پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گاهی در برخی از بخش های خبری پیش از پخش یک گزارش به بینندگان هشدار داده می شود که «در این گزارش نور شدید فلاش دوربین وجود دارد.»

epilepsi

چنین هشداری چه لزومی دارد؟ دیدن نور فلاش دوربین آن هم از پشت مانیتور برای کسی مشکل ساز است؟

پاسخ به این سوال مثبت است، اما نه برای همه: « بعضی از بیماران مبتلا به صرع (اپی لپسی epilepsy) به نور تکرار شونده، جرقه نورانی، فلاش دوربین حساس هستند و مواجهه با چنین مواردی ممکن است باعث بروز تشنج در این افراد شود.»

دکتر بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با همشهری آنلاین، با بیان این مطلب، می افزاید: در چنین بیمارانی مواجهه با نور ثابت مشکلی ایجاد نمی کند، اما نور منقطع تکرارشونده باعث حمله های تشنجی می شود، مثلا اگر در جاده ای که نور از بالای درختان به جاده می تابد با ماشین حرکت کنند، حرکت ماشین باعث می شود نور به صورت منقطع به چشم برسد و برای بیمار مشکل ساز شود.

اما آیا بیماران مبتلا به اپی لپسی (صرع) باید همیشه از وسائلی مانند تلویزیون و کامپیوتر با احتیاط زیاد استفاده کنند؟ پاسخ دکتر زمانی به این سوال منفی است: چنین هشدارهایی نباید اغراق آمیز باشند. هنگامی که قبل از پخش یک گزارش هشدار داده می شود که در این گزارش نور شدید فلاش دوربین وجود دارد، یعنی افرادی که مبتلا به اپی لپسی هستند در آن لحظه خاص به تلویزیون نگاه نکنند، اما در سایر مواقع می توانند با خیال راحت از تلویزیون استفاده کنند.

این متخصص با بیان اینکه برخی والدین که فرزند بیمار دارند، به شدت استفاده وی از تلویزیون و کامپیوتر را محدود می کنند، می افزاید: نورهای ساطع شده از تلویزیون و کامپیوتر مشکلی برای افراد مبتلا به صرع به وجود نمی آورد. فقط نور منقطع تکرارشونده، آن هم در بعضی از انواع اپی لپسی باعث تشنج بیمار می شود.

به گفته دکتر زمانی، اعلام هشدار در هنگام پخش یک برنامه باعث تسهیل در استفاده از تلویزیون برای تمام گروه ها می شود و نه منع کامل استفاده از آن.

با خواندن این مطلب، شاید برای شما این سوال مطرح باشد که آیا استفاده از فلاش دوربین در هنگام عکس انداختن از فردی که بیماری صرع دارد هم می تواند برای او مشکل ساز شود؟ پاسخ به این سوال هم منفی است: مواجهه با جرقه نورانی که در واحد زمان چندین بار تکرار شود، مشکل ساز است و نه دیدن یک فلاش نور دوربین.

با این اوصاف باید از برنامه سازان صدا و سیما پرسید، که چرا در تمام بخش های خبری قبل از پخش گزارشی که در آن نور شدید فلاش دوربین وجود دارد، و یا مثلا پیش از پخش برنامه هایی چون اختتامیه جشنواره فیلم فجر، چهره های ماندگار و ... که ذات این برنامه ها با دوربین خبرنگاران و نور فلاش همراه است، به مخاطبان خود اطلاع رسانی نمی کنند؟

کد خبر 126210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز