همشهری آنلاین: معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد اتحادیه مطبوعات جهان اسلام در تهران خبر داد و گفت: در نمایشگاه آتی مطبوعات و خبرگزاری ها نیز بخش ویژه ای به منظور تشکیل این اتحادیه به رسانه های جهان اسلام اختصاص می‌یابد.

محمد جعفر محمدزاده

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'محمد جعفر محمدزاده' روز چهارشنبه در همایش جایگاه رسانه های جهان اسلام در انتشار اخبار بین المللی که در پژوهشگاه فرهنگ،‌هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: جهان اسلام در کشورهای دارای اکثریت مسلمان یا اعضای سازمان کنفرانس اسلامی خلاصه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: جهان اسلام شامل شامل یک میلیارد و نیم مسلمان در پنج قاره جهان است؛ جهان اسلام محدوده جغرافیایی یک دستی نیست بلکه هر نقطه از کره خاکی را که جماعتی از مسلمانان در آن زندگی می‌کنند، در برمی‌گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مطابق این تعریف، جهان اسلام از منظر هویتی و تمدنی شامل همه مسلمانان عالم است، افزود: در چشم انداز آینده عالم، جهان اسلام به عنوان مجموعه هویتی واحد، دیرینه ای فرهنگی و مشترکاتی گریزناپذیر دارد و ناگزیر از بازگشت به هویت مشترک خویش است.

محمد زاده ادامه داد: در این چشم انداز، مهمترین وظیفه متوجه رسانه های جهان اسلام است که به عنوان عناصر آگاهی بخش ملت ها، زمینه های وحدت و انسجام را در میان این امت فراهم می‌آورند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گسترش موج بیداری عالم و آزادیخواهی انسان ها و موج اسلام خواهی بهترین فرصت را در اختیار رسانه های جهان اسلام قرار داده است تا دامنه بیداری اسلامی را به بیداری انسان ها گسترش دهند.

وی افزود: از این رو، ضروری است واقعیات جهان معاصر به ویژه ادعاهای فریبنده و جذاب غرب در زمینه دمکراسی، حقوق بشر، مبارزه با خشونت، ترور و مواجهات گزینشی و استانداردهای دوگانه با این گونه موضوعات به افکار عمومی جهان شناسانده شود.

محمدزاده تاکید کرد: رسانه های جدید می‌توانند مالکیت انحصاری بنگاه های بزرگ و بعضا وابسته به نظام سرمایه داری را به چالش بکشند و با ایجاد فضای ارتباط عمومی، رویکرد انسجام بخشی به امت اسلامی را در سطوح مردمی و لایه های زیرین اجتماعی دنبال کنند.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه ها به ویژه تلویزیون های ماهواره ای به تریبون هایی برای ایجاد تفرقه و فتنه تبدیل شده اند، گفت: متاسفانه فضای حاکم بر جهان اسلام و منازعات بی وجه میان اهل تسنن و تشیع تا حد زیادی ناشی از عملکرد نادرست و مغرضانه برخی از این رسانه هاست.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه آگاهی بخشی برمحور وحدت آفرینی از رسالت های مهم نظام خبری و رسانه ای جهان اسلام است، افزود: امروز با وجود گسترش موج اسلام خواهی و بیداری اسلامی در اقصی نقاط جهان به ویژه شمال آفریقا، فقدان رهبری به عنوان مهمترین آسیب خیزش های مردمی شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: در مقابل شیوه نظام سلطه، سرکوب بی رحمانه شخصیت های انقلابی است که موجب شده است جهان عرب با فقدان اینگونه شخصیت ها روبه رو شود.

وی ادامه داد: نبود افرادی که بتوانند تکیه گاهی مطمئن برای ملت ها باشند، موجب شده است، حرکت ها و جنبش های فکری از پشتوانه محکم هدایت و رهبری بی بهره بمانند و در نتیجه، به آسانی مهار شده و اشخاص محوری آنها تبعید یا روانه زندان شوند.

محمدزاده یادآور شد: مسئولیت رسانه های جهان اسلام در قبال چنین پدیده ای شناسایی و شناساندن این چهره های شاخص و با نفوذ در جریان خبررسانی بین المللی است .

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ادامه داد: متاسفانه امروز بیشتر تصاویری که از مصر، تونس و دیگر کشورهای اسلامی انتشار می‌یابد، از زاویه دوربین و دروازه خبررسانی رسانه های نظام سلطه عبور می‌کند و با این اوصاف، بدیهی است که زاویه دید شاکله افکار عمومی جهان نیز بر این اساس، مهندسی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای تقابل با این روند، هماهنگی رسانه های جهان اسلام بر محور مشترکات هویتی ضروری است و این هماهنگی در قالب یک اتحادیه یا سازمان اسلامی می‌تواند محور همگرایی نشریات جهان اسلام به ویژه با تمرکز بر موضوع انتفاضه های اخیر در کشورهای مصر، اردن، تونس، یمن و مردم مظلوم فلسطین قرار گیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: جهان اسلام با وجود چنین سازمانی قادر است به مقابله با راهبرد اسلام هراسی رسانه های غرب برود و به تقریب مذهبی مسلمانان کمک کند و زمینه پرورش روزنامه نگارانی را فراهم آورد که در خارج از مرزهای خود و حتی در آن سوی مرزهای جهان اسلام به خبرنگارانی شاخص و پرنفوذ بین المللی تبدیل شوند.

کد خبر 128484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز