گروه اقتصادی: دولت پرونده مرحله نخست واریز نقدی یارانه‌ها را ساعت 24 روز پنجشنبه گذشته بست تا مردم با پشت سرگذاشتن آخرین روزهای یارانه‌ای، گوش به زنگ بمانند تا تصمیم دولت برای اعلام قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی و سایر اقلام یارانه‌ای و غیریارانه‌ای اعلام شود.

به گزارش همشهری، 3 استان تهران، البرز و سمنان، آخرین استان‌هایی بودند که واریز یارانه‌های نقدی را در نخستین مرحله اجرای این طرح تجربه کردند. حدود60 میلیون و 640‌هزار ایرانی متقاضی دریافت یارانه‌نقدی، اکنون می‌دانند که حداکثر 81 هزار تومان به‌طور علی‌الحساب یارانه نقدی از سوی دولت به حساب آنها واریز شده است.

اگر این مبلغ برای 2 ماه در نظر گرفته شده باشد که ظاهرا اینگونه است، سهم هر ایرانی از یارانه نقدی در روز، 1350 تومان است.سؤال عمومی مردم این روزها بعد از کاهش تب یارانه‌های نقدی این است که قیمت حامل‌های انرژی و کالاهایی که قرار است قیمت آزاد را تجربه کنند چند درصد افزایش می‌یابد؟ این درحالی است که دولتمردان اعلام کرده‌اند دست‌کم وضع اقتصادی 7 دهک مردم بهتر می‌شود.

20 میلیون خانوار در انتظار قیمت‌ها

دست‌کم 20 میلیون خانوار ایرانی و 67 میلیون و 640 هزار ایرانی که یارانه نقدی به حساب‌شان واریز شده، منتظر قیمت‌های جدید هستند و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای براساس گفته‌های دولتمردان هر روز جدی‌تر می‌شود. ایسنا در گزارشی نوشت: با اینکه اعلام زمان دقیق اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی به چند ساعت قبل از اجرا موکول شده اما خبرها و فضای اظهارات مقامات دولتی حکایت از این دارد که احتمالا آذرماه اصلاح قیمت‌هاآغاز می‌شود.

وزیر اقتصاد هم هفته پیش اعلام کرد: مردم هیچ گونه نگرانی در زمینه تامین کالاهای اساسی و غیراساسی نداشته باشند چون پیش‌بینی‌های لازم در این باره انجام شده و اساسا امکان به‌وجود آمدن موضوعی به نام کمبود کالا در کشور ایران وجود ندارد.

افزایش همزمان

مهر هم در گزارشی نوشت: دولت سوت هدفمندی یارانه‌ها را احتمالا تا 10 روز دیگر به صدا درخواهد آورد و براساس اعلام برخی منابع خبری، دولت قصد دارد قیمت 7 حامل انرژی را همزمان تغییر دهد. بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق 7 حامل انرژی هستند که قیمت‌های آنها به‌صورت همزمان تغییر خواهد یافت.

یک گام تا هدفمندی یارانه‌ها

فارس هم گزارش داد: همگان منتظر اعلام رسمی قیمت‌های جدید بنزین، گازوئیل، برق، گاز، نان و دیگر حامل‌ها و تعیین زمان اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها هستند. محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت هفته پیش اعلام کرد: کارگروه طرح تحول اقتصادی با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت، اطلاعات و جزئیات تغییرات قیمتی برق و گاز را در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

جامانده‌ها از قطار یارانه آذرماه ثبت نام کنند

مرحله جـدید جمع‌آوری و اصـلاح اطلاعـات اقتصـادی خـانوارها از آذرماه آغـاز می‌شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس مرکز آمار ایران در بوشهر گفت: آن دسته از کسانی که اطلاعات اقتصادی خانوارشان تغییر پیدا کرده است می‌توانند ماه آینده از طـریق سامـانه الکترونیک آمار نفرات خود را اصلاح کنند.

عادل آذر افزود: کسانی هم که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر نکرده‌اند می‌توانند از طریق همین سامانه، فـرم را تکمیل کنند. وی با اشاره بـه پایـان واریز وجـوه نقـدی یارانه‌ها به حساب سرپرست خانوارها گفت: 67 میلیون و640 هزار نفر در قالب 20 میلیون خانوار، فرم اطلاعات اقتصادی را تکمیل کرده‌اند.

کد خبر 120521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز