سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در بریتانیا به طور موفقیت‌آمیزی واکسنی را آزمایش کرده‌اند که می‌تواند بر ضد همه گونه‌های ویروس آنفلوآنزا عمل کند.

flu

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه گاردین این واکسن جدید که بوسیله دانشمندان در دانشگاه آکسفورد تولید شده است،‌ بر خلاف واکسن‌های معمول که پروتئین‌های پوشش خارجی ویروس آنفلوآنزا را هدف قرار می‌دهند، بر پروتئین‌هایی درون ویروس اثر می‌گذارد. 

دو پروتئین درون ویروس آنفلوآنزا که این واکسن آنها را هدف قرار می‌دهد، در میان گونه‌های متفاوت این ویروس مشابه هستند و با احتمال کمتری جهش پیدا می‌کنند،‌ به این ترتیب لازم نیست واکسن‌های جدیدی برای هر گونه جدید ویروس آنفلوآنزا تولید شود.

واکسن‌های معمول آنفلوآنزا بدن را تحریک می‌کنند که پادتن‌ها (آنتی‌بادی‌ها)یی تولید کنند تا با ویروس آنفلوآنزا مقابله کنند، اما این واکسن جدید که گروهی به سرپرستی سارا گیلبرت آن را ساخته‌اند تولید سلول‌های T (گروهی از سلول‌های دستگاه ایمنی) را تحریک می‌کنند که سلول‌های آلوده به ویروس را شناسایی و نابود می‌کنند.

گیلبرت می‌گوید: "افرادی که این واکسن جدید را می‌زنند نسبت به افرادی که واکسن نمی‌زنند، کمتر دچار بیماری می‌شوند."
"ما نشان دادیم که این واکسن باعث محافظت افراد می‌شود، هم بر اساس شمار افرادی که مبتلا به آنفلوآنزا می‌شدند و هم بر اساس بررسی سلول‌های T در افراد پیش از آنکه آنها به آنها ویروس آنفلوآنزا تلقیح کنیم."

"داوطلبانی که واکسینه شده بودند، سلول‌های T داشتند که فعال، هدف‌گیری‌شده و آماده نابود کردن سلول‌های آلوده به ویروس آنفلوآنزا بود."

اگر تولید این واکسن با موفقیت به پایان برسد، می‌تواند از شیوع بیماری‌هایی مانند همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی که آماده کردن واکسن خاص آن 12 میلیارد پوند برای دولت انگلیس خرج برداشت، جلوگیری کند.

کد خبر 127678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز