مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: طرح‌های محدود کننده تردد خودروها نظیر طرح تردد زوج یا فرد به اعتقاد کارشناسان در دراز مدت نتیجه عکس دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در این رابطه با انتقاد از گسترش محدوده زوج یا فرد گفت: آلودگی وسایل نقلیه، ناشی از اگزوز آنهاست نه پلاکشان، بنا براین ما باید توجه خود را از پلاک خودروها به میزان تولید آلایندگی آنها معطوف کنیم. یوسف رشیدی افزود: همه مسئولان، کارشناسان و مردم، خواهان کاهش آلودگی هوای تهران هستند اما برای رفع این معضل باید منابع آلاینده را کاهش دهیم و اگر قرار است ممنوعیتی در تردد وسایل نقلیه ایجاد کنیم، منطقی آن است که از تردد وسایلی که تولید آلایندگی بسیار بالا دارند، جلوگیری شود. وی با اشاره به اینکه اجرای طرح هایی مانند زوج یا فرد کردن تردد خودروها به عنوان طرحی ضربتی تنها در مواقع اضطرار می‌تواند پاسخگو باشد گفت: اجرای این طرح در بلند مدت و گسترش محدوده زوج یا فرد ، سبب بالا رفتن سرانه خودرو و همچنین افزایش تردد موتورسیکلت های غیراستانداردی می‌شود که چندین برابر یک خودرو تولید آلایندگی دارند.

رشیدی تاکید کرد : اگر قرار است برای کاهش آلودگی هوا محدودیتی در تردد وسایل نقلیه اعمال شود باید ابتدا اجازه تردد خودروهای تولیدی سال 82 به قبل را ندهیم زیرا سیستم آنها کاربراتوری و فاقد مبدل کاتالیستی است. مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطر نشان کرد: ما اگر واقعا به دنبال کاهش آلودگی هوا هستیم باید به موازات توسعه حمل و نقل عمومی از تولید و حرکت خودروها و موتورسیکلت‌هایی که آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند، جلوگیری کنیم و مثلا تنها به یک نوع خاص از موتورسیکلت‌ها مانند موتورسیکلت های برقی اجازه تردد در شهر را بدهیم.

استفاده از خودرو و موتورسیکلت افزایش می‌یابد

از سوی دیگر مشاور عالی شهردار تهران نیز در گفت و گو با همشهری گفت: طرح محدودیت تردد براساس زوج یا فرد بودن پلاک خودرو نه تنها یک راهکار اساسی نیست بلکه به‌تدریج باعث افزایش مشکلات فراوان‌تری در عرصه حمل‌ونقل شهری خواهد شد. مهرداد تقی‌زاده با اعلام این مطلب اظهار داشت: این طرح در بلندمدت باعث مشکلات بسیاری می‌شود. تنها هنگامی می‌توان به این طرح به‌عنوان یک طرح سلبی توجه کرد که در مدت زمان محدودی به اجرا در‌آید نه به‌صورت بلندمدت و دائمی.

این کارشناس برجسته حمل‌ونقل و ترافیک در ادامه تصریح کرد: اجرای این طرح عوارض بسیاری دارد؛ از جمله خرید خودروی دوم توسط شهروندان و روی آوردن به‌خودروهای فرسوده و ارزان‌قیمت دوم از سوی بسیاری از شهروندان که استطاعت خرید خودروی دوم را ندارند، همچنین خرید موتور برای رفع نیاز حمل‌ونقل یا بروز جرایمی چون دستکاری و مخدوش کردن پلاک خودرو که تا به امروز نیز شاهد آن بوده‌ایم.

معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به افزایش میزان سفر شهروندان درصورت اجرای دائمی این طرح گفت: اجرای دائمی این طرح نمی‌تواند در بلندمدت باعث کاهش آلودگی هوا یا کاهش تقاضای سفر شود؛ چرا که بسیاری از شهروندان مجبورند برای اینکه وارد محدوده زوج یا فرد نشوند، مسیرهای طولانی تری را انتخاب کنند که باعث افزایش مصرف سوخت و افزایش آلودگی هوا می‌شود.

کد خبر 127177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز