همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: استان تهران از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از جنوب غرب به استان مرکزی، از غرب به قزوین و از شرق به استان سمنان محدود است

استان تهران، از شهرهای تهران، شهریار، اسلامشهر، ری، پاکدشت، دماوند، شمیران، ورامین و فیروزکوه تشکیل شده است.

این استان دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. در ادامه مطلب، آبشارها، چشمه‌ها و دریاچه‌های استان تهران معرفی شده‌اند.

آبشار شکر آب

یکی از جاذبه های ناحیه لار، آبشار آن است که در محلی در نزدیکی روستای وانا واقع شده است.

برای رسیدن به این آبشار شکرآب از تهران از طریق جاده لشگرک به دو راهی لواسان و فشم باید رفت. در مسیر فشم، به سمت اوشان و سپس روستای آهار که آخرین نقطه ماشین رو می‌باشد، بقیه مسیر پیاده باید طی شود.

آبشار لار

یکی از جاذبه های ناحیه لار، آبشار آن است که در محلی در نزدیکی روستای وانا واقع شده است.

آبشار دوقلو

آبشار دوقلو در ارتفاع 2700 متری، در زیر پناهگاه شیرپلا قرار گرفته و از زیباترین آبشارهای ناحیه شمیران به شمار می‌رود.

این آبشار از ذوب برف‌های بلندی‌های البرز به وجود آمده است.

آبشارهای فصلی دیگری در استان تهران وجود دارد که از ذوب برف‌ها در بهار و تابستان پدید می‌آیند. مانند آبشار فصلی پیچ آدران در کیلومتر ۱۵ جاده کرج- چالوس، آبشار سنگان در مسیر امامزاده داوود و آبشار منظریه در ناحیه شمیرانات.

آبشار یخ کوه دماوند نیز یکی از مشهورترین آبشارهای یخی جهان است.

برخی دیگر از آبشارهای استان تهران از این قرارند: آبشار اوسون در منطقه دربند تهران. آبشار پسنگ در مسیر پناهگاه شیرپلا. آبشار سوتک در شمال غربی دربند. آبشار شکرآب در ناحیه میگون.

چشمه علی

چشمه‌علی یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران قرار دارد.

این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی شهر ری واقع شده است.

قدمت چشمه علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد؛ زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.

نخستین نشانه‌های تمدن در چشمه علی، که شامل تپه باستانی‌، برج و باروهای قدیمی ری و چشمه زیرزمینی است، مربوط به تولید سفالینه‌های سرخ رنگ با نقش‌های سیاه یا قهوه‌ای سیر و تصاویری که بر آن نقش شده‌ می باشد.

چشمه علی به عنوان یک منطقه طبیعی شناخته شده است‌. برج و باروهای آن در هنگام استحکام به 4 تا 5 متر می‌رسید و سوراخ‌های دیده‌بانی و آتش‌دان داشته است که هنوز هم آثار آن باقی مانده است‌.

وجود نقش برجسته‌ای از فتح علیشاه، در حال تاج‌گذاری‌، بر صخره مسلط بر آب‌های چشمه‌علی از ویژگی‌های منطقه است و آن را نباید با نقش برجسته‌ای که همین پادشاه را سوار بر اسب و در حال شکار نشان می‌دهد اشتباه کرد. قبلاً این نقش برجسته متعلق به دوران ساسانی‌ها بوده است‌.

نام چشمه به امام اول شیعیان باز می‌گردد که ساکنان اطراف آن در دوران اسلام بر آن نهادند. اما ایرانیان باستان این چشمه را سورنا می‌نامیدند؛ زیرا در کنار معبد آناهیتا قرار داشته است‌.

تا قبل از سال 1319 که اولین استخر تهران شروع به کار کرد مردم از چشمه علی برای آب‌تنی استفاده می‌کردند. بعدها چشمه علی مکانی برای قالیشویی ساکنان اطراف چشمه گردید.

چشمه شور

چشمه شور در انتهای جاده‌ای منشعب از جاده تهران - قم در ناحیه علی آباد و نزدیک دریاچه حوض سلطان قرار دارد.

زمان مناسب برای استفاده از این چشمه آبان، آذر و نیز اواخر زمستان تا اردیبهشت ماه است. به سبب گرمی هوا در تمام ماه‌های سال برای سفر و تفریح مناسب است.

چشمه اعلاء

چشمه اعلاء در کنار جاده آبعلی در 51 کیلومتری تهران قرار دارد. آب چشمه سبک، سرد و قابل نوشیدن است.

چشمه اعلاء دماوند در ارتفاع ۲۱۷۰ متری از سطح دریا و در شمال درهٔ دماوند قرار دارد و آنگونه که کارشناسان می‌گویند یکی از بهترین آب‌های معدنی دنیا می‌باشد.

این چشمهٔ جوشان که سالیان سال بالاترین نعمت حیات را از وجود خود ارزانی می‌دارد، مقدار زیادی از آب آن مورد مصرف کشاورزان و باغداران محلی قرار می‌گیرد.

چشمه تیزآب

چشمه تیزآب در 53 کیلومتری تهران در کنار جاده آبعلی واقع شده است.

چشمه گله گیله

چشمه گله گیله در بالاترین نقطه روستای شهرستانک در مسیر جاده کرج- چالوس قرار دارد و فاصله آن تا شهر تهران در حدود 100 کیلومتر است.

در فاصله کمی از کاخ شهرستانک، چشمه گله گیله قرار دارد که از پر آب‌ترین چشمه‌های منطقه است.

چشمه قلعه دختر

چشمه قلعه دختر در 2 کیلومتری شمال غرب جاده تهران - آمل در محل پل دختر بین گردنه امامزاده هاشم و پلور به فاصله 50 کیلومتری تهران است.

آب چشمه که برای بیماری‌های دستگاه گوارش،کبد و لوزالمعده مفید است در ارتفاعات از زمین خارج و به سوی جاده و سپس رودخانه سرازیر می‌شود.

وجه تسمیه چشمه به خاطر وجود قلعه‌ای به همین نام است. آب چشمه از گروه آبهای بی کربنات کلسیم سبک و سرد است.

آبهای معدنی در درمان بیماری‌های مفصلی، نقرس، اوره بالا و دفع سنگ‌های دستگاههای ادراری موثرند و به سبب کمی مقدار سولفات و کلر در آن برای مصرف شیرخواران مفید است.

چشمه آبعلی هراز

چشمه آب معدنی آبعلی در شمال دهکده آبعلی در 60 کیلومتری شمال شرقی تهران، در کنار بستر رودخانه مبارک آباد از زمین می‌جوشد.

در گذشته مظهر چشمه چندین بار تغییر مکان داده است. در حال حاضر آب چشمه با لوله به کارخانه منتقل می‌شود و پس از بسته بندی به مصرف خوراکی می‌رسد.

خواص درمانی این آب در دستگاه گوارش، کبد، لوزالمعده و روده و برای تنظیم کلسترول و اسیداوریک است.

چشمه معدنی البرز - آبعلی

چشمه معدنی البرز در 60 کیلومتری شمال شرقی تهران در دهکده آبعلی و در کنار جاده تهران - آمل از زمین می‌جوشد.

آب چشمه معدنی البرز نیز همانند آب معدنی آبعلی از دسته آبهای بی کربناته ، سولفاته ، کلسیک منیزیم آهن دار ، گازدار و عاری از میکروب و عوامل بیماری زا می‌باشد.

دریاچه تار و هویر

دریاچه‌های زمین ساختی تار و هویر در 30 کیلومتری خاور شهرستان دماوند از جمله دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی هستند.

‎این دریاچه روی محور چین دار میان دو رشته کوه قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب واقع شده است.

آب آن در حدود 2500 متر از سطح دریاهای آزاد جهان بالاتر است و از دریاچه لوزی شکل تار منطقه ساحلی کوچکی در امتداد جنوبی خود دارد.

این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی است که در تابستان هوای نسبتاً خنک آن با بادهای مداوم و شدید در گذرگاه ها همراه است . دریاچه تار برای تفریحات آبی همانند شنا و قایقرانی مناسب است.

دریاچه سد لتیان

این دریاچه با وسعتی در حدود 330 هکتار در 25 کیلومتری شمال شرقی تهران روی رودخانه جاجرود ایجاد شده است.

در این دریاچه انواع ماهی نیز پرورش داده می شود. ایستگاه های قایقرانی و اسکی روی آب این دریاچه زیر نظر نیروی هوایی و شهرداری لواسان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۰