سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کره‌شمالی با انجام حملات توپخانه‌ای به یک جزیره مرزی کره‌جنوبی آتش یک درگیری جدید را روشن کرد که گفته می‌شود جدی‌ترین تقابل این دو دشمن دیرینه از زمان پایان جنگ در شبه‌جزیره کره از سال 1953 به حساب می‌آید.

کره درگیری

این درگیری 2 روز پس از آن اتفاق افتاد که یک دانشمند هسته‌ای آمریکا از راه‌اندازی تاسیسات هسته‌ای جدید کره‌شمالی با بیش از 2 هزار سانتریفیوژ خبر داد.به گزارش الجزیره، شلیک ده‌ها گلوله توپ از سوی کره‌شمالی به سمت جزیره یئونپیونگ باعث تخریب و آتش‌گرفتن بیش از 60 خانه در این جزیره و کشته‌شدن حداقل 2 تفنگدار نیروی دریایی کره‌جنوبی شد.

همچنین حداقل 17نظامی کره‌جنوبی و 4 شهروند این کشور بر اثر این حملات مجروح شدند. شدت این حملات توپخانه‌ای به حدی بود که تمامی ساکنان این جزیره مجبور به تخلیه منازل خود و رفتن به پناهگاه‌ها شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت کره‌جنوبی هم جلسه امنیتی اضطراری خود در این رابطه را در اتاق جنگ زیرزمینی برگزار کرده است. مقام‌های نظامی سئول اعلام کرده‌اند که حداقل 200 گلوله توپ از سوی کره‌شمالی شلیک شده که بیشتر آنها یک پایگاه نظامی این کشور را هدف قرار داده است.

با وجود این، کره‌شمالی اعلام کرده است که این کشور ابتدا حملات توپخانه‌ای را انجام نداده و این اقدام در پاسخ به حمله نظامیان کره‌جنوبی صورت گرفته است. مقام‌های سئول هم اعلام کرده‌اند که ارتش این کشور به‌دنبال شلیک گلوله‌های توپ با آتش متقابل به این مسئله واکنش نشان داده ‌است. ارتش کره‌جنوبی در بالاترین حالت هشدار در زمان صلح قرار گرفته‌ است و جنگنده‌های اف‌16 این کشور روز گذشته برای تحت کنترل قرار دادن شرایط به پرواز درآمدند.

سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرده است که حملات توپخانه‌ای کره‌شمالی حدود ساعت 2.5  بعدازظهر به وقت محلی با شلیک گلوله به آب‌های ساحلی این کشور آغاز شده است. وی اعلام کرد که کره‌جنوبی هم برای پاسخ به این حملات 80 گلوله توپ را شلیک کرده است.

لی‌میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز گذشته در بیانیه‌ای هشدار داد که ارتش این کشور درصورت ادامه اقدامات تحریک آمیز همسایه شمالی خود پاسخی قدرتمند به این حملات خواهد داد. وی اعلام کرد: حملات توپخانه‌ای کره‌شمالی یک حرکت صریح تحریک آمیز نظامی است و هدف قرار دادن غیرنظامیان یک مسئله غیرقابل بخشش به حساب می‌آید. مقام‌های دولت کره‌شمالی باید مسئولیت این مسئله را برعهده بگیرند. کره‌شمالی و جنوبی از زمان پایان جنگ شبه‌جزیره کره عملا در وضعیت جنگی قرار دارند و هر چند وقت یک بار تبادل آتش میان نظامیان 2 کشور صورت می‌گیرد.

با وجود این، درگیری اخیر به‌عقیده بسیاری یکی از جدی‌ترین موارد از سال 1953 تاکنون است. گفته می‌شود یک روز قبل از این درگیری نظامیان کره‌جنوبی و آمریکا در حال برگزاری یک رزمایش دریایی مشترک در این منطقه بوده‌اند. روز گذشته هم کره‌جنوبی اعلام کرد که پیش از آغاز این درگیری یک شلیک آزمایشی داشته است. آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا روز گذشته حملات کره‌شمالی را محکوم کردند. چین به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد کره‌شمالی هم هر چند این درگیری را محکوم کرد اما در بیانیه خود طرف هیچ کدام از 2 کشور را نگرفت.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا به‌شدت این حمله را محکوم کرده و از کره‌شمالی می‌خواهد تا این اقدام متخاصمانه‌اش را متوقف و از توافقنامه خلع سلاح به‌طور کامل پیروی کند. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس هم با محکوم کردن حمله توپخانه‌ای کره‌شمالی تاکید کرد که این دست حملات فقط به تنش‌های بیشتر در این شبه‌جزیره منجر می‌شود. وزارت امور خارجه روسیه هم در بیانیه‌ای ضمن اعلام غیرقابل‌قبول بودن حملات کره‌شمالی از دو طرف خواست مانع از گسترش این درگیری شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم با هشدار درباره یک خطر بسیار بزرگ اعلام کرد کسانی که در پیونگ‌یانگ پشت این حملات هستند مسئولیت سختی خواهند داشت. این درگیری باعث نگرانی مقام‌های ژاپن به‌عنوان یکی از کشورهای همسایه شبه‌جزیره کره شده است. نائوتوکان، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که به وزیران کابینه خود دستور داده است برای هر مسئله احتمالی آماده باشند. با وجود این چین تنها به ابراز نگرانی در این رابطه اکتفا کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور این درگیری را نشان‌دهنده لزوم مذاکره برای حل مشکلات شبه‌جزیره کره دانست.

تنش در روابط این دو همسایه در اوایل امسال پس از غرق شدن ناو چئونان متعلق به کره‌جنوبی به‌شدت افزایش یافت. مقام‌های کره‌جنوبی علت غرق شدن این ناو را که باعث کشته شدن 46 ملوان شد شلیک اژدر از سوی یک زیردریایی کره‌شمالی اعلام کرده‌اند؛ مسئله‌‌ای که از سوی مقام‌های پیونگ‌یانگ رد شده است.

همچنین به تازگی دولت کره‌شمالی در یک اقدام تبلیغاتی با دعوت از یک دانشمند هسته‌ای آمریکا تاسیسات هسته‌ای جدید و پیشرفته خود را به نمایش گذاشت که باعث نگرانی مقام‌های واشنگتن شد. دولت آمریکا همزمان با تحریم‌های شدید شورای امنیت علیه کره‌شمالی برای بازگشت این کشور به میز مذاکرات 6 جانبه تلاش می‌کند. استفان بوسورث، فرستاده ویژه آمریکا به کره‌شمالی هم‌اکنون به آسیا سفر کرده است تا با مقام‌های کره‌جنوبی، چین و ژاپن درباره مسئله کره‌شمالی مذاکره کند.

چین به‌عنوان متحد اصلی کره‌شمالی در یک هماهنگی با آمریکا خواستار از سرگیری‌ مذاکرات 6 جانبه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: امیدواریم تمام طرف‌های ذینفع بتوانند شرایط لازم را برای ازسرگیری مذاکرات شش‌جانبه و بازگرداندن هر چه زودتر روند حل مسئله هسته‌ای کره به مسیر گفت‌وگو، به‌وجود آورند.

سابقه درگیری‌های 2کره پس از پایان جنگ جهانی

21 ژانویه 1968: نیروهای ویژه کره‌شمالی در تلاش برای ترور پارک چونگ-هی رئیس‌جمهوری وقت کره‌جنوبی به کاخ ریاست‌جمهوری این کشور حمله کردند اما ناموفق بودند.

15 آگوست 1974: یک مامور کره‌شمالی با شلیک گلوله در جریان سخنرانی پارک چونگ‌‌هی همسر وی را کشت.

9 اکتبر 1983: انفجار بمب توسط یک مامور کره‌شمالی در جریان بازدید رئیس‌جمهوری وقت کره‌جنوبی از میانمار کشته شدن 4 وزیر کابینه این کشور را به‌دنبال داشت.

15 ژوئن 1999: برای نخستین‌بار از زمان پایان جنگ یک درگیری دریایی میان 2کشور در دریای زرد رخ داد. یک کشتی کره‌شمالی با حداقل 20 ملوان بر اثر این درگیری غرق شد.

29 ژوئن 2002: در یک درگیری دیگر دریایی، یک کشتی کره‌جنوبی در دریای زرد غرق شد و 6 ملوان این کشور کشته شدند.

10 نوامبر 2009: ناوهای 2کشور در نزدیکی مرز دریای زرد به سوی یکدیگر آتش گشودند.

26 مارس 2010: یک انفجار نامشخص باعث غرق شدن ناو چئونان کره‌جنوبی و کشته شدن 46 ملوان این کشور شد.

29 اکتبر 2010: در آستانه نشست سران گروه 20 در سئول سربازان 2کشور اقدام به تیراندازی متقابل در منطقه مرزی کردند.

کد خبر 121516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز