سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

یوسف مجتهد: برابر ماده79 قانون نظام صنفی کشور (مصوب 24/12/82) وزارت بازرگانی مکلف است با رعایت بند (هـ) ماده55 این قانون برای افرادی که نام‌برده می‌شوند، در صورتی که دارای محل کسب ملکی یا اجاره‌ای باشند، پروانه کسب صادر کند.

جانباز

 موضوع بند (هـ) ماده55 تعیین دستورالعمل نظارت بر چگونگی صدور پروانه کسب در کشور توسط هیأت عالی نظارت است:
الف- جانباز، همسر جانباز، یکی از فرزندان جانباز متوفی و یکی از فرزندان جانباز از کار افتاده
ب- آزاده، همسر آزاده، یکی از فرزندان آزاده متوفی و یکی از فرزندان آزاده از کار افتاده
ج- تمامی اعضای خانواده شهدا اعم از همسر، فرزند، والدین، خواهر و برادر.

صدور پروانه کسب پس از دریافت معرفی‌نامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام می‌گیرد و اتحادیه موظف است دارنده پروانه کسب را به عنوان فرد صنفی بپذیرد و تمامی سازمان‌ها نسبت به اعطای تسهیلات و امکانات همسان با سایر افراد عضو اتحادیه اقدام کنند. این افراد نمی‌توانند شغل دیگری داشته باشند و در صورت انتقال به شهرستان دیگری ضمن ابطال پروانه کسب قبلی، در شهرستان جدید پروانه کسب معوض دریافت می‌کنند.

آیین‌نامه اجرایی این ماده به‌وسیله دبیرخانه هیأت عالی نظارت و با همکاری بنیاد، تهیه و در تاریخ 6/4/83 به تصویب وزیر بازرگانی رسیده است.

استفاده از تسهیلات این ماده مانع استفاده از تسهیلات تبصره(3) ماده 12 قانون که می‌گوید صدور بیش از یک پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شروط قانونی برای یک یا چند محل کسب بلامانع است، نیست. در واحدهای صنفی که میزان مساحت و محدوده واحد تعیین شده است، ایثارگران از کاهش حداقل مساحت واحد صنفی تا 40درصد و کاهش حدود صنفی تا 50درصد برخوردار می‌شوند.

در صورتی که ابزار و تجهیزات شغل هنگام تقاضا وجود نداشته باشد با اخذ تعهد تا 6 ماه مهلت داده خواهد شد. ایثارگران مشمول محدودیت تبصره(2) ماده49 قانون نمی‌شوند. این قانون می‌گوید: کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است براساس امکانات و به‌منظور رعایت مصالح عمومی و حفظ حقوق دیگران در ابتدای هر سال براساس دستورالعمل تعیین‌شده از سوی هیأت عالی نظارت تعداد واحدهای مورد نیاز هر صنف را در هر شهرستان مشخص و جهت صدور پروانه کسب به اتحادیه‌های صنفی مربوط ابلاغ کند.

وزارت بازرگانی موظف است با احراز شرایط ذیل نسبت به تکمیل پرونده متقاضی و صدور پروانه کسب اقدام و جهت اقدامات بعدی به اتحادیه ارسال کند. شرایط عبارتند از: 1- فتوکپی شناسنامه عکس‌دار 2- 6قطعه عکس جدید 3- گواهی پایان تحصیلات ابتدایی یا سواد خواندن و نوشتن به استثنای افراد بیش از 45سال سن 4- کارت معاینه بهداشتی متقاضی و تایید بهداشتی محل برای صنوفی که مشمول قانون مواد خوردنی، بهداشتی و... هستند 5- موافقت اداره اماکن 6- مدارک لازم دال بر صلاحیت فنی برای مشاغل فنی 7- فتوکپی سند مالکیت یا اجاره‌نامه و... 8- گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم 9- ارائه گواهی یا قبض پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری برای صنوفی که قبل از این قانون دایر شده‌اند 10- ارائه پایان کار تجاری، اداری یا کارگاهی و یا ارائه گواهی لازم از شهرداری مبنی‌بر بلامانع بودن صدور پروانه کسب برای واحدهایی که بعد از این قانون دایر شده‌اند. مدت اعتبار پروانه 10سال و تمدید آن با ارائه گواهی پرداخت عوارض کسب و پیشه، مالیات و گواهی بهداشت توسط اتحادیه صنف مربوط خواهد بود. ایثارگران می‌توانند جهت اداره واحد صنفی خود از مباشر استفاده کنند، در این صورت صاحب پروانه و مباشر به صورت تضامنی عهده‌دار مسئولیت‌های قانونی خواهند بود.

کد خبر 120877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز