یوسف مجتهد: با اجرایی‌شدن قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها، برابر بند «ج » ماده یک این قانون، میانگین قیمت فروش داخلی برق به گونه‌ای تعیین می‌شود که به‌تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران معادل قیمت تمام شده آن باشد.


قیمت تمام‌شده برق، مجموع هزینه‌های تبدیل انرژی، انتقال و توزیع و هزینه سوخت با بازده حداقل 38درصد نیروگاه‌های کشور و رعایت استانداردها محاسبه شده و هرساله حداقل یک درصد به بازده نیروگاه‌های کشور افزوده می‌شود، به‌طوری که تا 5سال از زمان اجرای این قانون به بازده 45درصد برسد.

لزوم صرفه‌جویی و بهره‌برداری بهینه از این انرژی امری است که با مدیریت مصرف آن ارتباط مستقیم دارد. بهره‌گیری از مدیریت صحیح در مصرف و استفاده از معافیت درنظر گرفته‌شده در مصرف برق می‌تواند کاهش هزینه‌ را به‌دنبال داشته باشد.
برابر بند «الف» ماده6 آیین‌نامه اجرایی ماده13 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب 74/3/31 مجلس شورای اسلامی، در ابتدا جانبازان 50درصد و بالاتر از این معافیت برخوردار بودند که با اصلاح ماده6 آیین‌نامه در هیأت وزیران، معافیت به جانبازان 25درصد و بالاتر تعمیم یافت. برابر این اصلاحیه، جانبازان 25درصد و بالاتر که به تفکیک منطقه محل سکونت از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی می‌شوند از پرداخت هزینه برق مصرفی در مناطق غیرگرمسیری تا 80کیلووات ساعت در ماه و در مناطق گرمسیری تا 100کیلووات‌ساعت در ماه معاف هستند.

این موضوع به همه شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق در اجرای مصوبه شماره 212186/ت 39401 هـ مورخ 86/12/26 هیأت‌وزیران طی بخشنامه شماره 4763/30/100 مورخ 87/1/27 توسط وزیر وقت نیرو ابلاغ شده است و جانبازان 25درصد و بالاتر با ارائه معرفی‌نامه بنیاد به اداره برق منطقه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

تا قبل از قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها، اغلب جانبازان از این امتیاز استفاده نمی‌کردند ولی با اجرای این قانون، معافیت درنظر گرفته شده می‌تواند در کاهش هزینه برق مصرفی خانوار بسیار مؤثر باشد. آنچه از نحوه محاسبه در بند «الف» ماده6 آیین‌نامه اجرایی ماده13 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان استنباط می‌شود، این است که محاسبه هزینه برق مصرفی، پس از کسر عدد80 یا 100 کیلووات‌ از میزان مصرف، سپس محاسبه باقیمانده براساس تعرفه مشترکان خانگی خواهد بود و محاسبه به‌غیر از این نحو، تضییع حقوق قانونی جانبازان را به‌دنبال خواهد داشت.

فرزندان شهدا برابر بند «ک» ردیف7 قانون بودجه 89 از همه امتیازات مقرر در قوانین مختلف برای جانبازان 50درصد به استثنای معافیت از مالیات حقوق، دستمزد و بیمه درمان و بازنشستگی، تسهیلات خودرو، حق پرستاری و کاهش ساعات اداری برخوردار هستند.

لذا مستند به این بند قانونی، فرزندان شهدا می‌توانند از معافیت هزینه برق مصرفی به میزان درنظر گرفته شده برای جانبازان برخوردار شوند. ضمنا مجرد‌بودن جانبازان و فرزندان شهدا مانع بهره‌مندی از این امتیاز نبوده و لازم نیست آنان مالک واحد مسکونی باشند بلکه در هر واحدی که سکونت دارند (ملکی، استیجاری، سازمانی و...) می‌توانند مشمول بهره‌مندی از این امتیاز شوند و تنها ملاک در استفاده از این امتیاز سکونت در آن واحد است.

کد خبر 125034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز