دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: کشمکش تعیین متولی دوره پیش‌دبستانی‌ که از سال گذشته بین آموزش و پرورش و بهزیستی آغاز شده همچنان در پیچ‌ و خم «به‌زودی» حرکت می‌کند و هریک از طرفین نیز خود را محق می‌دانند.

پیش دبستانی

از اوایل امسال موضوع امضای تفاهمنامه واگذاری پیش‌دبستانی‌ها میان آموزش و پرورش و بهزیستی مطرح شد و طرفین ماجرا در اظهارات خود همواره از واژه «به‌زودی» برای امضای این تفاهمنامه استفاده کردند و با وجود گذشت ماه‌ها از این وعده هنوز «به‌زودی» از راه نرسیده‌است.

جالب اینکه باز هم خاکی، مدیر‌کل دفتر دوره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با وجود اینکه چند ماه از به‌کاربردن واژه «به‌‌زودی» می‌گذرد به مهر اعلام کرد: قرار است این تفاهمنامه تا پیش از پایان سال 1389 به امضای معاون آموزش ابتدایی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی برسد.

البته وی پیش از این در گردهمایی معاونان ابتدایی استان‌های سراسر کشور از امضای این تفاهمنامه خبر داده بود؛ تفاهمنامه‌ای با اداره بهزیستی امضا شده تا بهزیستی در مدت 3سال برای کارهای خود در دوره پیش‌دبستانی از آموزش و پرورش مجوز بگیرد.

تنظیم تفاهمنامه

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش چند روز پیش از گردهمایی معاونان ابتدایی به مهر گفته بود که موضوع واگذاری پیش دبستانی‌های وابسته به بهزیستی به آموزش و پرورش هنوز مورد توافق دو طرف قرار نگرفته است. خاکی اظهار کرد: مسئولان معاونت ابتدایی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش نشستی با مدیرکل کودکان و نوجوانان بهزیستی داشتند و طی آن تفاهمنامه‌ای تنظیم شد.

البته مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش نوید داد که این تفاهمنامه به زودی به امضا می‌رسد و اکنون از زمان نوید این مسئول 8 ماه می‌گذرد. جالب اینکه وی گفت که بر اساس یکی از بندهای این تفاهمنامه، دفاتر سازمان بهزیستی در استان‌ها باید ظرف یک ماه پس از انعقاد تفاهمنامه، اسامی مؤسسان مهدهای کودک دارای آموزش‌های پیش دبستانی را در اختیار آموزش و پرورش استان قرار دهند و مؤسسان باید در نخستین فرصت با مراجعه به آموزش و پرورش، درخواست خود را برای صدور مجوز راه‌اندازی موقت ارائه دهند و آموزش و پرورش نیز موظف است مجوز راه‌اندازی موقت آموزش‌های پیش دبستانی را صادر کند.

مشکل تغییرات مدیریتی بهزیستی

دو سه روز پس از سخنان مدیر دفتر پیش‌دبستانی، مقام ما‌فوق وی با بیان اینکه هنوز هیچ تفاهمنامه‌ای میان سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش برای واگذاری پیش‌دبستانی‌ها امضا نشده، تأکید کرد: «امسال باید همه پیش‌دبستانی‌های وابسته به بهزیستی از آموزش و پرورش مجوز فعالیت دریافت کنند.»فاطمه قربان هم تنها به بیان این نکته بسنده کرد که «تفاهمنامه بین آموزش و پرورش و بهزیستی آماده شده و آن را برای امضا به بهزیستی ارسال کرده‌ایم ولی به‌دلیل تغییرات مدیریتی در این سازمان هنوز امضا نشده است.»

در همین حال نوع‌پرست، سرپرست معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: برای ایجاد وحدت‌رویه و هماهنگی در زمینه آموزش‌های پیش از دبستان در مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی، پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای تهیه شده و فرایند کار برای بررسی‌ نهایی و امضای تفاهمنامه بین مسئولان دو طرف در جریان است.

ادامه بلاتکلیفی

آموزش و پرورش با استناد به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 87 که بر اساس آن مراکز پیش‌دبستانی باید زیر مجموعه این دستگاه فعالیت کنند خود را در این ماجرا محق می‌داند و بهزیستی نیز به این موضوع تکیه می‌کند که در این زمینه تجربه 30ساله دارد و طبیعی است که نمی‌خواهد این حوزه را از دست بدهد.

این کشمکش موجب ورود عالی‌ترین مقام دستگاه تعلیم و تربیت به این ماجرا شد و وی صراحتا اعلام کرد: «طبق قانون، کودکان از روزی که متولد می‌شوند تا18 سالگی در اختیار آموزش و پرورش هستند».

بهزیستی: کدام قانون؟

پس از اظهارات وزیر آموزش و پرورش و قانونی دانستن واگذاری مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها به این وزارتخانه، سرپرست سازمان بهزیستی با پافشاری بر قوانین موجود که اختیار صدور مجوز و نظارت بر مهدهای کودک را به سازمان بهزیستی واگذار کرده، به ایسنا گفت: مشخص نیست وزیر آموزش و پرورش با استناد به کدام قانون می‌گوید آموزش کودکان صفر تا 18 سال بر عهده این وزارتخانه است؟احمد اسفند‌یاری اظهار کرد: در این باره تابع تصمیم دولت هستیم و هر چه باشد، اجرا می‌کنیم.

سرنوشت 700 هزار کودک

بنابراین گزارش، هم‌اکنون بیش از 700 هزار کودک در 14هزار مهد‌ کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی از خدمات فرهنگی، تربیتی و آموزشی بهره‌مند هستند و همسو با اجرای مصوبات اصل44 قانون اساسی، 95درصد مهدهای کودک توسط بخش غیردولتی اداره می‌شود.

مشکلات دوره پیش‌دبستانی همچنان به قوت خود باقی‌است؛ این دوره نه‌ تنها متولی ندارد بلکه آموزش و پرورش آمار دقیقی از کودکان تحت پوشش این دوره ندارد. از سوی دیگر، فراموش نکنیم که براساس سند آموزش برای همه، ایران متعهد است تا سال 2015 میلادی 75درصد کودکان زیر 6 سال را تحت پوشش آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار دهد.

کد خبر 127146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز