همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سنگال روابط خود را به صورت یک‌جانبه با ایران قطع کرده است، این اقدام سنگالی‌ها را تحت "فشارهای دیگران " دانست و گفت: وقتی این کشور دست به این اقدام زد، هیئت اقتصادی کشورمان تا ساعت 24 همان روز با نخست وزیر این کشور مشغول مذاکره بود.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به استقبال رسانه‌های بیگانه از قطع روابط سنگال با ایران، گفت: ما هم از این اقدام سنگال بسیار متعجب شدیم چرا که وقتی این کشور دست به این اقدام زد، هیئت اقتصادی کشورمان تا ساعت 24 همان روز با نخست وزیر این کشور مشغول مذاکره بود.

وی افزود: به هیچ وجه بحثی در مورد قطع رابطه وجود نداشت، سفیر آنها هم به کشور بازگشت و مسئولان سنگالی نیز رسما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که ما دیگر با ایران مشکلی نداریم و سوء تفاهمات برطرف شده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تحولاتی که در منطقه رخ داده، غرب نگرانی زیادی داشته و قصد دارد فضایی ایجاد کند که تا حدی توجهات را از حرکت‌های مردمی منطقه و بیداری اسلامی به سوی دیگری متوجه کند.

صالحی ادامه داد: غرب در این مسیر از همه عوامل خود استفاده خواهد کرد، ما از مسئولان سنگالی تعجب می‌کنیم، مسئولان وقتی وعده‌ای می‌دهند، آن وعده مهم است لذا اگر آن مسئول نخواهد به وعده خود عمل کند، اعتبار خود را از دست خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: سنگال همراه با صدور بیانیه، سفیر خود را نیز به تهران فرستاده بود و  سفیر این کشور 2 ماه بود که در ایران حضور داشت، اما وقتی ناگهان چنین اتفاقی رخ می‌دهد، این مسئله برای ما جای سؤال دارد.

وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: به نظر بنده فشارهای دیگران باعث شده است که سنگالی‌های چنین کاری را انجام دهند.

صالحی با بیان اینکه ایران روابط خود را با سنگال قطع نکرده است، اظهار داشت: ما مقداری در این زمینه فکر خواهیم کرد چرا که شاید این اقدام سنگال شتاب زده بوده باشد، لذا تامل و صبر خواهیم کرد تا بلکه آنها نسبت به تصمیم خود بیشتر فکر کرده و مشخص شود که چنین تصمیمی را بر چه مبنایی گرفته و چرا چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند.

 

کد خبر 129172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز