سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر محمود روح‌الامینی ـ مردم‌شناس پیشکسوت ـ درگذشت.

rouholamini

دبیر ستاد چهره‌های ماندگار در گفت‌وگو با ایسنا، با تأیید این خبر بیان کرد: دکتر محمود روح‌الامینی عصر سه‌شنبه، 17 اسفند بر اثر سکته‌ی مغزی درگذشت.

دکتر محمود اسعدی گفت: تلاش می‌کنیم پیکر مرحوم روح‌الامینی در قطعه‌ی نخبگان یا قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود.

او افزود: بنا به درخواست خانواده‌ی مرحوم روح‌الامینی، قرار است مراسم تدفین به‌شکل خانوادگی برگزار شود. زمان مراسم بزرگداشت او نیز در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

محمود روح‌الامینی متولد پنجم مهرماه 1307 در کرمان بود و در دومین همایش چهره‌های ماندگار به‌عنوان چهره‌ی ماندگار در رشته‌ی مردم‌شناسی معرفی شد. او در سال 1334 لیسانس ادبیات فارسی و سال 1339 لیسانس علوم اجتماعی خود را از دانشگاه تهران گرفت و در همان سال برای ادامه‌ی تحصیل به فرانسه رفت و توانست در سال 1347، از دانشگاه سوربن فرانسه مدرک دکتری خود را در رشته‌ی مردم‌شناسی بگیرد.

از جمله کتاب‌های منتشرشده توسط این استاد رشته‌ی مردم‌شناسی به «گردش با چراغ» (در مبانی انسان‌شناسی)، «زمینه‌ی فرهنگ‌شناسی»، «در گستره‌ی فرهنگ»، «به شاخه نباتت قسم» (باورهای عامه درباره‌ی فال حافظ)، «نمودهای فرهنگی، اجتماعی در ادبیات فارسی»، «آیین‌ها و جشن‌های کهن در ایران امروز» و «فرهنگ و زبان گفت‌وگو» (به روایت تمثیل‌های مثنوی مولوی) می‌توان اشاره کرد.

دکتر روح‌الامینی در دیداری که خبرنگاران ایسنا در مردادماه 1387 با او داشتند، گفت که وقتی مدرک دکتری را گرفتم، به کوهنبان و نزد اقوام بازگشتم. آن‌ها من را آقای دکتر صدا می‌زدند و همین باعث شد تا یکی از پیرمردهای روستا بپرسد، این دکتر، دکتر چیست؟ به او پاسخ دادند که «بیماری مردم‌شناسی»!

روح‌الامینی همچنین بیان کرد: اگر خواستید درباره‌ی کفن و دفن چیزی بنویسید، فقط عکس گرفتن کافی نیست تا زیر تابوت را نگیرید و علاقه‌ی بقیه را به آن شخص نفهمید، نمی‌توانید درباره‌ی آن بنویسید. مشاهده باید با مشارکت همراه باشد.

کد خبر 130058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز