سیده فاطمه شبیری: زندگی شهری است و هزار و یک مصیبت. خوشا به حالت ای روستایی!

اول صبح چشمانت را به روی آسمان خاکستری باز می‌کنی و نفسی عمیق می‌کشی تا ریه‌ها را از هوای پر از دود و دم پرکنی، بعد بدو بدو می‌روی تا به اداره و محل کارت برسی. در محل کار، از دم در که وارد می‌شوی، ‌میز است و صندلی و فایل و جزوه و پرونده و... دریغ از کمی لطافت و احساس! بالاخره یک جایی باید این روح خسته را نوازش داد. چه کار باید کرد؟ آهان! گل، گیاه، گلدان. لااقل بگذار وقتی به خانه می‌رسی دور و برت چهار تا گلدان گل باشد تا وقتی نگاه‌شان می‌کنی، ‌روحت تازه شود. می‌روی و چند گلدان می‌خری تا تمام اطراف خانه را با آن‌ها تزیین کنی، اما...
اگر بدانی که پشت بعضی از این چهره‌های جذاب و زیبا، چه خطراتی مخفی شده است. اگر فرزند کوچکی در منزل دارید که ممکن است بدون توجه به سراغ گل و گلدان‌های شما برود و برگ‌های آن‌ها را بکند و به دست و صورت بمالد، یا حتی به دهان ببرد، حتما این مطلب را بخوانید. البته سم بیشتر این گیاهان در صورت خورده شدن، به بدن آسیب می‌زند. شناختن آن‌ها و دانستن نوع سم آن‌ها، برای هر کس که دوست دارد خانه‌ای زیبا و پر از گل‌های آپارتمانی داشته باشد، لازم است.
بعضی از گیاهان، ناراحتی‌های گوارشی و برخی ناراحتی‌های پوستی ایجاد می‌کنند. بعضی از گیاهان تنها دارای یک بخش سمی (مثلا ریشه یا دانه سمی) هستند، ولی در بیشتر موارد، تمام قسمت‌های گیاه سمی است. بعضی از گیاهان تنها در شرایطی خاص، ‌یا در مرحله‌ای از رشد خطرناکند و بعضی از گیاهان تنها برای بعضی از جانوران خطرناکند.

دیفن باخیا گیاهی است که شاید خیلی از شما آن را در خانه داشته باشید. دیفن باخیا حاوی ماده‌ای سمی است که در دهان و زبان، ایجاد سوزش و درد شدید می‌کند و مخاط دهان را متورم می‌کند. البته خود این ماده سمی کشنده نیست،‌ ولی می‌تواند بافت‌های دهان را آن قدر متورم کند که راه نفس کشیدن را ببندد و باعث خفگی و در نهایت منجر به مرگ شود. سم موجود در دیفن باخیا می‌تواند آن قدر زبان را متورم کند و به آن آسیب برساند که فرد آسیب دیده تا مدت‌ها نتواند درست صحبت کند.

کالادیوم یکی دیگر از انواع گیاهان آپارتمانی است که در تمام بخش‌های خود، شیره‌ای سمی دارد که باعث خارش و سوزش لب و دهان می‌شود.
در بعضی از موارد، مسمومیت با درد شدید معده همراه است. یعنی مواد سمی گیاه به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند. تمام مواد گوارشی به کبد می‌رسند و البته کبد سالم، مواد سمی را دفع یا خنثی می‌کند اما سموم گیاهان به بافت‌های کبد آسیب می‌رسانند. بعضی از مواد سمی، مستقیما روی دستگاه گردش خون تاثیر می‌گذارند. مثلا بعضی از ترکیبات موجود در پیاز گل‌ها باعث ترکیدن گلبول‌های قرمز خون می‌شوند. مثلا بسیاری از شبدرها، ماده‌ای دارند که وقتی در محلی مربوط واقع شوند. کپک‌ها، آن‌ها را به دیکومارین تبدیل می‌کنند. تاثیر دیکومارین بر روی خاصیت لخته شدن خون است و موجب نوعی بیماری می‌شود که یکی از ویژگی‌های آن بند نیامدن خون است.
آزالیا یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی است که به دلیل گل‌های زیبایی که دارد، خیلی مورد توجه علاقه‌مندان به گل‌ها و گیاهان آپارتمانی است.

 آیا می‌دانستید که تمام بخش‌های این گیاه سمی است و خوردن آن، باعث تهوع، استفراغ، کندی ضربان قلب و کاهش فشار خون می‌شود؟
بنت قنسول از آن گیاهانی است که با برگ‌های سبز و قرمز و زیبایش، ‌ممکن است در هر گل‌فروشی، شما را به سوی خود بکشاند و هوس کنید یکی دو گلدان بخرید. البته مانعی ندارد.

ولی اگر فرزند کوچکی در منزل دارید مواظب او باشید و از همان ابتدا به او بیاموزید که برگ‌های آن را نکند و در دهان نبرد، چراکه برگ‌ها و گل‌های سمی این گیاه، موجب استفراغ و ناراحتی معده می‌شوند.

گل ادریس از گیاهانی است که اوایل بهار در بسیاری از خانه‌ها خودنمایی می‌کند. وقتی چشمان‌تان دارد از زیبایی این گل محظوظ می‌شود فراموش نکنید که این گیاه، حاوی موادی است که در داخل بدن از خود سیانیر پس می‌دهند. اگر حیاط دارید و در باغچه‌ منزل‌تان زنبق کاشته‌اید، بدانید که برگ، ساقه و ریشه زنبق سمی است و خوردن آن باعث ناراحتی‌های گوارشی می‌شود، درست مثل گل شقایق که فصل بهار به هر دشت و صحرایی که بروید، ‌چشمان‌تان را نوازش می‌دهد و روح‌تان را تازه می‌کند اما خوردن آن به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند.
این‌ها را نگفتیم تا همین چهار تا گلدان را هم که کمی فضای خانه و زندگی یکنواخت و روزمره شما را عوض کرده، بردارید و پشت در خانه بگذارید! فقط گفتیم که حواس‌تان را جمع کنید و از آسیب‌های احتمالی آن‌ها در امان بمانید.

کد خبر 12602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز