یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری‌ با اشاره به برنامه اجرای طرح «تاک» در دانشگاه‌ها که همزمان با بحث هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت آزمایشی در حال اجراست، اظهارکرد:

غذا

طرح تاک مخفف کلمات تنوع، انتخاب و کیفیت است که از جمله اهداف آن ایجاد تنوع غذایی برای دانشجویان، امکان انتخاب غذا برای دانشجویان، افزایش محسوس کیفیت غذا، عدم‌نیاز به رزرو غذا از سوی دانشجویان، امکان ذخیره اعتبار مانده دانشجو و هزینه آن در سایر زمینه‌های مورد نیاز و بازپرداخت وام تغذیه دانشجویی پس از فراغت از تحصیل در اقساط بلندمدت است.
وی گفت: بر این اساس 6نوع غذا در طرح تاک لحاظ شده است که هزینه 2 نوع غذا بین 900 تا یک‌هزار تومان و هزینه یک نوع غذا یکهزار و 700تومان و برای مابقی غذاها هزینه بیشتری در نظر گرفته شده است.

مرادیان ادامه داد: براساس طرح تاک به ازای هر وعده غذایی 450 تا 540 تومان برای هر دانشجو واریز می‌شود که بر این اساس برای دانشجویان روزانه و بومی در هفته 5 وعده غذایی و برای دانشجویان ساکن خوابگاه در هفته 14 وعده غذایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر این اساس دانشجویان بومی بین 700 تا 730‌‌هزار تومان و دانشجویان خوابگاهی3.5 برابر برای غذا بدهکار دانشگاه می‌شوند که باید پس از فراغت از تحصیل طی وام آن را پرداخت کنند.رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، با اشاره به بحث واگذاری خوابگاه‌ها به بخش خصوصی، گفت: بر این اساس قرار است ظرف 5سال آینده خوابگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار ‌شود و در حال حاضر تعاونی خوابگاه‌داران خصوصی در سراسر کشور تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: با خصوصی‌سازی‌ خوابگاه‌ها که طی 5سال آینده انجام می‌گیرد، هزینه خوابگاه‌های دو نفره که در حال حاضر 24هزار تومان است، حداکثر در شهرهای بزرگ 70هزار تومان خواهد بود.مرادیان تصریح کرد: همچنین 5 دهک از دانشجویان می‌توانند برای تأمین هزینه خوابگاه از وام استفاده کنند.

مرادیان با اشاره به وام شهریه دانشجویی اظهارکرد: براساس قانون باید در زمینه شهریه، 70درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و 100درصد دانشجویان در مقاطع تحصیلی تکمیلی را پوشش دهیم که طبق این موضوع باید بیش از
500 میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم.وی با اشاره به وام شهریه 250میلیارد تومانی مصوب مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر 103میلیارد تومان از این وام به ما ابلاغ شده است که از هفته آینده توزیع آن آغاز می‌شود و در این راستا میزان پوشش شهریه برای دانشجویان مقطع کارشناسی 30 تا 40 درصد کاهش خواهد یافت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درخصوص دلایل کاهش وام 250‌میلیارد تومانی مصوب مجلس، افزود: دولت در لایحه خود که به مجلس ارائه داد، مبلغ 150‌میلیارد تومان وام برای شهریه دانشجویی در نظر گرفته بود، اما با مساعدت مجلس این میزان به 250‌میلیارد تومان افزایش یافت و با توجه به اینکه دولت 100 میلیارد تومان را در منابع خود ندیده بود، این مبلغ هنوز محقق نشده است، اما قول داده شده که درصورت تأمین منابع، این میزان نیز تخصیص یابد.

وی افزود: از 150 میلیارد تومان مابقی اعتبار وام شهریه نیز 28 درصد کسر شده است و دلیل آن قرار گرفتن صندوق در ردیف اعتبارات متفرقه است که پیگیر آن هستیم تا صندوق از این موضوع مستثنی شود. مرادیان خاطرنشان کرد: اگر50 درصد دانشجویان شهریه پرداز متقاضی وام شهریه باشند، با شرایط اختصاص وام 70 درصدی به دانشجویان کارشناسی و 100 درصدی به دانشجویان کارشناسی ارشد می‌توانیم 40 درصد دانشجویان را تحت پوشش قرار دهیم.

کد خبر 124719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز