یوسف مجتهد: افرادی که در مأموریت نیروهای مسلح تحت پوشش قانون حالت اشتغال قرار می‌گیرند با توجه به توضیحات هفته گذشته به نکات ذیل توجه کنند:


1-1- نیروهای وظیفه و بسیج که حقوق حالت اشتغال خود را از بنیاد شهید و امور ایثارگران دریافت می‌کنند، این حقوق باید همتراز کادر ثابت نیروهای مسلح به آنان پرداخت شود.

2-1- نیروهای وظیفه و بسیج که قبل از مجروحیت شاغل دستگاه‌های اجرایی بوده‌اند یا بعد از مجروحیت به استخدام دستگاه‌های اجرایی درآمده‌اند چنانچه مایل باشند از امتیاز حالت اشتغال در دستگاه اجرایی بهره‌مند شوند، حقوق آنان چنانچه از کادر ثابت نیروهای مسلح بیشتر باشد، همان حقوق را دریافت می‌کنند و در صورتی‌که حقوق آنان کمتر از کادر ثابت نیروهای مسلح باشد، باید مابه‌التفاوت آن به آنان پرداخت شود.

3-1- نیروهای مسلح حسب مورد باید نسبت به صدور احکام حقوقی نیروهایی که تحت امر آنان شهید یا مجروح شده‌اند، اقدام کرده و با ارسال احکام به دستگاه‌های ذیربط پیگیر پرداخت حقوق آنان برابر کادر ثابت نیروهای مسلح باشند.

4-1- والدین معظم شهدا چنانچه از قبل، تحت تکفل شهید بوده یا پس از شهادت حسب آراء هیأت‌های قانونی مندرج در قوانین استخدامی نیروهای مسلح (ماده183 قانون استخدامی سپاه و ماده165 در ارتش) تحت تکفل شهید محسوب شوند، از حقوق همتراز کادر ثابت نیروهای مسلح برخوردار خواهند شد و چنانچه تحت تکفل شهید محسوب نشوند، همچنان از مستمری حسب ضوابط برخوردار می‌شوند.

5-1- برابر ماده19 دستورالعمل نحوه اجرای قانون حالت اشتغال مصوب 74/6/19 مقام معظم فرماندهی کل قوا، تعیین مستمری‌بگیران و نیز افراد تحت تکفل ایثارگران موضوع این دستورالعمل براساس مقررات جاری نیروهای مسلح بوده که حسب مورد از امتیازات قانون مربوط برخوردار می‌شوند. تقاضا یا اعتراض کسانی که خود را به‌عنوان تحت‌تکفل یا محق به دریافت مستمری می‌دانند ولی در تعرفه‌های خدمتی پرسنل موضوع حالت اشتغال جزو افراد تحت تکفل قید نشده‌اند، در چارچوب مقررات مربوط، حسب مورد توسط هیأت‌های موضوع ماده183 سپاه و ماده165 آجا رسیدگی و تعیین تکلیف می‌شود.
لذا حسب این ماده بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر دستگاه‌های اجرایی موظفند احکام آن دسته از والدین معظم شهدا که توسط سپاه و ارتش صادر می‌شود را اقدام کنند.

6-1- بنیاد شهید موظف است به آن دسته از شهدایی که دارای بیش از یک همسر دائم بوده، به ازای هر یک از همسران و فرزندان حسب مورد حقوقی علاوه بر حقوق مقرر، تعیین و پرداخت کند.

7-1- چنانچه فرزندان اناث تحت تکفل شهید شوهر اختیار کرده و مطلقه شده و ضرورت طلاق به تایید بنیاد برسد از همان تاریخ طلاق مجدداً حقوق آنان برقرار و پرداخت خواهد شد.

8-1- حقوق حالت اشتغال همواره همتراز کادر ثابت نیروهای مسلح تا 30سال پرداخت خواهد شد. لذا هر تغییری که در احکام شاغلین ایجاد شود همانند آن در احکام حقوقی حالت اشتغال‌بگیران اعمال خواهد شد.

9-1- علاوه بر همترازی حالت اشتغال‌بگیران با کادر ثابت نیروهای مسلح، تمام امتیازات و تسهیلاتی که در قوانین و مقررات برای ایثارگران پیش‌بینی شده، در احکام حقوقی آنان اعمال می‌شود.

10-1- برابر ماده10 آیین‌نامه اجرایی حالت اشتغال، ارتقای گروه مشمولین حالت اشتغال به گروه‌ها یا درجات یا عناوینی مشابه که با توجه به مقررات استخدامی مربوط مستلزم کسب امتیازهای خاص (براساس سیستم امتیازی) یا طی دوره‌های آموزشی است، بدون رعایت شرایط مزبور انجام می‌شود.

کد خبر 128990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز