جمعه ۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوضاع سومالی در این روزها اغلب با عراق مقایسه می‌شود. به عقیده کارشناسان اوضاع سیاسی در این کشور با وضع عراق در ابتدای جنگ شباهت دارد.

خبرگزاری آلمان در تحلیلی با عنوان «سومالی به عراق شباهت دارد» نوشت، در صورتی که این تحلیل درست باشد، اقدام نظامی اتیوپی علیه اسلام‌گرایان در سومالی فقط آغازی بر یک درگیری مداوم و طولانی خواهد بود.
مات برایدن، مشاور گروه بین‌المللی بحران گفت: «مانند عراق، ما شاهد پیروزی سریع نظامی بر اسلام‌گرایان در ابتدای رویارویی بین‌ دو طرف هستیم. اما این بدان معنا نیست که که اسلام‌گرایان شکست خورده‌اند.»
انتظار می‌رود که نیروهای اسلام‌گرا در آینده به تاکتیک‌های چریکی روی آورند و دولت موقت سومالی و همپیمان اتیوپیایی آن را هدف حملات خود قرار دهد. آن گونه که به نظر می‌رسد، سومالیایی‌ها این نوع درگیری را تجربه کرده‌اند: در سال جاری برای اولین بار یک عملیات انتحاری برای سوءقصد علیه عبدالله یوسف انجام شد که وی جان سالم به در برد.
در همین حال، اتحادیه المحاکم الاسلامیه سومالی منکر طرح‌ریزی انجام این حمله شده است.
دولت اتیوپی ماه‌هاست به شهروندان خود در برابر احتمال انجام حملات تروریستی در آدیس‌آبابا هشدار داده است.

اوایل ماه نوامبر گذشته یک تمرین اضطراری برای همه آمبولانس‌ها در پایتخت اتیوپی انجام شد. اتیوپی می‌خواهد از بر سر کار آمدن دولتی اسلامی در همسایگی خود جلوگیری کند. آدیس آبابا از آن هراس دارد که اسلام‌گرایی در اتیوپی، کنیا و جیبوتی نیز گسترش یابد.
مناقشه در سومالی مدتی است به موضوعی بین‌المللی بدل شده است و طرف‌های درگیر در این کشور مورد حمایت طرف‌های خارجی قرار می‌گیرند.
بر اساس گزارشی که سازمان ملل به تازگی منتشر کرده است، دستکم 10 کشور در سومالی به طور مستقیم یا غیرمستقیم دخالت دارند که این نشانی واضح از نقش استراتژیک این کشور شاخ آفریقاست که 15 سال است از فقدان دولتی مرکزی رنج می‌برد.
به ادعای این گزارش، اسلام‌گرایان سومالی مورد حمایت عربستان سعودی، سوریه و لیبی هستند. شاهدان عینی نیز از وجود جنگجویان پاکستانی در سومالی خبر داده‌اند.

کد خبر 12089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز