همشهری آنلاین: هزاران تظاهرکننده آلمانی در حالیکه 80 تراکتور پیشاپیش آن‌ها حرکت می‌کرد در یک راهپیمایی در مرکز برلین در اعتزاض به رسوایی آلودگی مواد غذایی به ماده سمی دیوکسین شرکت کردند.

dioxin

به گزارش خبرگزاری فرانسه هزاران تظاهرکننده آلمانی روز شنبه 22 ژانویه در برلین به راهپیمایی اعتراضی دست زدند تا خواستار تغییر شیوه‌های کشاورزی شوند و خشم خود درباره یک رسوایی غذایی ابراز کنند که در آن ماده سرطان‌زای دیوکسین در برخی از مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت طیور و گوشت خوک یافت شد.

این رسوایی که ناشی از آلودگی غذای حیوانات با دیوکسین بود،‌ باعث خشم مصرف‌کنندگان در آلمان شد، هشدار بهداشتی بین‌المللی در مورد مواد غذایی تولیدی در آلمان را برانگیخت و فروش گوشت و تخم مرغ آلمانی را کاهش داد.

راینهیلد بنینگ از گروه "دوستان زمین آلمان" گفت: "ما در چند سال گذشته شاهد تضعیف استانداردهای مربوط به محیط زیست و حیوانات بوده‌ایم. و آن چنانکه رسوایی آلودگی مواد غذایی با دیوکسین نشان داد، اکنون مصرف‌کنندگان در معرض خطر قرار گرفته‌اند."

آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان، در سخنرانی ویدئویی هفتگی‌اش بر روی اینترنت از اقدامات دولت برای برطرف کردن نقائص در سیستم بازرسی و ایمنی مواد غذایی استقبال کرد.

دولت در حال جدا کردن تولید روغن و چربی برای استفاده صنعتی و کشاورزی است، یک نظام مجوزدهی جدید را ایجاد کرده است. هزاران مرغ نیز معدوم شده‌اند.

دیوکسین‌ها سمومی هستند که در نتیجه سوزاندن ضایعات و از طریق سایر فرآیندهای صنعتی تولید می‌شوند، و ثابت شده است که در افزایش خطر سرطان نقش دارند و بر زنان باردار اثر می‌گذارند.

مقامات آلمانی که در حال بازرسی علت آلودگی مواد غذایی به دیوکسین هستند، می‌گویند منشا این دیوکسین چربی ارزان‌قیمتی اضافه شده به غذای دام‌ها بوده است که در فرآیند صنعتی تولید شده بود.

کد خبر 126514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز