مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان اخیرا کشف کرده‌اند که شب‌زنده‌داری آمادگی ریسک را در انسان افزایش می‌دهد. پژوهشگران مدعی هستند که حتی اگر کسی خود احساس خستگی نکند، کم‌خوابی در تصمیماتش تاثیر خواهد گذارد.

بی‌خوابی

اخیرا پژوهشگران دانشگاه Duke University واقع در کالیفرنیای شمالی، تاثیر بی‌خوابی بر رفتار افراد را مورد بررسی قرار داده و نتایج کار خود را در نشریه‌ علمی Journal of Neuroscience منتشر کرده‌اند.

آنها از طریق آزمایش‌هایی پیرامون رفتار افراد و همچنین توسط اسکن کردن مغز آنان از طریق شیوه‌ توموگرافی مغناطیسی (MRT) به این نتیجه رسیده‌اند که کسی که خوب نخوابیده است، خوش‌بین می‌شود و تمایل به بی‌احتیاطی و بی‌‌دقتی در او افزایش می‌یابد.

ریسک بیشتر در بازی قمار

به گزارش دویچه‌وله، این پژوهشگران بی‌دقتی شرکت‌کنندگان را در رفتار آنان در قمار مورد بررسی قرار داده‌اند.
۲۹ نفر در این تحقیق شرکت کرده و حاضر شده‌اند که شب را نخوابند. پس از آن پژوهشگران از آنها خواسته‌اند که ساعت شش صبح به بازی قمار بپردازند. میزان ریسک بازی بر عهده‌ خود شرکت‌کنندگان بوده است.

در هنگام بازی، دانشمندان از طریق شیوه‌ MRT فعالیت مغزی افراد را نیز مورد بررسی قرار داد‌ه‌اند. برای مقایسه، پژوهشگران از این افراد خواسته‌اند که شبی را در آرامش بخوابند و آنگاه رفتار مغزی آن‌ها را در ساعت ۸ صبح روز بعد مورد بررسی قرار داد‌ه‌اند.

آنها مشاهده کرده‌اند که شرکت‌کنندگانی که کم‌خواب بوده‌‌اند حاضر به ریسک بیشتری در بازی قمار بوده‌اند. تمایل به ریسک بیشتر در هنگام آزمایش حتی در فعالیت مغزی آنها نیز مشاهده می‌شده است.

شب‌زنده‌داری باعث افزایش خوشحالی یک برد در بازی قمار می‌شود و از طرف دیگر نیز از عصبانیت یک باخت می‌کاهد. این نتایج اهمیت خواب کافی را، به‌ویژه برای کسانی که مسئولیت‌های بزرگی بر دوش دارند، نشان می‌دهد.

نادیده گرفتن عواقب منفی

این رفتار در فعالیت مغزی افراد نیز نمایانگر می‌شود. قسمتی از مغز انسان که مربوط به درک ارزش‌هاست در میان افرادی که نخوابیده‌اند بسیار فعال بوده؛ به این معنا که این افراد بیشتر به دنبال یک برد بودند. از طرف دیگر قسمتی از مغز که مسئول درک احساسات منفی انسان است در زمان ناکامی و شکست افراد فعالیت کمتری داشتنه است.

در مجموع دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که کم‌خوابی یا بی‌خوابی نه تنها منجر به ریسک بیشتر در بین افراد می‌شود، بلکه حتی باعث می‌شود که آنها عواقب منفی رفتار خود را نیز نادیده بگیرند.

این ارتباط حتی زمانی که پژوهشگران عواملی همچون هوشیاری، احساس خستگی یا سلامت افراد را درنظر گرفته بودند، وجود داشت. دانشمندان تاکید دارند که احساس مثبت شخص بعد از شب‌زنده‌داری، نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ تصمیمات درست وی در روز بعد باشد.

کد خبر 130251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز