دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- کامران محمدی: فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران، خرس طلای جشنواره برلین را دریافت کرد.

جشنواره  برلین

فیلم اصغر فرهادی علاوه بر دریافت خرس طلا، 2 خرس نقره‌ای اصلی دیگر را نیز در این جشنواره شکار کرد که هر دو در تاریخ جشنواره‌های سینمایی جهان، بسیار نادر بوده است؛ گروه بازیگران مرد جدایی نادر از سیمین شامل پیمان معادی، شهاب حسینی، بابک کریمی و علی‌اصغر شهبازی، خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد و گروه بازیگران زن این فیلم، شامل لیلا حاتمی، ساره بیات و سارینا فرهادی، خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کردند.

جدایی نادر از سیمین که در جشنواره فیلم فجر، 2جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را کسب کرده بود، علاوه بر این فرهادی، جایزه بخش مسابقه هیات داوران اکومنیکال (جهانی) و جایزه فیلم صلح جشنواره برلین را با خود به ایران آورد. وی پس از دریافت خرس طلایش گفت: «فرصت خوبی است از مردم سرزمینی یاد کنم که قصه‌ها از آنها آموخته‌ام و قصه‌هایی از آنها نوشته‌ام. مردم بزرگ، عزیز و صبور سرزمینم ایران.»

او از گروه همکارانش در ساخت «جدایی نادر از سیمین» به‌عنوان بهترین گروه دوران کاری‌اش یاد کرد. از این گروه، در مراسم پایانی جشنواره، محمود کلاری، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی‌اصغر شهبازی، بابک کریمی، نگار اسکندرفر، مریم نراقی و حمیدرضا قربانی حضور داشتند که همگی شامگاه یکشنبه با استقبال احمد میرعلایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی وارد ایران شدند.

میرعلایی در مراسم استقبال از گروه فرهادی گفت: این جوایز افتخار بزرگی برای سینمای ایران است و مهم‌تر از همه، این است که آقای فرهادی این جوایز را برای فیلم ارزشمند، سالم و خوب «جدایی نادر از سیمین» گرفته است. من از طرف جامعه مدیران سینمایی و مخصوصا از طرف همه سینماگران خیلی خوشحالم که به استقبال دوستانی آمده‌ام که جوایزی گرفتند که باعث افتخار همه مردم است و این جوایز در سالروز تولد حضرت محمد(ص) عیدی خوبی برای مردم کشورمان بود.پس از آن و با انتشار خبر موفقیت جدایی نادر از سیمین در جشنواره برلین که برای نخستین‌بار در تاریخ 61ساله این جشنواره توانسته است بیش‌از 2جایزه بگیرد، سیل تبریک فعالان سینمای ایران به سوی فرهادی سرازیر شد.

اتحادیه تهیه‌کنندگان در بیانیه‌ای نوشت: هرچند که از دیرباز مردم سلحشورمان با شهادت جهان را به هنر ایران و ایرانی مفتخر کردند اما موفقیت سینمای ایران توفیق همان شهادت ستایی است که اینک فرهنگ برلین را مال خود کرد. گروه محترم فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» نشاط و شعف و تبریک ما را بپذیرید که ماندگاری نه به خرس است و نه به پلنگ که شما شیرهای ایرانی هستید که فریاد هنرتان گوش جهانیان را شنیده می‌کند.

جامعه اصناف سینمای ایران نیز در نامه‌ای خطاب به فرهادی که روابط عمومی معاونت سینمایی منتشر کرد، نوشت: هنرمند گرانقدر آقای اصغر فرهادی، خبر نشاط‌انگیز موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فیلم برلین موجی از شادمانی در میان ما برانگیخته است. توفیق کم‌نظیر کسب جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره و خرس نقره‌ای بهترین بازیگران زن و خرس نقره‌ای بهترین بازیگران مرد و همچنین جایزه هیأت داوران مستقل که مدیون خلاقیت شما و همکاران هنرمند شماست، تأییدی بر شایستگی‌های بین‌المللی سینمای مستقل ایران است که به حق مهم‌ترین سفیر فرهنگی کشور به شمار می‌رود.

انجمن منتقدان سینمای ایران هم موفقیت جدایی نادر از سیمین را اینطور تبریک گفت: سینمای نوین ایران که بار دیگر با قدرت و استحکام فراوان در عرصه بین‌المللی رخ نمود، دوباره ایران را در فراسوی مرزها سرافراز کرد. فیلم «جدایی نادر از سیمین» و کارگردان متفکر و مسلط‌اش با کسب یک خرس طلایی و 2خرس نقره‌ای از جشنواره برلین، نماینده شایسته‌ای بود برای سینمای نوین ایران و سینماگران تازه نفسی که حرف‌های زیادی در سینمای امروز برای گفتن دارند. موفقیت «جدایی نادر از سیمین» این نکته را یادآوری کرد که سینمای ایران زنده است و دوباره می‌خواهد مهم‌ترین سفیر این کشور در سراسر دنیا باشد.

سایر برگزیدگان جشنواره برلین

هیأت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین به ریاست ایزابلا روسلینی، بازیگر ایتالیایی، امسال خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را به «الریخ کو» برای فیلم «بیمار خفته» اهدا کردند. همینطور خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه به «جاشوآ مارستون» و «اندامیون موراتاج» برای فیلم «بخشش خون» رسید

کد خبر 128833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز