دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- آرزو جعفریان: نمایشگاه تصویر سازی‌های دیجیتالی محمدرضا شریف زاده و مجسمه‌های یاسمین سینایی با عنوان «تبادل» در گالری فروهر برپا شده است.

نمایشگاه

تبادل شامل آثار موجودات اساطیری است که بدن حیوانی و سری انسانی دارند و تبادل بازی خوبی برای بیان این موضوع است.

منظور از تبادل، تبادل بین انسان و حیوان بوده است ، اما شکل دیگر آن تبادل میان شریف زاده و سینایی است که توانسته باعث خلق آثار نو و تازه ای از این 2 هنرمند شود.

آثار شریف زاده شامل فیگورهای بالاتنه مرد است که با موجوداتی نظیر پروانه، اسب،طاووس، عقرب،ماهی ... تلفیق شده اند و در کنار آن 3 مجسمه و اینستالیشن یاسمین سینایی با فیگورهای زنانه قرار گرفته اند.

محمد رضا شریف زاده که مدرس و عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری تهران است در این باره می گوید:" ما در این نمایشگاه سعی کردیم تبادل را به تقابل تبدیل کنیم. من از قبل با کارهای یاسمین سینایی آشنا بودم و آنها را دوست داشتم و می دانستم فیگورهای زنانه و با ظرافت او در مقابل کارهای من که همیشه با خشونت همراه بوده است ، فضا را تلطیف می کند."

شریف زاده که ایده اصلی نمایشگاه «تبادل» را مطرح کرده است و آثارش در بیش از 20 نمایشگاه عکس و گرافیک در داخل وخارج کشور به نمایش در آمده اند ،اضافه می کند:" من بر روی تم موضوعی این نمایشگاه 2 سال کار تئوریک انجام دادم، کارها را اجرا کردم و به صورت اتود اولیه به یاسمین سینایی نشان دادم. ایده نمایشگاه را با او مطرح کردم پذیرفت و قرار شد که کار مشترکی با هم انجام دهیم".

شریف زاده معتقد است ایده نو و بکر نمی توان پیدا کرد و در طول تاریخ هنر و گذشت سالها همه ایده ها به شکلی تکراری شده اندو هنرمند معاصر همان ایده های گذشته را با یک شیوه جدید ومدیای نو اجرا می کند.

او که با 10 تابلوی تصویرسازی دیجیتالی با فیگورهایی بین انسان و حیوان در این نمایشگاه شرکت کرده است، می گوید: "مردم ما هنوز به طور جدی با هنردیجیتال آرت آشنا نیستند و به عنوان یک اثر هنری قابل خرید و فروش به آن نگاه نمی کنند و این مشکل مربوط به دانش و شناسایی مخاطب نسبت به این هنر است."

او در ادامه می گوید:" من همواره فکر می کنم هرکسی اگر بخواهد یک اثر هنری خریداری کند،شکی نیست که اولین چیزی که ترجیح می دهد نقاشی است. زیرا علاوه بر اینکه تبلیغات روی دیجیتال آرت صورت نگرفته تعداد کمی از هنرمندان هم قابلیت انجام این هنر را دارند."

شریف زاده در مورد استفاده از فرم های نگارگری صفویه و قاجاریه در پس زمینه این آثار نیز می گوید:" مفهوم کار من را فیگورها می سازند و این اشکال به عنوان پس زمینه ای است که فیگورها در آن معلق اند. من در عین حال به دنبال فضایی می گشتم که کارکرد زیبایی شناسانه داشته باشد".

در تابلو های این هنرمند استفاده از خطوط متنی دیده می شود. او در این باره می گوید:"مصراعی را از یک غزل و مصراع دوم را از غزلی دیگر انتخاب می کنم و این دو را با هم ترکیب می کنم به شکلی که خوانا نباشد و یا قسمت هایی از آن از بین رفته باشند و چون گویا نیست افراد فقط به عنوان یک فرم زیبا شناسانه به آن نگاه می کنند."

او همچنین اضافه می کند:" با استفاده از خطوط متنی سعی کردم آثارم ایرانی به نظر آید".

این هنرمند معتقد است آثارش حد و مرزی بین تصویر سازی و عکاسی است و اثر جدیدی خلق می کند که مشخص نیست کدام یک از این هاست.

یاسمین سینایی، مجسمه ساز جوان و صاحب سبک نیز 3 مجسمه زنانه طاووس، پری دریایی و زنی که از صدف حلزون بیرون آمده اند را با تکنیک منحصر به فردش یعنی «خمیر کاغذ» خلق کرده و در این نمایشگاه ارائه داده است.

یاسمین سینایی در مورد نمایشگاه تبادل می گوید:" وقتی دکتر شریف زاده پیشنهاد این نمایشگاه را به من داد، نخستین نکته این بود که من با آثاری از فیگور زنانه در کنار آثار مردانه شریف زاده حضور پیداکنم. علاقه من به قصه موجب شد این زنان را که میان موجودات رویایی و اسطوره ای درحرکتند، خلق کنم و 2 اثر از آنها را به صورت کانسپت ارائه دهم".

نمایشگاه تبادل تا 19 بهمن ماه در گالری فروهر دایر است و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 12 تا 20 از این آثار دیدن کنند. گالری فروهر در بلوار آفریقا (جردن) نبش بلوار گلستان پلاک2 قرار دارد.

کد خبر 127404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز