پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی تا به حال پنج بار در یک چهارم جام ملت‌های آسیا با هم رو در رو شدند که به نوبت یکی در میان برد و باخت را تقسیم کرده‌اند

football

 اما آنچه که باعث شده مصاف با ایران برای چشم بادامی‌های کره کابوس شود، تحمیل سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ فوتبال کره توسط فوتبالیست‌های ایران بوده است. دو باخت 6 بر 2 و 4 بر 3 هرگز از ذهن فوتبال چشم بادامی‌ها پاک نخواهد شد.

شنبه شب 2 بهمن بیست و چهارمین دیدار تاریخ فوتبال ایران و کره جنوبی در حالی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها برگزار می‌شود که چشم بادامی‌های کره هنوز خاطره تلخ سنگین ترین شکست‌های فوتبالی خود را از یاد نبرده‌اند. در زیر نگاهی به پنج دیدار ایران و کره جنوبی در همین مرحله از جام ملت‌ها خواهیم داشت و سپس به بررسی همه 24 دیدار قبلی این دو تیم می پردازیم.

در یازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که در سال 1996 در امارات برگزار شد، ایران در همان دیدار معروف 2-6، با درخشش علی دایی که 4 گل به ثمر رساند کره‌جنوبی را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. شاگردان مایلی‌کهن در آن سال پس از شکست مقابل عربستان در دیدار رده‌بندی کویت را در ضربات پنالتی از پیش رو برداشتند و به مقام سومی آسیا دست یافتند.

در دوره بعدی جام ملت‌ها و در حالی که جلال طالبی هدایت ایران را بر عهده داشت، تیم ملی با نتیجه دو بر یک مغلوب کره‌جنوبی شد و از صعود به دور بعد بازماند. کریم باقری با شوت سنگین و 40 متری خود تک گل ایران در آن بازی را به ثمر رسانده بود.

چین میزبان بعدی جام ملت‌ها در سال 2004 بود. شاگردان برانکو ایوانکوویچ پس از صعود به مرحله یک چهارم نهایی در یک بازی سراسر هیجان و جذابیت 4 بار از کره پیش افتادند و در نهایت با نتیجه 4 بر 3 این تیم را شکست دادند. این بار نوبت درخشش علی کریمی بود تا با زدن سه گل زمینه ساز صعود ایران به دور بعدی بازی‌ها باشد.

و در نهایت در سال 2007 تیم ملی ایران در حالی که برای چهارمین بار پیاپی حریف کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها شده بود پس از 120 دقیقه نفسگیر علیرغم داشتن چند موقعیت موفق به گشودن دروازه حریف نشد تا ضربات پنالتی تعیین کننده پیروز این بازی باشد. شاگردان امیر قلعه نویی در ماراتن نفسگیر پنالتی‌ها بازی را به حریف دیرینه خود واگذار کردند تا ایران برای دومین بار مغلوب کره در این مرحله شده باشد.

به غیر از پیشینه جالب رقابت ایران و کره جنوبی، بازیکنان و مربیان این دو تیم تقابل جالبی در این دیدار خواهند داشت که از میان آنها می‌توان به تقابل افشین قطبی با تیم سابق خود و همچنین مصاف دوباره جواد نکونام و پارک جی سونگ اشاره کرد.

more  با قطبی در جام 2011

برای پنجمین بار پیاپی است که تیم‌های ملی ایران و کره‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف هم می‌روند. نکته جالب در دیدارهای این دو تیم این است که هر تیم یک بازی در میان پیروز شده و اگر قرار باشد این روال امسال هم تکرار شود، ایران به مرحله بعدی جام ملت‌ها صعود خواهد کرد.

کره جنوبی 2 - 6 ایران (1996) / سنگین ترین شکست تاریخ فوتبال کره جنوبی

بدترین شکست کره در تاریخ جام ملت‌های آسیا تا به این لحظه همین بازی‌ است و به نظر نمی‌رسد این رکورد در سال‌های آتی هم دچار تغییر و تحول شود! کره در این بازی دو بار از ایران جلو افتاد و تا دقیقه 52 هم 2-1 برنده میدان بود اما به یکباره بدترین سناریوی ممکن برایشان رقم خورد تا در یک بازه زمانی تقریبا نیم‌ساعته عزیزی و دایی مشترکا کار کره را یکسره کنند! این اتفاق به حدی باورنکردنی بود که پارک چون هوان، سرمربی کره پس از دریافت گل پنجم توسط تیمش شروع به گریه کرد! دایی 4 گل زد و عزیزی هم با زدن یک گل، گرفتن یک پنالتی و ارسال دو پاس گل یکی از بهترین‌های میدان لقب گرفت.

بررسی بیست و چهار دیدار قبلی ایران و کره جنوبی:

تیم‌های ایران و کره جنوبی تا به امروز 24 بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که سهم تیم کشورمان 9 پیروزی بوده و تیم کره جنوبی نیز به هشت پیروزی دست یافته است. جدال دو قدرت سنتی قاره کهن در هفت بازی نیز به نتیجه تساوی انجامیده است.

بازی ایران و کره جنوبی کم کم به یک بازی سنتی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا تبدیل می‌شود. دو تیم از سال 1996 که یازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در دوحه امارات برگزار شد، جدال خود در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا را آغاز کردند که تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

در چهار دیداری که تیم‌های ایران و کره جنوبی در چهار دوره اخیر جام ملت‌های آسیا برای صعود به نیمه نهایی رقابت‌ها برگزار کرده‌اند، بصورت یک در میان هر کدام از دو تیم پیروزی شده‌اند که سهم هر یک از آنها 2 پیروزی است.

از قضا این بار نوبت تیم ملی ایران است که پس از برتری در مرحله یک چهارم نهایی یازدهمین و سیزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از سد "افتخار قاره کهن" - لقب تیم ملی کره جنوبی - عبور کرده و جواز حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا قرار بگیرند.

جام ملت‌های 1996 - مرحله یک چهارم نهایی / بیست و پنجم آذر 1375

* ایران 6 - کره جنوبی 2، ورزشگاه النصر دبی

گل‌ها: علی دایی (66، 77، 82 و 89 - پنالتی)، کریم باقری (31) و خداداد عزیزی (52) برای ایران و کیم دو هون (11) و سین تائه یونگ (34) برای کره جنوبی

بازیکنان تیم ایران: نیما نکیسا، نعیم سعداوی، افشین پیروانی، محمد خاکپور، فرشاد فلاحت زاده، علیرضا منصوریان (84 - داریوش یزدانی)، مهرداد میناوند، کریم باقری، حمید استیلی، خداداد عزیزی (89 - مهدی مهدوی‌کیا) و علی دایی / سرمربی: محمد مایلی‌کهن

جام ملت‌های 2000 - مرحله یک چهارم نهایی / اول آبان 1381

* ایران یک - کره جنوبی 2، ورزشگاه المپیک بیروت

گل‌ها: کریم باقری (71) برای ایران و کیم سانگ سیک (90) و لی دونگ گوک (99) برای کره جنوبی

بازیکنان تیم ایران: پرویز برومند، سهراب بختیاری‌زاده، بهروز رهبری‌فرد، محمدرضا مهدوی، مهرداد میناوند، کریم باقری، علیرضا امامی‌فر (90 - محمد نوازی)، حامد کاویانپور، مهدی مهدوی‌کیا (89 - علی کریمی حمید استیلی (83 - داریوش یزدانی) و علی دایی / سرمربی: جلال طالبی

جام ملت‌های 2004 - مرحله یک چهارم نهایی / نهم مرداد 1385

* ایران 4 - کره جنوبی 3، ورزشگاه المپیک شهر چونگ کینگ

گل‌ها: علی کریمی (10، 20 و 77) و پارک جین سئوپ (51 - گل به خودی) برای ایران و سئول کی هیئون (16)، لی دونگ گوک (25) و کین نام ایل (68) برای کره جنوبی

بازیکنان تیم ایران: ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی، حسین کعبی (90 - مهدی امیرآبادی)، ابراهیم تقی‌پور (17 - ایمان مبعلی)، جلال کاملی مفرد، سیدمحمد علوی، جواد نکونام، ستار زارع، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و علی دایی / سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

جام ملتهای 2007 - مرحله یک چهارم نهایی / سی و یکم تیر 1386

* ایران صفر (2) - کره جنوبی صفر (4)، ورزشگاه بوکیت جلیل مالزی

ضربات پنالتی: فریدون زندی و غلامرضا عنایتی ضربات اول و سوم ایران را تبدیل به گل کردند اما ضربات مهدوی‌کیا و رسول خطیبی از دست رفت

بازیکنان تیم ایران: حسن رودباریان (120 - وحید طالب‌لو)، رحمان رضایی، سید جلال حسینی، محمد نصرتی، مهدی مهدوی کیا، مهرزاد معدنچی (62 - فریدون زندی)، علی کریمی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، وحید هاشمیان (87 - غلامرضا عنایتی) و رسول خطیبی / سرمربی: امیر قلعه‌نویی

- در زیر نگاهی به دیدارهای ایران و کره جنوبی خواهیم داشت:

سال 1958 / * ایران صفر - کره جنوبی 5 (بازی‌های آسیایی - توکیو)

سال 1970 / * ایران صفر - کره جنوبی یک (بازی‌های آسیایی - بانکوک)

سال 1971 / * ایران صفر - کره جنوبی 2 (بازی دوستانه - سئول)

سال 1971 / * ایران 2 - کره جنوبی صفر (بازی دوستانه - سئول)

سال 1972 / * ایران 2 - کره جنوبی یک (جام ملت‌های آسیا - بانکوک)

سال 1974 / * ایران 2 - کره جنوبی صفر (بازی‌های آسیایی - تهران)

سال 1977 / * ایران صفر - کره جنوبی صفر (مقدماتی جام جهانی - بوسان)

سال 1977 / * ایران 2 - کره جنوبی 2 (مقدماتی جام جهانی - تهران)

سال 1982 / * ایران یک - کره جنوبی صفر (بازی‌های آسیایی - دهلی نو)

سال 1986 / * ایران یک - کره جنوبی یک (در ضربات پنالتی کره با نتیجه 6 بر 5 به برتری دست یافت) (بازی‌های آسیایی - سئول)

سال 1988 / * ایران صفر- کره جنوبی 3 (جام ملت‌های آسیا - دوحه)

سال 1990 / * ایران یک - کره جنوبی صفر (بازی‌های آسیایی - پکن)

سال 1993 / * ایران صفر - کره جنوبی 3 (مقدماتی جام جهانی - دوحه)

سال 1996 / * ایران 6 - کره جنوبی 2 (جام ملت‌های آسیا - دوبی امارات)

سال 2000 / * ایران یک - کره جنوبی 2 (جام ملت‌های آسیا - تریپولی)

سال 2001 / * ایران صفر - کره جنوبی یک (بازی دوستانه - قاهره)

سال 2004 / * ایران 4 - کره جنوبی 3 (جام ملت‌های آسیا - جینان چین)

سال 2005 / * ایران صفر - کره جنوبی 2 (بازی دوستانه - سئول)

سال 2006 / * ایران یک - کره جنوبی یک (مقدماتی جام ملت‌های آسیا - سئول)

سال 2006 / * ایران 2 - کره جنوبی صفر (مقدماتی جام ملت‌های آسیا - تهران)

سال 2007 / * ایران صفر - کره جنوبی صفر (در پنالتی کره 4 بر2 به برتری دست یافت) (جام ملت‌های آسیا - کوالالامپور مالزی)

سال 2009 / * ایران یک - کره جنوبی یک (مقدماتی جام جهانی - تهران)

سال 2009 / * کره جنوبی یک - ایران یک ( مقدماتی جام جهانی - سئول)

سال 2010 / *کره جنوبی صفر - ایران یک (بازی دوستانه - سئول)

سال 2011 / * ایران ؟ - کره جنوبی ؟ ( جام ملت‌های آسیا دوحه - قطر 2011)

کد خبر 126282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز