سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: بحث ضررهای ناشی از استفاده از دستگاه مایکروویو، در طبخ و گرم کردن غذا، ‌از مدت‌ها پیش مطرح بوده است.

مایکروویو

امروزه مایکروویو به دلایل مختلفی بخش جداناپذیری از آشپزخانه‌ها شده است، ‌بخش اعظمی از پخت و پز از گرم کردن یک فنجان قهوه تا پختن غذا برای شام با استفاده از مایکروویو انجام می‌دهیم. 80 درصد منازل در کشورهای صنعتی این دستگاه را دارند. در مورد هر روش پخت مزایا و معایبی مطرح است. در مورد پخت با دستگاه مایکروویو نیز محاسن و مضراتی مطرح است.

عمده‌ترین اشکال مطرح در استفاده از مایکروویو وجود امواج درون آن است که بیشتر ویتامین و مواد معدنی موجود در غذاهای تازه را از بین می‌برد و نیز به طور کامل پخته نمی‌شود و فقط تا حدی که می‌خواهید گرم می‌شود که این مورد کاملا برای سلامتی مضر است.[چطور داخل مایکروفر را تمیز کنیم؟]

دیگر آن ‌که نمی‌توان از هر نوع ظرفی در اجاق‌های مایکروویو استفاده کرد. زیرا برخورد امواج با سطح فلزات، ممکن است موجب ایجاد شعله و آتش سوزی و حتی انفجار دستگاه شود.اکنون ظروف فلزی مخصوصی جهت استفاده در مایکروویو‌ها ساخته شده است.


امروزه ظروف فراوانی با برچسب "قابل استفاده در مایکروویو" در معرض فروش هستند، ولی اینکه برای کنترل کیفیت و سلامت آن‌ها از کدام استاندارد استفاده شده و یا باید استفاده شود به طور دقیق مشخص نیست.

برخی ظروف پلاستیکی غیر استاندارد، هنگام تماس با مواد داغ، پلیمرهای شیمیایی منتشر می‌کنند که برای بدن انسان ایجاد مسمومیت کرده و مصرف غذاهای گرم شده در این ظروف را خطرناک می‌سازد. به همین دلیل توصیه نمی‌شود غذا یا نوشیدنی‌های داغ را در ظروف پلاستیکی نگهداری و یا سرو نمایند.

طبق نظر مخالفان با استفاده از این دستگاه، امواج این دستگاه علاوه بر ضایعات مواد غذایی، ممکن است به افراد نیز برخورد کرده و موجب ضایعاتی در بدن آن‌ها شود.

طبق مطالعات علمی، حتی استفاده طولانی مدت از دستگاه مایکروویو، به دلیل وجود امواج با طول کوتاه موجب ایجاد ضایعات و سرطانی کردن بافت‌های بدن فرد استفاده کننده می‌شود.

پختن تخم‌مرغ در این دستگاه، گاه به انفجار آن در محوطه‌ی اجاق مایکروویو منجر می‌شود.

گرم کردن شیر در ظروف شیشه‌ای، سبب می‌شود حرارت شیر بسیار بیشتر از حرارت ظرف آن باشد.

www.cookingqueenlove.com

کد خبر 125511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز