علی کریمی به جای پیراهن سرخ پرسپولیس، پیراهن آبی شالکه را به تن می‌کند.

علی کریمی

این خبر غیرمنتظره، ظهر دیروز در حالی از سوی خبرگزاری‌ها اعلام شد که 24 ساعت قبل از آن تصور می‌شد انتقال کریمی به پرسپولیس تقریبا نهایی شده است؛ البته زمینه‌چینی برای این انتقال از مدت‌ها پیش شروع شده بود. پس از جدایی کریمی از استیل‌آذین، تیم‌های بزرگ لیگ، از استقلال گرفته تا ذوب‌آهن به فکر استخدام این ستاره افتادند.

در این میان پرسپولیس هم به این فکر افتاد که از نبوغ شماره 8 سابقش استفاده کند. شاید در شروع فصل با در نظر گرفتن روابط دایی و کریمی این انتقال قابل تصور نبود ولی پس از نتایج ضعیف پرسپولیس در نیم فصل اول و به بن‌بست رسیدن کریمی در استیل‌آذین، هر دو طرف به این آشتی مصلحتی تن دادند. با مصاحبه‌های احساسی دایی و کریمی در روزهای گذشته به‌نظر می‌رسید همه چیز برای بازگشت ستاره به تیم محبوبش آماده است. دیروز اما ناگهان خبر رسید که کریمی با قراردادی 5 ماهه تا پایان فصل به شالکه می‌پیوندد؛ انتقالی که کیکر هم آن را«شگفت‌آور» نامیده است.

چرا شالکه؟

این دومین دوره حضور کریمی در بوندس‌لیگاست. او بین سال‌های 2005 تا 2007 هم عضو تیم بایرن‌مونیخ بود و در 42 بازی که برای این تیم انجام داد، توانست 4 گل بزند و 4 پاس گل بدهد. با وجود این، کسی نمی‌توانست باور کند که کریمی در 32 سالگی و درحالی‌که از دوران اوجش فاصله گرفته، یک بار دیگر بازی در لیگ آلمان را تجربه کند.

این انتقال را بیش از همه باید به پای شناخت ماگات از کریمی نوشت. سرمربی شالکه در دوره حضور کریمی در بایرن سرمربی این تیم بود و ویژگی‌های او را می‌شناسد. البته ماگات با وجود اینکه شخصا کریمی را به بایرن برده بود، چندان به او بازی نداد؛ چراکه کریمی نتوانست خودش را با بازی پرفشار مورد علاقه ماگات که بیشتر مبتنی بر قدرت بدنی است تا تکنیک وفق دهد و در مجموع در جنوب آلمان دوره درخشانی نداشت.

اما شرایط فعلی شالکه با بایرن آن روزها متفاوت است. شالکه، نایب قهرمان فصل پیش که تابستان امسال رائول را به خدمت گرفت، امیدوار بود که سرانجام قهرمانی بوندس‌لیگا را تجربه کند اما این تیم که جوانگرایی زیادی هم انجام داده بود برخلاف انتظار، شروع فاجعه‌باری داشت و حتی حضور در رده هجدهم را هم تجربه کرد. بعد از آن هونتلار هلندی هم برای تقویت خط حمله به شالکه اضافه شد ولی این خرید بزرگ هم کمک زیادی نکرد و شالکه نیم فصل اول را در رده دهم به پایان برد.

شالکه شنبه بازی خانگی‌اش را هم با یک گل به هوفن‌هایم باخت تا در پایان هفته بیستم به رده یازدهم سقوط کند. در این شرایط شالکه دیگر امیدی به قهرمانی ندارد و تنها امیدوار است با صعود در جدول، سهمیه بازی در یکی از لیگ‌های اروپایی فصل بعد را به دست آورد. به‌نظر می‌رسد خرید علی کریمی برای پرکردن جای خالی جفرسون فارفان، ستاره پرویی شالکه باشد که به ولفسبورگ می‌پیوندد.

فارفان در نیم فصل اول با 7 گل و 6 پاس گل عملکرد خوبی داشت ولی غیبت در شروع تمرینات نیم فصل باعث شد تا مشکلاتش با ماگات به اوج برسد و راه خروج را در پیش بگیرد. ماگات درباره انتقال کریمی می‌گوید: «خوشحالم که این بازیکن باتجربه به ما اضافه شده است. ما در بازی هجومی، مشکلاتی داریم و علی کریمی بازیکن خلاقی است که در این رابطه به ما کمک خواهد کرد. کریمی همانند آنجلس کاریستئاس بازیکن هجومی تیم ما خواهد بود.» سرمربی شالکه اضافه کرد: «ما برای جذب این بازیکنان ریسک مالی نداشته‌ایم.» با گفته‌های ماگات می‌توان پیش‌بینی کرد که قرارداد کریمی براساس دقایق بازی و عملکرد او در شالکه باشد. ظاهرا کریمی از این انتقال انگیزه مالی ندارد و به‌دنبال اثبات توانایی‌های فنی‌اش است.

کد خبر 127179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز