سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

دکتر محمدامین نریمانی: حالت‌های صورت ما باعث انتقال احساس ما به دیگران می‌شود و دیگران نیز برای ارزیابی احساس ما از آنها استفاده می‌کنند.

ارتودنسی

حتی هنگامی که ما به‌طور عمدی قصد مخفی کردن احساس واقعی‌مان را داریم، سیگنال‌های زیر پوستی که ارسال می‌شود نشان‌دهنده واقعیت ماجراست.

لبخند، حاصل کشیدگی عضلات اطراف دهان در وضعیت لب‌های بسته و باز است و بهترین آن هنگامی است که دندان‌ها دیده می‌شوند. اگر دندان‌های ما تمیز، زیبا، ردیف، سفید و سالم باشند حتما احساس و تمایل ما برای لبخند زدن و تکرار آن متفاوت خواهد بود. داشتن دندان‌های تمیز، زیبا و سالم در گرو رعایت بهداشت دهان و دندان خوب و کامل و مراجعه دوره‌ای برای کنترل این وضعیت به دندانپزشک است و دندان‌های زیبا و ردیف شده با مراجعه به متخصص ارتودنسی که از کم‌وکیف و خصوصیات بسیار ظریف این واکنش بدن آگاه است، به‌دست می‌آید.

دیده شدن دندان‌های ثنایا

هر فرد به‌طور طبیعی دارای 4دندان ثنایا در فک بالا و 4دندان ثنایا در فک پایین است. دندان‌های ثنایای بالا هنگام لبخند دیده می‌شوند و اثر قابل توجهی در زیبایی آن دارند. در فک بالا 2دندان ثنایای بزرگ‌تر که در وسط قرار گرفته‌اند، دندان‌های ثنایای میانی نامیده می‌شوند و 2دندان ثنایای کوچک‌تر که در طرفین این دندان‌های بزرگ‌تر قرار گرفته‌اند دندان‌های ثنایای کناری هستند. در یک لبخند زیبا تمام قسمت‌های دندان‌های ثنایای بالا مشاهده می‌شوند.

یکی از مشخصه‌های مسن شدن، کاهش دیده شدن این دندان‌هاست. به‌طوری که با مسن شدن فرد به‌تدریج مقدار کمتری از این دندان‌ها در هنگام لبخند مشاهده می‌شوند، بنابراین دیده شدن زیادتر دندان‌های ثنایا با جوانی مرتبط است.
مقدار دیده شدن دندان‌های ثنایا تحت ‌تأثیر عوامل دیگری هم هست: ردیف و منظم بودن دندان‌ها، رنگ دندان‌ها، ابعاد دندان‌ها از نظر بزرگ یا کوچک بودن آنها و مسئله مهم دیگر اینکه فرد تا چه حدی دارای اعتماد به نفس است که در موقع لبخند اجازه حرکت لب‌ها را فراهم کند و اجازه نشان دادن لبخند و دندان‌های خود را بدهد.

دیده شدن لثه

اگر لثه‌های سالم داشته باشید یعنی رنگ لثه شما صورتی روشن باشد، دیده شدن حاشیه لثه به زیبا‌تر شدن لبخندتان کمک می‌کند. لثه‌های شما می‌توانند علامتی برای سالم بودن و جوان بودن شما باشند. اگر لثه‌ها قرمز نشده، خونریزی نداشته و برگشته و متورم و بد رنگ نشده باشند و تحلیلی هم نداشته باشند سالم هستند. هر فردی که لبخند شما را می‌بیند به‌طور غیر ارادی ارتفاع و حاشیه لثه و به‌طور کلی کیفیت و کمیت لثه شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.میزان دیده شدن لثه‌ها در حد طبیعی باعث زیبایی شما می‌شود. اگر از حد طبیعی زیادتر شود باعث تحت ‌تأثیر قرار دادن دندان‌ها شده و اگر از حد طبیعی فاصله زیادی بگیرد باعث بی‌روح شدن لبخند شما می‌شود.

بازسازی قوس لبخند

قوس لبخند ایده‌آل دارای 2 جزء با رابطه بسیار نزدیک نسبت به یکدیگر است؛ قوسی که از اتصال لبه دندان‌های ثنایای بالا ایجاد می‌شود و قوسی که در هنگام لبخند روی لب پایین ایجاد می‌شود. رابطه این دو قوس هنگام لبخند هماهنگی و موازی بودن آنهاست. طرح‌ریزی دقیق حرکت دندان‌ها هنگام ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی و اصلاح نقایص شکلی این دندان‌ها توسط متخصصان دندانپزشکی ترمیمی می‌تواند باعث ایجاد این هماهنگی بین لبه دندان‌های ثنایای بالا با قوس لب پایین شود.
هر چقدر پهنای لبخند زیادتر باشد تأثیر آن در فرد بینده زیادتر بوده و بهتر است.

پهنای لبخند از طریق پهنای قوس بالا تعیین می‌شود(قوس بالا از طریق کنار هم قرار گرفتن دندان‌ها روی یک قوس به‌وجود می‌آید). برخی افراد دارای قوس دندانی تنگ یا جمع شده هستند بنابراین هنگام لبخند فقط دندا‌ن‌های جلو دیده شده و دندان‌های عقب‌تر در داخل و پشت دندان‌های جلویی قرار می‌گیرند. در حالت ایده آل، شما هنگام لبخند می‌توانید دندان‌های آسیاب کوچک را در طرفین لبخند مشاهده کنید.

میزان پهنای لبخند بر اساس فاکتورهای بیولوژیک تعیین می‌شود؛ مثلا میزان پهنای لبخند در افراد با جثه بزرگ‌تر زیادتر است. اگر طی درمان، متخصص ارتودنسی بتواند پهنای صحیح لبخند را با توجه به معیارهای بیولوژیک ایجاد کند نتیجه آن زیبایی بیشتر و قدرت بیشتر شما خواهد بود.

 

کد خبر 120868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز