چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مجموعه‌ای تازه از آثار محمود فرشچیان توسط ایتالیایی‌ها منتشر و در سراسر دنیا پخش شده است، این مجموعه پس از یک‌سال قرار است به ‌ایران برسد تا توسط یک ‌ناشر ایرانی منتشر شود.

این کتاب نفیس که با یک‌صد اثر برگزیده از سال‌های 1370 به بعد این استاد صاحب سبک نگارگری و مینیاتور ایرانی همراه است که با مقدمه‌ 12 منتقد هنرشناس، هنرمند و کارشناس هنری موزه‌های مهم و مدرسان دانشگاه‌های هنری جهان، همراه است.

استاد فرشچیان در حیطه‌  نقاشى ایرانى به‌وجود آورنده سبک و مکتب خاصى است که در عین توجه به اصالت مبانى سنتى این هنر، با ابداع شیوه‌هاى نو، قابلیت و کارآیى نقاشى ایرانى را افزایش داده است.

او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامى یک پدیده متکى به شعر و ادبیات رها ساخت و رسالت و ارزشى در حد سایر هنرها در نقاشى ایرانى پدید آورد. فرشچیان با خطوط روان و ترکیب بندى‌هاى ظریف و مدور، رازها و رمزها و اشارت درونى نهفته را در آثار خود به وجود مى‌آورد.

در همین حال با نوآورى در گزینش موضوع و پرداخت اثر به گستره‌اى فراتر از قالب‌هاى مرسوم می‌رسد. 

او خود درباره هنرش مى‌گوید:«نگارگر ایرانى در شناخت و به‌کارگیرى و آشتى بخشیدن رنگ‌هاى متضاد، جرأتى خاص دارد و مى‌تواند چند رنگ متفاوت را در یک اثر هم‌ساز و هم‌نواز کند و آن‌ها را در فضاى محدود و طرح از شخصیت و گسترش و ترکیبى خوشایند بهره‌مند سازد؛ چنان‌که رنگ‌ها در همه جاى اثر به نواختى متعادل جلوه‌گر شوند؛  رنگ‌هایى که از معادن و کوه‌هاى همین سرزمین نشات یافته و اغلب از ثباتى جاودانه برخوردارند. موسیقى رنگ و رقص خطوط مى‌تواند تا بى‌نهایت تغییر شکل یافته و جنب و جوش موضوع را با متانتى ستودنى پاس دارد و در یک ترکیب‌بندى مدور و پرحرکت نگاه را از پیرامون صحنه به میان متن و دوباره از میان به پیرامون براند و بازگرداند.»

محمود فرشچیان خود در پایان کتابش نگاشته است:«نقاش ایرانى بیش از آن که به طبیعت مأنوس و وابسته باشد، دلبسته گسترش اندیشه و عالم نامحسوس است که بى‌نهایت خیال را به حالتى دلپذیر، تجلى و شکل مى‌دهد و هنرمند براى اینکه تحولات رنگارنگ زندگى مادى یاراى دست‌یازى به دنیاى او را پیدا نکند، براى نمودهاى خود معنویتى فراتر از عوامل زندگى گذرا قایل مى‌شود. زیرا آن هنر ماندگار و جاوید است که به مفاهیم انسانى و کلى وفادار باشد.»

مجموعه آثار این استاد 76 ساله‌ اصفهانی که در حال حاضر مقیم ایالت نیوجرسی آمریکاست، با مقدمه‌ 12 منتقد هنرشناس، هنرمند و کارشناس هنری موزهای مهم و مدرسان دانشگاه‌های هنری جهان، همراه است.

فرشچیان در فاصله‌ سال‌های 1327 تا 1373 در 83 نمایشگاه گروهی شرکت و 51 نمایشگاه انفرادی برپا کرده است.

شهرهای الجزایر، فلورانس، مونیخ، سالک‌لیت سیتی، پکن، کراچی، نیویورک، شانگهای، شیکاگو، کی‌اف، پاریس، تهران، استانبول، لاهور، راولپندی، وین، اصفهان، میلان، رم و واشنگتن دی‌سی میزبانی مینیاتورهای وی بوده‌اند.

نام محمود فرشچیان در سال 1379 در فهرست روشنفکران قرن بیست‌ویکم ثبت شده است و موزه‌دارها و مجموعه‌داران شخصی به داشتن قطعه‌ای از او مباهات می‌کنند.

کویچیرو ماتسورا - مدیرکل یونسکو  ، پروفسور امبرتو بالدینی - استاد کرسی تاریخ هنر و رییس دانشگاه بین‌المللی هنر فلورانس ایتالیا ، هوانگ جو ـ نقاش چینی و رییس مرکز تحقیقات هنری چین و موزه‌ی یان هوانگ پکن ، فرانسیس ریشار - موزه‌دار ارشد بخش نسخه‌های خطی کتابخانه ملی فرانسه ، ل.زینچونک - منتقد هنرشناس موزه ت . ج شوچنگو کیف اکراین ، پروفسور برت فراکنر - رییس کرسی ایران‌شناسی، زبان، تاریخ و فرهنگ دانشگاه بامبرگ آلمان ، دکتر شیکفو بوکیمورو - رییس موزه‌ هنر استانداری هیو کن ژاپن ، پروفسور ارنست کروبه – نخستین رییس موزه هنراسلامی در موزه متروپلیتن و استاد ممتاز دانشگاه ونیز ایتالیا ، پروفسور الینور سیمز - معاون سابق رییس موزه‌ بخش اسلامی، موزه هنر متروپلیتن و دانشیار تاریخ هنر اسلامی در دانشگاههای مینه‌سوتا و پنسیلوانیا آمریکا، پروفسور استوارت کری ولش- سرپرست بخش هنرهای اسلامی و هنری موزه‌ سالکر دانشگاه‌هاروارد، پروفسور رابرت هلین براند- استاد دانشگاه ادینبورگ انگلستان ، فدریکو میور - مدیر کل یونسکو و بازیل رابینسون- عضو فرهنگستان بریتانیا و سرپرست بخش هنری موزه‌  ویکتوریا آلبرت لندن، درباره‌ آثار این هنرمند برجسته ایرانی مطالبی نگاشته‌اند که در مقدمه این  کتاب آمده است.

کد خبر 12459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز