همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای تحت عنوان «جدیدترین توصیه‌های بهداشتی در خصوص مصرف مواد غذایی» اعلام کرده است که عامل اصلی چاقی و بیماری‌های مزمن در جهان مصرف موادغذایی فرآوری شده است و از دولت و ملت‌ها درخواست کرده است که از مصرف این نوع غذاها که حاوی چربی اشباع شده و نمک و قند هستند، بکاهند.

میوه‌جات و سبزی‌جات

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، چربی اشباع شده بیشتر منشاء حیوانی دارد. در این بیانیه از سوی کارشناسان و متخصصان بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت درخواست شده است که مردم مصرف میوه و سبزیجات و تحرک و فعالیت بدنی بیشتر را در زندگی روزانه خود بگنجانند.

سایت این سازمان در گزارش جدیدی آورده است: با توجه به خطر زیاده روی در مصرف غذاهای ناسالم، قرار است یک راه‌کار جهانی برای کاهش بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت، چاقی و پوکی استخوان تهیه و اجرا شود.

این دانشمندان مردم جهان را تشویق می‌کنند که به رژیم غذایی متعادل و سالم روی آورند و مصرف نمک، قند و چربی اشباع شده را کاهش دهند. آنها تغییر در سبک زندگی مردم را عاملی می‌دانند که باعث شده اعضای خانواده‌ها فرصت کمتری برای نشستن سر یک سفره پیدا کنند و کودکان به جای فعالیت جسمی به تماشای تلویزیون و انجام بازی‌های رایانه‌ای بپردازند.[دو راه ساده برای کمتر تماشا کردن تلویزیون بوسیله کودکان]

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین دستورالعمل خود در خصوص ویژگی‌های غذای سالم اعلام کرد: در یک رژیم غذایی سالم و مفید کربوهیدرات‌ها مثل نشاسته و قند طبیعی باید 55 تا 57 درصد رژیم غذایی را تشکیل دهند، قند غلیظ (مثل شیرینی‌ها) باید کمتر از 10 درصد باشد،10 تا 15 درصد از غذای روزانه باید پروتئین باشد، 15 تا 30 درصد از چربی تشکیل شده باشد که چربی اشباع شده نیز حداکثر10 درصد رژیم غذایی باشد، نمک کمتر از پنج گرم در24 ساعت مصرف شود و بالاخره این که روزانه حدود 400 گرم سبزیجات و میوه تازه مصرف شود. در ضمن روزانه یک ساعت نیز فعالیت بدنی برای هر فرد سالم ضروری است.

بنا براین گزارش، در حدود یک میلیارد نفر از کل جمعیت جهان چاق هستند که از این تعداد 10 درصد با بحران چاقی شدید دست به گریبان هستند.

کد خبر 129358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز