همشهری آنلاین: شنبه 20 آذر، نشست 158 اوپک با هدف بررسی بازار جهانی نفت در شرایط کنونی و پیش‎بینی وضعیت عرضه و تقاضای نفت در سال آینده میلادی در اکوادور برگزار می‎شود.

opec

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست اوپک درحالی برگزار خواهد شد که بیشتر وزیران کشورهای عضو به احتمال فراوان باز هم مانند نشست‎های قبلی در دو سال گذشته از تثبیت سقف تولید خواهند گفت.

با توجه به این‎که در روزهای گذشته نیز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قیمت هربشکه نفت در محدوده 80 تا 85 دلار را مناسب ارزیابی کرده و قیمت هر بشکه نفت در روزهای گذشته افزایش داشته است، احتمال تثبیت سقف تولید بسیار نزدیک به واقعیت خواهد بود.

کاهش سقف تولید اوپک از نشست 149 (شهریور 1387) آغاز شد. زیرا کاهش قیمت به بیشترین سطح خود رسیده بود و اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت پس از ساعت‌ها بحث و بررسی از تصمیم خود برای تغییر ساختار سهمیه‌های تولید و کاهش میزان عرضه نفت این سازمان در سطح 500 هزار بشکه در روز خبر دادند. به این ترتیب سقف تولید رسمی اوپک به 28.8 میلیون بشکه در روز رسید، درحالی که هدف تولید پیشین اوپک معادل 29.67 میلیون بشکه در روز بود.

به‌دنبال آن با جدی‌شدن بحران جهانی اقتصاد و کاهش قیمت‌های نفت، اوپک نشست اضطراری را در اوایل آبان 1387 در وین برگزار کرد که در آن جلسه قرار شد تولید نفت از ابتدای ماه نوامبر 1.5 میلیون بشکه کاهش پیدا کند و به 27.3 میلیون بشکه در روز برسد.

باوجود کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید اوپک طی دو نشست، قیمت‌های نفت روند نزولی خود را حفظ کرد، تا جایی که در نشست مشورتی اوپک که اوایل آذر همان سال در قاهره برگزار شد، تصمیم‌های جدی برای کاهش مجدد سقف تولید گرفته شد.

نگرانی اعضا از کاهش قیمت‌ها تا آنجا پیش رفت که در آخرین روز سال 2008میلادی با کاهش قیمت، نفت اوپک به 33 دلار و 36 سنت رسید. به این ترتیب بود که در نشست 151 در الجزایر در دی ماه 1387، اوپک تصمیم گرفت تولید خود را 2.2 میلیون بشکه دیگر کم کند که به این ترتیب با احتساب دو میلیون بشکه قبلی، تولید این سازمان در کمتر از چهار ماه 4.2 میلیون بشکه کاهش یافت و به 24.1 میلیون بشکه در روز رسید.

پس از این کاهش 4.2 میلیون بشکه‌ای، روند قیمت‌ها به تدریج رو به رشد گذاشت؛ تا آنجا که اوپک را متقاعد کرد در نشست 151 (اسفند 1387) تولید را ثابت نگه دارد. از آن پس نیز در پنج نشست بعدی طی 1.5 سال گذشته (نشست‌های 153 تا 156) اوپک سقف تولید را بدون تغییر ثابت نگه داشته است. به این ترتیب باید دید همچنان در نسیت فردا روند تثبیت سقف تولید ادامه دارد، یا خیر؟

براساس این گزارش، دبیرخانه‌ اوپک در گزارش جدید خود عنوان کرد که سبد نفتی اوپک ـ متشکل از 13 نوع نفت‌ خام ـ در آخرین روز مورد بررسی به 88 دلار و 13 سنت رسیده و این در حالی است که این شاخص در مقایسه با دوره پیشین معادل یک دلار افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 122816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز