پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

غزاله خطیبی: براساس نتایج هیجان‌انگیز یک تحقیق جدید، قلب پستانداران روزهای ابتدایی زندگی می‌تواند به‌طور کامل خود را ترمیم کند.

نوزاد

به گزارش ساینس نیوز، محققان مرکز پزشکی جنوب غربی در ایالات متحده، در تحقیق خود روی موش‌ها تکه‌ای از قلب نوزاد موش را طی هفته نخست زندگی آن برداشتند. آنان با هیجان دریافتند که قلب نوزاد موش به‌گونه‌ای خود را ترمیم کرد که گویی چنین اتفاقی رخ نداده است. دکتر هشام صادق، استاد پزشکی داخلی و از دست‌اندرکاران تیم تحقیق در این باره می‌گوید: این یافته گام مهمی در تحقیق ما برای یافتن درمانی برای بیماری قلبی است که عامل شماره یک مرگ در جهان توسعه یافته محسوب می‌شود. ما دریافتیم که قلب نوزاد پستانداران می‌تواند خود را ترمیم کند؛ هر چند این ویژگی در ادامه زندگی محو می‌شود. چالش کنونی ما این است که راهی را برای بازگرداندن این ویژگی در سنین بالا بیابیم.

یک تحقیق دیگر پیش‌تر نشان داده است که موجودات پایین‌تر به لحاظ تکاملی، مانند برخی ماهی‌ها و دوزیستان می‌توانند علاوه بر ترمیم باله یا دم خود، قلب خود را پس از جراحت نیز ترمیم و بازسازی کنند. دکتر صادق می‌گوید: قلب پستانداران در بزرگسالی فاقد توانایی ترمیم و بازسازی بافت از دست رفته یا مجروح خود است و در نتیجه، هنگامی که قلب به‌عنوان مثال پس از حمله قلبی مجروح می‌شود، ضعیف‌تر می‌شود که در نهایت منجر به نارسایی قلبی خواهد شد.

در این تحقیق، ظرف 3هفته پس از آنکه دانشمندان 15درصد از قلب نوزاد موش را برداشتند، قلب به‌طور کامل بافت از دست رفته خود را ترمیم کرد و مانند یک قلب کامل و سالم به فعالیت پرداخت. محققین بر این باورند که سلول‌هایی در قلب موسوم به کاردیو میوسایت که عامل ضربان آن هستند، از منابع عمده سلول‌های جدید و ترمیم‌شده قلب هستند. دکتر اریک اولسن، از دیگر دست‌اندرکاران تیم تحقیق در این باره می‌گوید: ناتوانی قلب برای بازسازی و ترمیم جراحت خود در سنین بالاتر، به نوعی یک مانع در پزشکی قلب و عروق محسوب می‌شود.

کد خبر 130111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز