همشهری‌آنلاین: سی‌امین سالگرد تاسیس موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران 27 بهمن ماه در محل این موزه برگزار می‌شود.

موزه آبگینه

به گزارش ایلنا، فرزانه قائینی مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران با اعلام این خبر گفت: این مراسم با حضور اساتید، صاحب نظرانی همچون نوشین دخت نفیسی، نصرت ا... حدادی و سید احمد محیط طباطبایی و تکریم و تجلیل از دست اندرکاران امور موزه‌ای برگزار می‌‌شود.

به گفته وی به همین مناسبت مجموعه‌ای منتخب از آثار نفیس موجود در این موزه در قالب نمایشگاهی با عنوان نقش زن درآثار سفالینه در معرض دید علاقه مندان قرار می‌گیرد.

موزه آبگینه واقع در خیابان سی تیر موزه تخصصی شیشه و سفال است‌. ساختمان موزه در باغی به مساحت 7000 متر مربع واقع شده و متعلق به اواخر سده سیزدهم شمسی است که به دستور احمد قوام (قوام السلطنه، از نخست وزیران ایران) ساخته شده است.

این مجموعه تا سال 1330 محل سکونت و دفتر کار وی بود. بعد از آن مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر و سپس سفارت افغانستان‌ و بانک بازرگانی قرار گرفته است. این مجموعه در سال 1355 با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی با تغیر کاربری به موزه تبدیل و در سال 1359 افتتاح شد.

تزئینات زیبای ساختمان شامل آجرکاری نمای بیرونی، گچ بری، آیینه کاری و منبت کاری در داخل است، نمای آجری ساختمان با طرح‌های مختلف، نقوش هندسی و گل و بوته یاد آور معماری دوران سلجوقی است سبک بنا تلفیقی از معماری سنتی ایران و معماری قرن 19 اورپا است، پله‌هائیکه طبقه اول را به طبقه دوم وصل می کند از جنس چوپ و به سبک روسی است

این موزه شامل سه مجموعه: سفال، شیشه و بلور است که در شش تالار و دو سرسرا به نمایش درآمده است. این موزه همچنین دارای کتابخانه ای با 4000 جلد کتاب فارسی و لاتین در زمینه تاریخ، باستان شناسی و هنر است.

کد خبر 128488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز