رضا کیمیایی: در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد برخی نوسانات قیمتی در بازار هستیم؛ این در حالی است که اقدامات تعزیراتی سازمان حمایت و اخطارهای وزارت بازرگانی تأثیری درکنترل خودسرانه قیمت‌ها نداشته است.

لبنیات

پس از اخطارهای وزارت بازرگانی به 106 تولید‌کننده و اعلام وزارت بازرگانی مبنی بر کاهش قیمت محصولات 100 تولید‌کننده، مسئولان این وزارتخانه انتظار افزایش قیمت جدیدی را نداشتند. در میان نام 106شرکت تولیدکننده که اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده بودند، برندهای معروف تولیدکنندگان لبنیات هم به چشم می‌خورد.

هر چند تولیدکنندگان لبنیات که از ماه‌ها قبل افزایش تدریجی قیمت‌ها را آغاز کرده بودند در روزهای اخیر با افزایش 50 تومانی قیمت شیر بار دیگر بازار کالاهای اساسی را با تلنگری مورد توجه مسئولان قرار دادند و کار تا جایی پیش رفت که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هرگونه افزایش قیمت را تکذیب کرد. البته باید پذیرفت که وظیفه سازمان حمایت در چنین مواقعی تکذیب موضوع است تا درنهایت به آرام کردن بازار منجر شود.

از دیگر وظایف سازمان حمایت می‌توان به قیمت‌گذاری کالا، خدمات، نظارت و بازرسی بازار اشاره کرد که در همین میان پس از افزایش قیمت شیر و برخی برندهای اقلام لبنی وزارت بازرگانی اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمتی باید با هماهنگی وزارت بازرگانی باشد.

همچنین سازمان حمایت معتقد است به‌دلیل اینکه 60 تا 70درصد از سهم قیمت شیر را شیر خام تشکیل می‌دهد و این ماده هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته است، تولیدکنندگان حق افزایش قیمت را ندارند.

عباس قبادی در گفت‌وگو با همشهری درخصوص دلایل نوسان قیمت شیر و لبنیات با استناد به آمار خرده‌فروشی بانک مرکزی می‌گوید:« در روزهای اخیر هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم و درصد تغییرات قیمت شیر و لبنیات صفر درصد بوده است.»
براساس آمار بانک مرکزی هم قیمت لبنیات نسبت به هفته قبل صفر درصد، نسبت به ماه قبل یک دهم درصد و نسبت به سال قبل کمتر از 5 درصد افزایش قیمت داشته است.

بنابر همین آمار قیمت یک لیتر شیر استریلیزه هزار تومان، یک کیلوگرم کره پاستوریزه 6هزار و 800 تومان، بسته 450 گرمی پنیر پاستوریزه هزار و 500تومان، یک کیلوگرم پنیر غیرپاستوریزه 6 هزار و 950تومان و هر کیلوگرم ماست پاستوریزه و غیرپاستوریزه هزار و 100‌تومان اعلام می‌شود.

شیر از جمله کالاهای اساسی است که سالانه 600‌میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کند البته مسئولان وزارت بازرگانی معتقدند که یارانه شیر در سال اول هدفمند نمی‌شود.

با حذف یارانه پودر شوینده در سال 87 که سالانه 250میلیارد تومان بود، وزارت بازرگانی اعلام کرد که این یارانه به یارانه شیر افزوده می‌شود ولی در آن مقطع نه با افزایش تولید شیر و نه با کاهش قیمت آن مواجه شدیم تا اینکه از اول اردیبهشت ماه سال‌جاری شیر یارانه‌ای با شعار « افزایش تولید و توزیع آن» از لیتری 250 تومان به 350 تومان رسید.

کد خبر 122335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز