چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک استاد هنر دانشگاه نیویورک ممکن است چشمانی در عقب سرش نداشته باشد، اما کاملا به این وضعیت نزدیک شده است.

third eye

به گزارش آسوشیتدپرش وفا بلال، هنرمند هنرهای بصری، که به خاطر قطعات دوسویه و نمایشی‌اش شهرت دارد، یک دوربین دیجیتال کوچک را در عقب سرش کاشته است- و البته به نام هنر.

بلال صفا روز سه‌شنبه 23 نوامبر برای یک پروژه هنری که بوسیله موزه‌ای جدید در دوحه پایتخت قطر در خلیج فارس سفارش داده شده است، تحت عمل کاشتن دوربین قرار گرفت.

این پروژه که "سومین من" نام دارد، یکی از 23 اثر هنری معاصر است که برای افتتاحیه "مطاف: موزه هنر عربی مدرن" در 30 دسامبر سفارش داده شده است.این نمایشگاه "گفته‌/ناگفته/بازگفته" نامگذاری شده است.

این هنرمند عراقی‌تبار در بیانیه‌ای گفت: "من به زندگی روزمره‌ام مانند قبل از این عمل ادامه خواهم داد."

بلال، که سه دوره درسی را در این ترم در دانشکده هنر تیچ دانشگاه نیویورک تدریس می‌کند، این دوربین را برای یک سال در سرش خواهد داشت. قطر این دوربین 5 سانتی‌متر و ضخامت آن کمتر از 2.5 سانتی‌متر است.

به گفته او این پروژه "پرسش‌های مهم اجتماعی، زیبایی‌شناختی، سیاسی، تکنولوژیک و هنری" را برخواهد انگیخت.

بلال که در مورد جزئیات این طرح هنری اینستالیشن اشاره‌ای نکرد، می‌گوید: "جزئیات این طرح به عنوان بخشی از یک پیش- دیدار ژاز موزه در 15 دسامبر آشکار خواهد شد و در همان روز در وب‌سایتی به آدرس http://www.3rdi.me به نمایش در خواهد آمد.

موزه‌داران سام بارادویل و تیل فلرات از شرکت Art Roriented، سفارش‌دهنده این طرح از طرف موزه به بلال هستند، می‌گویند این دوربین فعالیت‌های روزمره او را به صورت شبانه‌روزی با فواصل یک دقیقه‌ای ثبت خواهد کرد و عکس‌ها را به مونیتورهایی در موزه خواهد فرستاد.

بارادویل گفت: "او مجبور نیست سبک زندگی یا آنچه انجام می‌دهد را تغییر دهد، او به همراه این دوربین به زندگیش ادامه می‌دهد."

موزه 55 هزار مربعی مطاف میزبان بیش از 6000 اثر هنری و معاصر عربی از مجموعه شیخ حسن بن محمد بن علی آل ثانی، بنیانگذار این موزه و معاون ریاست سازمان موزه‌های قطر خواهد بود.

کد خبر 121555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز