گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بازنشستگان در اضطراب برای آگاهی از میزان افزایش حقوق سال آینده هستند.

بازنشستگان

 با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال و با بررسی لایحه بودجه میزان افزایش مستمری‌های سال‌آینده(90) بازنشستگان مشخص می‌شود این روزها بازنشستگان تلاش می‌کنند تا نمایندگان مجلس و دولت را نسبت به مشکلات‌شان آگاه کنند.

سلیمان جعفرزاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفت: هنوز به بخش مربوط به افزایش مستمری نرسیده‌ایم اما امسال اعضای کمیسیون اجتماعی تلاش خواهند کرد تا میزان افزایش مستمری در نظر گرفته شده برای بازنشستگان رقمی متناسب با شرایط روز کشور باشد. او با اشاره به اینکه در لایحه بودجه‌ای که پارسال از سوی دولت در اختیار مجلس قرار گرفته بود افزایش 6 درصدی برای تمام مستمری‌بگیران در نظر گرفته شده بود، توضیح داد: سال گذشته وزیر رفاه با این استدلال که علاوه بر افزایش 6 درصدی، کمک‌هایی برای بازنشستگان در نظر گرفته خواهد شد به نمایندگان گفت که میزان کمک‌های جانبی پیش‌بینی شده برای بازنشستگان به‌گونه‌ای در نظر گرفته خواهد شد که میزان واقعی افزایش مستمری‌ها به 18-17 درصد برسد و نمایندگان انتظار داشتند که این پیش‌بینی عملی شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: چنانچه در بررسی لایحه بودجه قرار باشد افزایش مستمری‌ها در اختیار دولت باشد نمایندگان از دولت خواهند خواست تا تمامی پیش‌بینی‌هایی را که برای کمک به بازنشستگان در نظر گرفته، به‌طور مشخص اعلام کند تا درصورت بروز مشکل برای بازنشستگان، دولت در برابر مجلس پاسخگو باشد.

ابهام در میزان افزایش مستمری

صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، هفته گذشته از افزایش مستمری بازنشستگان در سال 90 خبر داد. هر چند افزایش مستمری‌ها مانند افزایش حداقل دستمزد ابتدای‌ هر سال انجام می‌شود اما این بار محصولی در تلاش برای خاطر‌جمع‌کردن بازنشستگان از افزایش مستمری‌ها، اعلام کرد که براساس لایحه بودجه‌ای که دولت در اختیار مجلس گذاشته‌است پیش‌بینی شده تا مستمری بازنشستگان افزایش یابد، اما وزیر رفاه از میزان افزایش مستمری سخنی به میان نیاورد و تنها با دادن وعده‌ای تلاش کرد که برای بازنشستگان اطمینان خاطر فراهم کند.

وعده‌های پیشین

در بهمن ماه امسال هم اعلام شد که از سوی دولت سبد کالای عیدی به مناسبت فرارسیدن سال نو به تمامی بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی اعطا خواهد شد.

ارزش این سبد در خبرهای نخستین 100 هزار تومان بود که بنا بود براساس رایزنی‌های پیش‌بینی شده، ارزشی معادل 120 هزار تومان پیدا کند اما در ماه اسفند ناگهان ارزش هدیه به نصف کاهش پیدا کرد و به 50 هزار تومان رسید. این کاهش ناگهانی سبب شد تا بازنشستگان نسبت به دیگر وعده‌ها نیز بد گمان شوند تا آنجا که رضا قلی پاکزاد، رئیس کانون‌کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی تهران گفت: مسئولان تأمین اجتماعی و وزارت رفاه اگر توان اجرای وعده‌های خود را ندارند بازنشستگان را ناامید نکنند و وعده‌های پوچ ندهند. در تماس‌ها و دیدارهای حضوری که با بازنشستگان داریم آنان حتی به مبلغ 50 هزار تومان اعلامی از سوی مدیرعامل تأمین اجتماعی هم بدبین هستند.

سهام عدالت

وعده‌های جدید دولت در حالی به عمل نزدیک نشده است‌که بازنشستگان هنوز در انتظار اعلام خبر از سوی دولت برای دریافت سود سهام عدالت هستند؛ سهامی که با سروصدای فراوان از سوی دولت به بازنشستگان اعطا شد و بنا بود که هر سال سود سهام پرداخت شود اما عملا این اتفاق رخ نداد و پرداخت سود سهام عدالت هم می‌رود تا به فراموشی سپرده شود.

کد خبر 129901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز