مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: در ایران طلاق آن‌قدر بار منفی دارد که بسیاری از افراد حتی جرأت نمی‌کنند که به آن فکر کنند؛ به‌ویژه اینکه بار منفی طلاق معمولا بر دوش خانم‌ها بیشتر سنگینی می‌کند و به همین جهت این زن است که به سازگاری و ادامه زندگی با شوهرش توصیه شده و می‌شود که البته این موضوع می‌تواند دلایلی تاریخی و اقتصادی داشته باشد.

طرح - خانواده


به گزارش ایلنا، سیدحسن حسینی در رابطه با طلاق عاطفی گفت: در کشورهای صنعتی، اروپا و آمریکا شرایط به‌گونه‌ای است که افراد تا زمانی که از بودن با هم راضی هستند به زندگی با هم ادامه می‌دهند اما اگر عواملی وارد زندگی آنها شود که هر دو یا یک نفرشان دیگر احساس رضایت از زندگی نداشته باشد از هم جدا می‌شوند. عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: چون حق طلاق با مرد است همیشه زن را به مصالحه بیشتر با مرد دعوت کرده‌اند. نکته جالب توجه نیز این است که حتی زنان از طرف بستگان والدین خویش نیز در صورتی که طلاق را بپذیرند مورد تحریم و خشونت قرار می‌گیرند اما اگر مردی همسر خود را طلاق بدهد از طرف والدین و نزدیکان خود دچار چنین معضلی نمی‌شود.

حسینی با بیان اینکه طلاق عاطفی اثرات مخرب فراوانی دارد که چه بسا اثرات آن از طلاق قانونی بیشتر است گفت: طلاق عاطفی در صحنه عمومی اجتماعی وضعیت بسیار بدی را ایجاد می‌کند. زن و شوهری که دچار طلاق عاطفی شده‌اند وقتی در صحنه عمومی جامعه حاضر می‌شوند شرایط نگران‌کننده‌ای در انتظارشان است.حال اگر مرد خانواده تصمیم به برقراری ارتباط خارج از محیط خانه داشته باشد می‌تواند زن دیگری را صیغه کند یا ازدواج مجدد داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: مسئله طلاق عاطفی مشکلات فراوانی را در این راه پیش آورده و اکثر زنان و مردانی که با بیرون از خانواده رابطه دارند کسانی هستند که در خانواده خود دچار طلاق عاطفی شده‌اند.او ادامه داد: زنان و مردانی که در خانواده خود دچار طلاق عاطفی شده‌اند و در جامعه با بحران‌های اجتماعی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، از نظر روانی نامتعادل می‌شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند درحالی‌که اگر آنها از طریق قانونی از هم جدا شده و طلاق گرفته بودند چنین اتفاقی برای آنها نمی‌افتاد.

او ادامه داد: وقتی زن و مرد به‌صورت قانونی از هم جدا می‌شوند زن نیز همان حقوق مرد را داراست و می‌تواند ازدواج مجدد کند و به نیازهای عاطفی خود پاسخ بدهد ولی وقتی طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد زن در حریم خانواده باقی می‌ماند و این مسئله باعث می‌شود که هم از نظر روانی و ذهنی دچار مشکلات فراوانی شود و اگر زمانی مشخص شود که این زن بیرون از حریم خانواده رابطه‌ای داشته است با مجازات‌های بسیار سنگینی مواجه می‌شود.

کد خبر 122516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز