسد بسته حمایتی بخش صنعت و معدن پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اجرایی خواهد شد.

از سوی دیگر دولت باید اجرای این بسته را با رویکرد حمایت از صنایع مد نظر قرار دهد تا این کمک‌ها کمترین آسیب را به ساختار قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده کالاهای صنعتی بزند.

  • پس از بحران جهانی با وجود تدوین بسته حمایتی، برخی از صنایع با مشکل مواجه‌شدند، این بسته تا چه حد اجرایی شده و کارآمد بوده است؟

حمایتی که پس از بحران جهانی از صنایع کشور به عمل‌آمد در قالب پرداخت یا استمهال بازپرداخت تسهیلات دریافتی بنگاه‌های صنعتی و با این رویکرد بود که صنایع قادر به ادامه فعالیت باشند. اما بسته حمایتی اخیر با رویکرد تخصصی بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی و جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده تولید در صنایع مختلف ارائه شده است.

در بسته حمایتی قبلی برخی صنایع توانستند تسهیلاتی را دریافت کنند اما این تسهیلات قادر به رفع مشکلات بخش صنعت نبود و اطلاع دقیقی از میزان اثر بخشی بسته مذکور برای رفع مشکلات بخش صنعت و معدن پس از وقوع بحران جهانی وجود ندارد.

کد خبر 120442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز