گروه اجتماعی- مینا شهنی: امسال برخلاف رویه هرساله، عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی همزمان با حقوق بهمن‌ماه‌شان واریز نخواهد شد.

بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی همه‌ساله در ماه بهمن مستمری ماهانه‌شان را همراه با عیدی دریافت می‌کردند و پیش از آنکه شوک افزایش قیمت ناشی از نزدیک‌شدن به روزهای پایان سال به بازار وارد شود، می‌توانستند بخشی از مایحتاج مورد نیاز سال نو را تهیه کنند. معمولا این دسته از بازنشستگان کشور در روزهای ماه بهمن بخش زیادی از اقلام خوراکی و دیگر اجناس مورد نیاز را تهیه می‌کردند و صرف‌نظر از اینکه با خرید در ماه بهمن می‌توانستند از تحمل بخشی از تورم شب عید درامان باشند، ناچار نبودند در روزهای پایانی سال در ترافیک سنگین خیابان‌ها راهی محل‌ خرید شده و با دشواری‌هایی روبه‌رو شوند.

امسال اما تصمیم مدیران صندوق تأمین اجتماعی بر این قرار گرفته که عیدی و پاداش بازنشستگان این صندوق در 10‌روز نخست اسفند ماه به حسابشان واریز شود. رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل این صندوق به ایسنا گفته که عیدی کارکنان و بازنشستگان این صندوق به‌صورت همزمان در دهه اول اسفند واریز خواهد شد.

به اجرا درآمدن این تصمیم را می‌توان شوک‌ تازه برای بازنشستگان قلمداد کرد. اگرچه در ماه‌های نخست امسال با افزایش تنها 6 درصدی حقوق بازنشستگان می‌شد پیش‌بینی کرد که سال چندان خوشی در انتظار بازنشستگان نخواهد بود. گفتنی است که براساس قوانین داخلی صندوق تأمین اجتماعی، این صندوق مکلف است که همه‌ساله حداقل یک‌بار به میزان نرخ تورم رسمی کشور بر میزان مستمری بازنشستگان بیفزاید اما امسال با نادیده‌گرفتن این ماده قانونی و به تبعیت از تصمیم هیأت دولت، این صندوق بر اعتراض‌های بازنشستگانش چشم بست.

شوک دیگری که امسال به بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌عنوان بخشی از بیمه‌شدگان این صندوق وارد شد، بحث اخذ فرانشیز در مراکز درمانی ملکی این صندوق بود. خبرهایی که در ماه‌های گذشته از سوی مدیرعامل این صندوق و وزیر رفاه و تأمین اجتماعی منتشر شد، نشان از این داشت که بیمه‌شدگان به هنگام مراجعه به مراکز درمانی ملکی ناچار به پرداخت فرانشیز خواهند شد؛ درصورتی‌که انجام کارهای درمانی در مراکز ملکی درمانی این صندوق برای بیمه‌شدگان به‌صورت رایگان انجام می‌شد و از جمله مزایای خاص این صندوق بیمه‌ای به شمار می‌رفت.بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی در حالی روزهای پایانی سال89 را می‌گذرانند که نگران تصمیم دولت درباره میزان افزایش مستمری‌شان در سال آینده هستند.

کد خبر 127646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز