سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: برخلاف سال‌های گذشته که مراکز هنری در ایام نوروز تعطیل بودند، امسال این مراکز بازهستند تا شاید سال 1390 سالی پربار در عرصه هنر بشود.

موسیقی

یکی از این مراکز، موزه موسیقی است که از پنجشنبه 4 فروردین درهای خود را برای دوستداران هنر باز می‌کند. علی مراد خانی، مدیر موزه موسیقی دلیل این امر را فرصتی برای آشنایی مردم و علاقه‌مندان به میراث معنوی ایران در حوزه موسیقی دانست و گفت: به‌دلیل اینکه در ایام نوروز عده‌ای در تهران می‌مانند و تهران میزبان شهرستانی‌ها می‌شود، به این نتیجه رسیدیم که این مجموعه فرهنگی و هنری را باز نگه داریم تا علاقه‌مندان بتوانند از این مرکز دیدن کنند. در واقع این فرصتی برای آشنایی مردم و علاقه‌مندان با میراث معنوی ایران در حوزه موسیقی است.

سال گذشته موزه موسیقی با مساعدت شهرداری تهران و با حضور مسئولان و هنرمندان موسیقی افتتاح شد و از همان ابتدا خود را پایگاهی برای اهالی موسیقی معرفی کرد و جمع‌آوری گنجینه‌های موسیقی ایرانی همچون سازها، نغمه‌ها و آواهای ایرانی، کتاب‌های مرجع، بزرگداشت‌های اساتید موسیقی، برگزاری کارگاه‌های آ‌موزشی سازسازی، مجهز کردن استودیو صدا، ضبط کارهای جدید، کارگاه آموزشی با حضور استادان مختلف، ساخت مستندهایی در رابطه با موسیقی و زندگی استادان را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داد.

نواگران موسیقی محلی- مقامی موزه موسیقی را در آبان 1388 افتتاح کردند و البته این‌بار جای خالی نوروزخوانی که میراث فرهنگی موسیقی ایرانی و نویدبخش آمدن بهار است، در برنامه سال جدید موزه موسیقی خالی است. مرادخانی این نوید را می‌دهد که در سال‌های بعد این مراسم در موزه برگزار شود. او در ادامه گفت: «از الان به هنرمندان موسیقی برای برگزاری مراسم نوروز خوانی سفارش دادیم و تمام تلاشمان را می‌‌کنیم که در سال‌های آینده و در همین ایام، برنامه نوروزخوانی را در موزه موسیقی برگزار کنیم.» علاقه‌مندان روز 4 فروردین از ساعت‌10صبح تا 6 بعدازظهر می‌توانند از این موزه واقع در خیابان تجریش، خیابان شهید دربندی، کوچه نمازی دیدن کنند.

فعالیت دیگر مراکز هنری

اما این تمام داستان بازگشایی مراکز هنر ی در ایام نوروز نیست. تئاتر شهر با نمایش «نصرت خانم، مادرم و نوروز» نوشته و کارگردانی امیر دژاکام از هفتم فروردین‌ماه سال آینده همزمان با ایام تعطیلات نوروزی پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. نمایشگاه آثار گنجینه ایرانی در موزه هنرهای معاصر تهران با موضوع «نوروز، بهار و طبیعت» از روز دوم فروردین ماه گشایش می‌یابد. همچنین جشنواره هنرهای تجسمی نوروز با نمایش 2600 اثر با موضوع «نوروز و آیین‌ها و رسوم ایرانی اسلامی نوروز » از 2 تا 30 فروردین در 3 بخش عکاسی، گرافیک و خوشنویسی برگزار می‌شود و آثار این جشنواره در فرهنگسرای نیاوران و برج آزادی به نمایش گذاشته می‌شود. آنطور که گفته شده‌ قرار است مراکز دیگر هنری همچون تالار وحدت، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر ویژه‌برنامه‌هایی را برای ایام نوروز تدارک ببینند.

جشن جهانی نوروز در ایران

علت بازگشایی این مراکز را می‌توان برگزاری جشن جهانی نوروز دانست که در روزهای هفتم، هشتم، نهم، دهم ویازدهم فروردین سال 90 با حضور هنرمندانی از 8 کشور جهان این جشن ملی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. به گفته ستاد خبری جشن جهانی نوروز در این مراسم روسای جمهور، نخست‌وزیر و وزرای خارجه کشورهای فارسی زبان و کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی که مراسم نوروز را پاس می‌دارند شرکت خواهند داشت.

همچنین گروه‌های هنری از کشور‌های آذربایجان، گرجستان، ترکیه، هند، جمهوری اسلامی پاکستان، تاجیکستان ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان، آلبانی، عراق، قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند داشت. آنطور که فارس نوشته دولتمند خالف نوازنده و آهنگساز برجسته تاجیکستان قصد دارد در ایام نوروز در ایران کنسرتی را برگزار کند. در این کنسرت دولتمند خالف به همراه رئیس‌جمهور تاجیکستان در جشن نوروز ایران حضور خواهد داشت و به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

گرچه در مراسم بزرگداشت نوروز قرار است هر ساله یکی از کشورها میزبان جشن جهانی نوروز شود اما فروردین 1389 نخستین دوره جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد و طی مراسمی تهران به‌عنوان «دبیرخانه نوروز» شناخته شد. امسال نیز برای دومین سال پیاپی جشن جهانی نوروز در تهران برگزار خواهد شد. گفتنی است در تاریخ 24 فوریه 2010 سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه در مقر این سازمان در نیویورک، عید نوروز را به‌عنوان روز بین‌المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخت.

کد خبر 130537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز