چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: احداث خط لوله انتقال گاز بدون شرکت ایران در منطقه خلیج‌فارس، تلاش برای انتقال انرژی از خلیج‌فارس و برقراری ارتباطات بدون عبور از تنگه هرمز از استراتژی‌های دشمن در راستای حمله به موجودیت ژئو پولوتیک دشمن است.

دریابان شمخانی

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین همایش سراسری CNS/ ATM صبح امروز با حضور امیر دریابان علی شمخانی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، امیر دره‌باغی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر محمود شیخ‌ حسنی رئیس دانشگاه هوایی شهید ستاری، محققین، پژوهشگران و دانشجویان این دانشگاه آغاز به کار کرد.

دریابان علی شمخانی در این همایش تخصصی با اشاره به اینکه جهان و همه کشورهای محیط پیرامونی ما از این سیستم استفاده می‌کنند ، اظهار کرد: مفاهیم مختلف امروزه در جهان دچار دگرگونی دائمی بوده و ملتی می‌تواند از این دگرگونی سالم بیرون آید که در شکار فرصت‌ها در صدر جدول باشد.

همچنین نوع و جهت دگرگونی را شناخته و مهیای استفاده و بهره‌برداری از آن باشد.

وی مفهوم امنیت را نیز دچار این دگرگونی دانست و گفت: امنیت در تعریف قدیمی و بومی خود شامل تولید قدرتمندی در برابر تهدیداتی است که مولفه‌هایی از قبیل اقتصاد، فرهنگ و امور نظامی را در بر دارد. این مفاهیم در صورت هم‌افزایی با یکدیگر می‌توانند به مقوله امنیت کمک کنند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، تکنولوژی فن‌آورانه و جهانی‌سازی را بعنوان دو پیشران عمده که مقوله CNS متاثر از آن می‌باشد نام برد و گفت: فن‌آوری و تکنولوژی همیشه در جنگ‌ها نقش کلیدی نسبت به دکترین، تاکتیک و استراتژی داشته و دارد با این تعریف که هرزمان در تکنولوژی تغییری رخ دهد اثر آن را در شیوه دفاع و هجوم مشاهده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در شرایط زمانی که ریل‌ها به یکدیگر می‌پیوندند و بزرگراه‌ها به هم متصل می‌شوند (جهانی‌سازی)  راه‌های هوایی نیز به یکدیگر خواهند پیوست.

شمخانی عرصه زمین، دریا، هوا و فضا را چهار سطح مقوله دفاع و امنیت عنوان کرد که دو عرصه هوا فضا بر دو عرصه دیگر یعنی زمین و دریا تاثیر دارند.

وی خاطرنشان کرد: امروز قدرت در بخش نظامی، اقتصادی و علمی نزدیک به مفهوم هوا، فضا، جو و ماورای جو است.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی تصریح کرد: در بررسی قدرت نیروهای معارض خود نیز می‌بینیم که قدرت هوایی یکی از مولفه‌های اصلی به شمار می‌رود و جنگ هواپایه دشمن از این منظر برای ما هم فرصت و هم تهدید ایجاد می‌کند.

شمخانی با تاکید بر اهمیت بحث CNS بعنوان موضوعی که هم می‌تواند محدودیت و هم می‌تواند فرصت برای کشور ایجاد کند گفت: کشور ایران در خاورمیانه یعنی متحدترین و پرحادثه‌ترین منطقه جهان قرار گرفته که 15 پایگاه هوایی، نیروهای فرا منطقه‌ای را از مصر تا خلیج‌فارس حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه توجه به فن‌آوری پرنده‌های هوایی بدون سرنشین یکی از قابلیت‌های محوری برای کشور ما و دشمنان به شمار می‌رود گفت: CNS یعنی اتوماسیون کردن معقوله ارتباط، کنترل و نظارت ترافیک هوایی با به حداقل رساندن نقش انسان در آن که با توجه به تعریف زمان در شرایط مختلف نقطه بهینه ایمنی در آن نیز تغییر می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینکه ما امروز در یک جنگ تمام عیار بدون شلیک توپ، غرش هواپیما و شکستن دیوار صوتی و نیز بدون بوی باروت به سر می‌بریم تصریح کرد: جنگ فرهنگی دشمن امروز مرتباً دارد از ما آدم می‌کشد اما ما تشییع جنازه نمی‌کنیم به عبارت دیگر موجودیت فرهنگی، اقتصادی و علمی ما در تحریم‌های دشمن مورد تهاجم است.

وی افزود: همچنین مسائل پولی، مالی و بانکی و در کنار آن موجودیت ژئوپولوتیک ما در حمله دشمن قرار دارد.

شمخانی احداث خط لوله انتقال گاز بدون شرکت ایران در منطقه خلیج‌فارس و همچنین تلاش برای انتقال انرژی از خلیج‌فارس و برقراری ارتباطات بدون عبور از تنگه هرمز را از استراتژی‌های دشمن در راستای حمله به موجودیت ژئو پولوتیک دشمن برشمرد.

وی تاکید کرد: بنابراین عدم توجه به طرح CNS برای ملتی همچون ما با ویژگی‌های رفاه خواه، پیشینه تاریخی عظیم و جغرافیای وسیع می‌تواند انزوا به دنبال داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های نظام از سوی مقام معظم رهبری و با تاکید بر اینکه استفاده از نیروی جوان کشور می‌تواند بعنوان یک امتیاز حلال مشکلات ما باشد، از موفقیت‌های کشور در عرصه هوا فضا یاد کرد و گفت در واقع ما در سال 1380 به این نتیجه رسیدم که در فضا باید حضور داشته باشیم و ماهواره‌ای که در سال‌های بعد به فضا پرتاب شد حاصل تصمیمی بود که در سال 80 گرفته شده بود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت قدرت هواپایه در آینده تصریح کرد: درست است که دشمن در این فضا از ما به دلیل سرمایه‌گذاری‌های قبلی‌تر پیشتازتر و از نظر کمی به دلیل تعداد پرنده‌های خود پرقدرت‌تر به شمار می‌رود اما ما نیز باید در این فضا نقش نفی گونه را مطرح نکنیم بلکه فرصت‌ها را پیگیری کنیم و با توجه به نقاط آسیب‌پذیری دشمن در منطقه پیش برویم.

برگزاری کارگروه‌های تخصصی در سه بخش از دیگر برنامه‌های این همایش تخصصی است که با سخنرانی فرماندهان عالی‌ رتبه نظامی ادامه خواهد داشت.

خاطرنشان می‌شود این همایش در سه محور سامانه‌های نوین هوانوردی در CNS ATM/ هماهنگی بین واحدهای هوانوردی نظامی و غیر نظامی و راهبردهای نیروهای مسلح برای اجرای طرح CNS/ATM به مدت یک روز برگزار می‌شود.

کد خبر 130119
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز