یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با هشدار نسبت به جوان شدن سن طلاق، اعلام کرد: بر اساس آمار سال 88، نسبت هر یک طلاق به یکصد ازدواج از 9 درصد در سال‌های پیش از آن به 14 درصد افزایش یافته است.

 به گزارش ایسنا، دکتر شهلا کاظمی‌پور در نشست تخصصی «طلاق، بحران یا راه‌حل» با اشاره به اینکه بالاترین آمار طلاق در میان زنان در سنین 20 تا 24 سال واقع می‌شود، عنوان کرد: در میان مردان بیشترین آمار طلاق مربوط به بازه زمانی 25 تا 29 سالگی است و بر این اساس می‌توان عنوان کرد که پدیده طلاق به سمت "جوانی" حرکت می‌کند.

 به گفته وی 84 درصد طلاق‌های واقع شده در کشور در نقاط شهری روی می‌دهد که 30 درصد این میزان متعلق به تهران است، این در حالیست که جمعیت تهران کمتر از 20 درصد از جمعیت کل کشور را در بر می‌گیرد.

 معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با بیان این که حدود 50 درصد از طلاق‌های واقع شده در سال‌های 85 تا 88 مربوط به ازدواج‌هایی می‌شود که سنوات زناشویی آن‌ها کمتر از چهار سال بوده است، بیان کرد: این موضوع می‌تواند ناشی از تحولات اجتماعی دهه‌های اخیر در کشور باشد.

افزایش «طلاق‌های توافقی» در میان جوانان نگران کننده است

 وی با بیان این که تحولات اجتماعی دهه‌های گذشته در سطح جهان نظام خانواده‌ را با تغییرات، چالش‌ها ، مسایل و نیازهای جدیدی مواجه کرده است، خاطر نشان کرد: طی این مدت خانواده‌ به شکلی فزاینده به علل متعدد و پیچیده‌ای در معرض تهدید قرار گرفته است.

 به گفته کاظمی‌پور زمانی که کارکردهای خانواده‌ از قبیل کارکردهای زیستی، اجتماعی، شناختی و عاطفی یکی پس از دیگری آسیب می‌بینند، زوجین به تدریج احساس رضایتمندی خود را از دست می‌دهند.

 وی ادامه داد: کاهش تدریجی رضایتمندی زوجین ابتدا موجب گسست روانی و سپس گسست اجتماعی و در نهایت منجر به بروز یک واقعه حقوقی به نام «طلاق» می‌شود.

 معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با تاکید بر این که بر اساس آمارها، طلاق در کشور سیر صعودی در پیش گرفته است، اظهار کرد: این در حالیست که موضوع طلاق دیگر محدود به شهرهای بزرگی همچون تهران نیست و می‌توان این معضل را حتی در روستاها که در پیشینه خود قرن‌ها با نام طلاق بیگانه بوده‌اند، احساس کرد.

 به گفته وی افزایش پدیده طلاق در میان جوانان و همچنین بالا رفتن میزان طلاق‌های توافقی در میان آن‌ها، معضل طلاق را بیش از هر مساله‌ای در بستر جامعه نگران کننده کرده است.

 کاظمی‌پور در پایان تاکید کرد: امروزه آمار جدایی که به دنبال فقدان درک و تفاهم و بدون درگیری میان زوجین رخ می‌دهد، به حدی رسیده است که می‌توان با اعلام آن، هشداری جدی به جامعه داد.

کد خبر 120699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز