سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: مشکلات دوره پیش‌دبستانی همچنان به قوت خود باقی‌است؛ این دوره نه‌تنها متولی ندارد بلکه آموزش و پرورش آمار دقیقی از کودکان تحت پوشش این دوره ندارد و تناقض‌گویی در ارائه آمار و اینکه این دوره رسمی است یا نه، ادامه دارد.

آموزش پیش دبستانی

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش مدعی است که آمار کودکان تحت پوشش دوره پیش‌دبستانی افزایش یافته و 6-5 سال پیش حدود 40درصد کودکان تحت پوشش بوده‌اند که اکنون این عدد به 50درصد رسیده است. مهدی نوید‌ادهم اظهار کرد: از نظر ما دوره پیش‌دبستانی، دوره‌ای «رسمی و غیر‌اجباری» است که طی 2 سال اجرا می‌شود! جالب اینکه برخلاف نظر دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تیر ماه به شبکه خبر گفت که «دوره پیش‌دبستانی جزء دوره‌های رسمی آموزش وپرورش نیست.»

تناقض در آمار

ظاهرا مشکل آمار در وزارت آموزش و پرورش با وجود ادعای مسئولان ارشد آن هنوز حل نشده است. البته وزیر پیشین آموزش و پرورش بر این باور بود که آمار این وزارتخانه «چرتکه»ای است. نمونه بارز اینکه دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش دیروز به فارس گفت که هم اکنون 50درصد کودکان تحت پوشش دوره پیش‌دبستانی هستند ولی فاطمه قربان، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش مهر‌ماه اعلام کرد که «پوشش پیش‌دبستانی امسال رشد قابل قبولی دارد به‌طوری که از 50درصد سال گذشته به 70درصد ‌رسیده است».

البته به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با دبیر کل سازمان فرهنگی یونسکو در همایش آموزش پیش‌دبستانی در روسیه گفت: « اکنون 60درصد کودکان در ایران تحت پوشش آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار دارند». دوره پیش‌دبستانی به دوره دوساله‌ای اطلاق می‌شود که کودکان گروه سنی 4 تا 6 سال را تحت پوشش برنامه‌های تربیتی قرار می‌دهد.

نکته جالب توجه اینکه تا 2سال پیش در گروه سنی 4 و 5 ساله مراکز پیش‌دبستانی موجود تنها ظرفیت پذیرش 15 تا 20درصد کودکان را داشت اما دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش مدعی شده که «تا حدود 6-5 سال پیش حدود 40درصد کودکان تحت پوشش بودند که اکنون این عدد به 50درصد رسیده‌است.»

موانع توسعه دوره پیش‌دبستانی

اجباری نبودن دوره پیش‌دبستانی از موانع مهم همگانی شدن این دوره است و آماری از کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند وجود ندارد. البته در قانون چهارم توسعه بر تهیه و اجرای برنامه‌های لازم برای گسترش آموزش پیش‌دبستانی و آمادگی به ویژه در مناطق 2 زبانه تأکید شده‌بود.

از سوی دیگر براساس سند آموزش برای همه، ایران متعهد است تا سال 2015 میلادی 75درصد کودکان زیر 6 سال را تحت پوشش آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار دهد. این در حالی است که با پولی شدن آموزش پیش‌دبستانی به‌طور چشمگیری آمار کودکان تحت پوشش این دوره کاهش یافته و بدین ترتیب بعید به‌نظر می‌رسد آموزش و پرورش در عمل بتواند تا سال 2015 این میزان از کودکان زیر 6 سال را تحت پوشش قرار دهد. غیررسمی و اجباری نبودن دوره پیش‌دبستانی موضوعی است که وزارت آموزش و پرورش با تمسک به آن آموزش این دوره را به بخش غیردولتی واگذار کرده است.

اگر در سال‌های اخیر، تعداد کودکانی که به کودکستان یا مهد‌های کودک می‌روند، افزایش یافته عمدتا به علت افزایش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار است. اکنون مادران حدود 75درصد از کودکان پیش‌دبستانی، شاغل‌ هستند. این در حالی است که هنوز فرهنگ فرستادن کودکان به دوره پیش‌دبستانی در کشور ما جانیفتاده است و براساس آمار حدود 10 درصد از 7میلیون کودک زیر 6 سال کشور در بیش از 11هزار مهد کودک آموزش می‌بینند که این میزان باید تا پایان برنامه چهارم به 20درصد افزایش یابد.

اعتراض کانون توسعه مهدهای کودک

روی دیگر سکه اما موضوع کشمکش‌های آموزش و پرورش و بهزیستی در باره صدور مجوز‌ مهدهای کودک و پیش‌دبستانی ظاهرا به پایان رسیده، رئیس هیأت مدیره کانون همیاری‌ و توسعه مهدهای کودک به عطف‌به‌ماسبق شدن صدور مجوز اعتراض کرد.
فاطمه دعایی به ایسنا گفت: مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌هایی که از سازمان بهزیستی مجوز گرفته‌اند، مسیر قانونی را طی ‌کرده‌اند و اجرای مصوبه مربوط به صدور مجوز فعالیت پیش‌دبستانی‌ها از سوی آموزش ‌و پرورش، نباید عطف به ماسبق شود.

وی با بیان اینکه در هیچ کشوری قوانین جدید عطف به ما سبق نمی‌شوند اظهار کرد: این موضوع باید در توافق بهزیستی و آموزش و پرورش مدنظر قرار گیرد. دعایی با بیان اینکه برای مدیران مهدها فرقی نمی‌کند که زیرمجموعه کدام دستگاه فعالیت کنند، یادآور شد: بحث ما بر سر این است که اجرای یک قانون آزمایشی که نیمی از مدت 5 ساله اجرای آن گذشته است، درصورتی که نتیجه مطلوب ندهد، می‌تواند تبعات منفی بسیاری به‌دنبال داشته باشد.

کد خبر 124940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز