همشهری آنلاین: انتشارات دانشگاه آکسفورد انگلیس نسبت به استفاده از نامی جعلی به جای نام خلیج فارس در یکی از کتابهای خود رسما عذرخواهی کرد.

خلیج فارس

به گزارش ایرنا، عذرخواهی انتشارات دانشگاه آکسفورد پس از آن صورت گرفت که دکتر علی محمد حلمی رایزن فرهنگی کشورمان در لندن ماه گذشته با ارسال نامه ای خطاب به مدیران این انتشاراتی نسبت به استفاده از عنوان جعلی برای خلیج همیشه فارس بشدت اعتراض کرد.

در پی این اعتراض، 'آنا بالدوین' مدیر ارتباطات انتشارات دانشگاه آکسفورد با ارسال نامه ای برای رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لندن نوشت: مایلم از طرف انتشارات دانشگاه آکسفورد نسبت به استفاده از این عنوان نادرست عذرخواهی کنم. همچنین از اینکه شما توجه ما را به این موضوع جلب کردید قدردانی می کنم.

وی در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، افزوده است: من این موضوع را با گروه ویراستاران سری کتابهای آموزشی 'برایت استار'(ستاره درخشان) در میان گذاشتم و آنان هم با این موضوع موافق بودند که عنوان مذکور باید حذف شود و ما اطمینان می دهیم که در چاپ مجدد کتاب 'برایت استار' اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت.

'لطفا مطمئن باشید که دستورالعمل های ویراستاری ما برای نامگذاری مناسب مکان‌ها تصحیح شده ولی ما برای جلوگیری از وقوع چنین اشتباهاتی این دستورالعمل ها را مورد بازبینی قرار می دهیم.'

دکتر علی محمد حلمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لندن در نامه خود نوشته بود که اقدام انتشارات دانشگاه آکسفورد در استفاده از عنوانی جعلی برای اشاره به خلیج فارس در کتاب چهارم سری کتاب های 'برایت استار' باعث تاسف و تعجب است.

'تاسف من وقتی بیشتر می شود که می بینم این اشتباه در تضاد کامل با خط مشی ای است که انتشارات دانشگاه آکسفورد به عنوان یک موسسه بین المللی تلاش کرده است در طول حیاتش خود را با آن معرفی کند. شهرت انتشارات دانشگاه آکسفورد مطمئنا با رعایت اصول اساسی ای نظیر انتشار صحیح و غیرجانبدارانه حقایق تاریخی در ارتباط مستقیم است.

رایزن فرهنگی کشورمان تاکید کرد: نام 'خلیج فارس' در اسناد تاریخی متعدد که حتی بیش از دو هزار سال قدمت دارند ثبت و ضبط شده است و برخی از این اسناد توسط مورخان و جغرافی دانان غربی از یونان و روم برای ما برجای مانده اند.

دکتر حلمی در بخش دیگری از نامه خود به اسناد سازمان ملل متحد درباره نام خلیج فارس اشاره کرده و نوشته بود: سازمان ملل حداقل دو بار به طور رسمی نام تاریخی و صحیح 'خلیج فارس' را در اسناد خود در سال 1971 و 1984 رسما به همه اعلام کرده است.

وی در پایان نامه خود ضمن تاکید بر اصلاح هرچه سریعتر این اشتباه صورت گرفته، یادآور شده بود: به اعتقاد ما اصلاح این موضوع برای حفظ اعتبار، شان و جایگاه بی طرفی انتشارات دانشگاه آکسفورد به عنوان یک موسسه فرهنگی بین المللی بسیار حیاتی است.

کد خبر 125058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز