دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

سمیه شرافتی: «زائران ایرانی در سلامت کامل هستند.» این خبری بود که طی هفته گذشته سید علی ریاض، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به آن اشاره کرد و گفت: طبق آخرین اطلاعات مرکز پزشکی حج و زیارت هیچگونه بیماری خاصی از جمله آنفلوانزا در میان زائران ایرانی بیت‌الله‌حرام مشاهده نشده است.

طرح - آنفلوانزای خوکی


همزمان با اعلام این خبر دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا اعلام کرد: با وجود فروکش کردن بیماری آنفلوانزایH1N1 هنوز این بیماری از بین نرفته و با توجه به میانگین سنی بالای حجاج، شیوع این بیماری از طریق روبوسی و دست دادن با حجاج بیمار در کشور دور از انتظار نیست.

مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: امسال بیش از 200هزار ایرانی زائر خانه خدا بودند و با توجه به اینکه سال گذشته وزارت بهداشت و سازمان حج به علت شیوع جهانی آنفلوانزایH1N1 اعزام زائران مسن را ممنوع کرده بودند، امسال عده زیادی از حجاج با سن بالا که پارسال اعزام نشدند از ایران به حج تمتع رفتند.

وی گفت: گرچه تمام حجاج با تزریق واکسن آنفلوانزا نسبت به این بیماری ایمنی نسبی پیدا کردند اما این ایمنی 100درصد نیست و احتمال ابتلا به این بیماری در بین حجاج وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری در کشور رعایت یک‌سری اصول پیشگیرانه از سوی حجاج الزامی است.

این در حالی است که به عقیده متـخصصان، بیمـارانی کـه وارد فرودگاه‌های بین‌المللی می‌شوند 3دسته‌اند: دسته اول شامل افرادی است که علائمی از بیماری را ندارند و فقط توصیه‌های بهداشتی به آنها ارائه می‌شود.

دسته دوم علائمی از بیماری را به‌صورت خفیف دارند که از آنها نمونه‌برداری شده و توصیه می‌شود که تا 7روز بعد نباید از منزل خارج شوند و اگر بیماری جدی‌تر شد با مراکز بهداشت تماس بگیرند.

همچنین گروه سوم از بیماران ورودی، افرادی هستند که علائم شدید دارند که همانجا به بیمارستان اعزام می‌شوند و تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.

در این میان کارشناسان با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی در حج با توصیه به مدیران کاروان‌های زیارتی مبنی بر فراهم آوری مقادیر فراوان آب برای شست‌وشوی مداوم دست‌ها، در ادامه بر پرهیز از روبوسی و دست زدن به ضریح و حتی سنگ حجرالاسود تأکید می‌کنند.

به عقیده عضو کمیته کشوری آنفلوانزا، مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از شیوع مجدد آنفلوانزای خوکی این است که هر یک از حجاج که دچار علائم آنفلوانزا بوده و به سردرد، تب، آبریزش بینی، لرز و سرفه دچار هستند از هرگونه ملاقات حضوری با اقوام و آشنایان و دست دادن با آنها پرهیز کنند. دکتر مردانی خاطرنشان می‌کند: این افراد باید ملاقات و مهمانی را حداقل یک هفته به تأخیر بیندازند و در این مدت در یک اتاق جداگانه به صورت ایزوله استراحت کامل داشته باشند و اگر علائم بیماری شدید است به پزشک مراجعه کنند. علاوه بر آن رعایت بهداشت فردی و اجتماعی مانند استفاده از دستمال کاغذی یک‌بار مصرف و انداختن آن در سطل دردار بعد از مصرف یک الزام جدی است.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ادامه می‌دهد: جداسازی افراد مبتلا به آنفلوانزا از سایر نزدیکان و رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی باعث قطع زنجیره انتقال بیماری از فرد به فرد می‌شود، در غیر این صورت، شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور به خصوص در ماه‌های آذر و دی در کشور دور از انتظار نیست.

نشانه‌هایی شبیه آنفلوانزای فصلی

‌با این اوصاف آنفلوانزای خوکی توسط گونه‌ای از ویروس‌های آنفلوانزا اتفاق می‌افتد که خوک‌ها را نیز به آنفلوانزا مبتلا می‌کند. ویروس آنفلوانزای خوکی موجب شیوع آنفلوانزا در خوک‌ها می‌شود. البته مرگ در آنها بسیار نادر است. ویروس‌ها ممکن است بین خوک‌ها طی سال‌ها منتشر شود اما بیشترین شیوع در ماه‌های آخر پاییز و زمستان شبیه شیوع بین انسان‌ها اتفاق می‌افتد. ویروس آنفلوانزای خوکی کلاسیک، نخستین‌بار در سال 1930 از خوک جدا شده است.

‌نظیر تمام ویروس‌های آنفلوانزا، ویروس‌های آنفلوانزای خوکی هم به‌صورت پایدار تغییر می‌کنند. خوک‌ها می‌توانند توسط ویروس‌مرغی، انسانی و ویروس آنفلوانزای خوکی آلوده شوند. وقتی ویروس‌آنفلوانزا در انواع مختلف می‌تواند خوک‌ها را آلوده ‌کند ویروس‌ها می‌توانند به همانگونه قبلی نباشند و به‌صورت جدیدی پدیدار شوند و مخلوطی از ویروس‌های انسانی، خوکی و مرغی باشند. پس از سال‌ها تغییر‌پذیری در ویروس‌های آنفلوانزای خوکی به‌هر حال اکنون ویروس‌ها پدیدار شده‌اند.

نشانه‌هایی که در آنفلوانزای خوکی در انسان مورد انتظار است، شبیه به نشانه‌های معین آنفلوانزای فصلی شامل تب، بی‌حالی، بی‌میلی و سرفه، همچنین آب‌ریزش بینی، سوزش گلو، حالت تهوع، استفراغ و اسهال است.
اگرچه میزان کشندگی آنفلوانزای خوکی یک تا 2 درصد است اما نباید فراموش کرد که این میزان در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی- ریوی، سالمندان و زنان باردار بیشتر می‌شود.

متخصصان در پایان تلقیح واکسن را از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای خوکی عنوان می‌کنند ولی یاد‌آور می‌شوند که هم اکنون واکسن مورد نیاز با میزان عوارض کم و اثربخشی فراوان به مرحله تولید نرسیده است.

کد خبر 121335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز