مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جمهوری اسلامی ایران در آستانه ورود به سال جدید شمسی موفق به پرتاب نخستین کپسول زیستی ایرانی به فضا توسط کاوشگر 4 شد.

kavoushgar

به گزارش مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری، این رویداد مهم علمی روز 24 اسفند توسط پژوهشگران هوا فضای سازمان فضایی ایران صورت گرفته است. این پرتاب به عنوان تحقق بخشی از فرایند اکتساب فناوری‌های لازم و با هدف آزمودن عملکرد سیستم و زیر سیستم‌های برنامه ریزی انجام شده است.

more  راکت کاوشگر 3 با موفقیت به فضا پرتاب شد

ازجمله بخش‌های مورد آزمون در این پرتاب می‌توان به سکوی پرتاب، موتور، وزنه تنظیم ارتفاع و بالکهای کنترلی، سیستم‌های الکترونیک و مخابراتی (تله متری)، مجموعه حسگرها و تجهیزات صدور فرمان جدایش، مجموعه جدایش موتور و دماغه، مجموعه بازیابی شامل شلیک کننده، ساز وکار رهاساز، چترهای ترمزی و اصلی، ایستگاههای زمینی تله متری و داده تصویری، مجموعه و ایستگاههای مکان یاب (رنجینگ)، سازه و پوشش‌های حرارتی، کپسول زیستی و سامانه های پشتیبانی حیات (با کمک شبیه سازی موجود زنده) اشاره کرد.

به علاوه در این آزمایش، عملیات پیچیده و گسترده لجستیک شامل 15 خودرو عملیاتی و 2 فروند بالگرد در وسعتی بیش از 300 کیلومتر برای نخستین بار آزموده و هدایت شد.

بنا به این گزارش، ازجمله نتایج و دستاوردهای این پرتاب می توان به عملکرد صحیح موتور حامل کاوشگر و سکوی پرتاب، عملکرد دقیق سیستم الکترونیکی شامل ارسال داده و تصویر از ارتفاع 120 کیلومتری سطح زمین، ارسال و اجرای مطمئن و دقیق فرامین جدایش دماغه، موتور و چترها، عملکرد موفق سیستم بازیابی و سامانه‌های کاهنده سرعت در بازگشت محموله به زمین اشاره کرد.

همچنین در این پرتاب، نتیجه عملیات مانور انتقال و آماده سازی موجود زنده قبل از پرتاب و احیای آن پس از بازیابی، آزمودن موفق داده برداری از کپسول زیستی عملکرد سامانه‌های پشتیبان حیات، عملکرد موفق سازه و پوششهای حرارتی در مراحل رفت و بازگشت محموله و مدیریت سه ایستگاه زمینی ثابت و سیار در ارتباط راه دور با محموله در مراحل مختلف پرواز مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است؛ آیین رونمایی از کاوشگر 4 در بهمن ماه سال جاری و با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود.

کد خبر 130678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز