وقتی امشب سوت پایان بازی در سانتیاگو برنابئو به صدا دربیاید، آلوارو آربلوا به‌سرعت به سمت پیتر کراوچ، هم‌تیمی سابقش در لیورپول می‌دود تا پیراهنش را با او معاوضه کند.

فوتبال - آربلوا

8 شب بعد، در پایان بازی برگشت دو تیم در وایت‌هارت‌لین هم او همین کار را خواهد کرد. یک پیراهن کراوچ کافی نیست؛ آربلوا دو تا می‌خواهد.

این علاقه به خاطر دوستی آنها نیست؛ آربلوا کراوچ را یک پدیده می‌داند، ولی می‌گوید که بعد از مشخص‌شدن قرعه یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان با او صحبت نکرده است. او آنها را لازم دارد، چون رائول آلبیول، دیگر مدافع رئال هم یکی از آن پیراهن‌ها را می‌خواهد. وقتی اردوی تیم ملی اسپانیا تشکیل می‌شود، در میان پیراهن‌های قرمز و آبی اسپانیا، دو پیراهن سفید تیم ملی انگلیس هم دیده می‌شود.

آربلوا در مورد این ماجرا با خنده می‌گوید: «در دوران جام جهانی، همیشه پلی‌استیشن بازی می‌کردیم. همیشه من و آلبیول مقابل سرجیو راموس و خسوس ناواس بازی می‌کردیم. آنها تیم اسپانیا را انتخاب می‌کردند و ما تیم انگلیس بودیم و رقابت ما خیلی شدید بود.

ما همیشه پیتر کراوچ را به‌عنوان مهاجم‌مان انتخاب می‌کردیم و او گل‌های زیادی می‌زد. ما پیراهن‌های تیم ملی انگلیس را هم خریده بودیم. باید در هتل اسپانیا می‌بودید تا می‌دیدید؛ 2نفر با پیراهن‌های انگلیس بودند که پشتش اسم کراوچ و جرارد بود». او درباره رویارویی امشب رئال با تاتنهام ادامه می‌دهد: «شاید تاتنهام به اندازه چلسی یا منچستریونایتد مشهور نباشد، ولی آنها تیم خیلی خطرناکی هستند. البته من از این قرعه خوشحال شدم، نه به خاطر اینکه قرعه آسانی است، بلکه می‌خواستم در انگلیس بازی کنم و وقتی قرعه را دیدم به آلبیول گفتم: ما می‌توانیم پیراهن کراوچ را داشته باشیم؛ 2 پیراهن واقعی و این بار با آنها بازی کنیم. پیراهن او کمی به تن من گشاد خواهد بود، ولی...» در این بازی تیم آربلوا باید بتواند بازیکن مورد علاقه او را مهار کند. مهاجم تاتنهام در فصل جاری لیگ برتر تنها 2گل زده ولی اوضاع در لیگ قهرمانان متفاوت است، چون در 9 بازی 7گل زده است. او در مجموع 55 بازی اروپایی 28گل زده. همچنین در 42بازی ملی 22گل به‌ثمر رسانده است. علاوه بر این او می‌تواند هم‌تیمی‌هایش را هم راه بیندازد؛ او در لیگ قهرمانان 3 پاس گل هم داده است.

آربلوا در مورد تفاوت آمار این مهاجم در لیگ برتر و لیگ قهرمانان می‌گوید: «در انگلیس، مدافعان به بازی در برابر مهاجمانی مثل کراوچ بیشتر عادت دارند؛ بازیکنانی که قدبلند و قدرتمند هستند و در هوا عالی‌اند. آنها می‌دانند که چطور مقابل کراوچ بازی کنند. در اروپا مقابله با آنها سخت‌تر است. مدافعان میانی اروپایی بازی در برابر چنین مهاجمانی را دوست ندارند. شاید این بتواند این تفاوت را توضیح بدهد.»

تهدید در محوطه جریمه

او درباره راه مهار این مهاجم 2متری اضافه می‌کند:«فکر می‌کنم برای این چالش آماده هستیم. ما هم بازیکنانی داریم که در هوا خوبند مثل ریکاردو کاروالیو که در انگلیس هم بازی کرده، ولی نمی‌توانیم به پای کراوچ برسیم. مجبوریم خط دفاع را تا جایی که می‌توانیم از خط دروازه دور کنیم تا او را از محوطه جریمه دور نگه داریم. او قدبلند است، ولی چندان سریع نیست. با جلو آوردن خط دفاع، فضای بیشتری در اختیار او قرار می‌گیرد، ولی این ریسک معقول‌تری است تا اجازه بدهیم او وارد محوطه جریمه بشود. در آنجاست که او تبدیل به خطر بزرگی می‌شود؛ با برتری‌اش در هوا، ضربات سرش و پاس‌هایی که به دیگران می‌دهد.»

«تاتنهام تیم مناسبی برای اوست. ویژگی اصلی این تیم، حرکات سریع از کناره‌های زمین و سانترهایی است که برای او ارسال می‌شود. در این حرکات آرون لنون و گرت بیل (گوش‌های راست و چپ تاتنهام) نقش کلیدی دارند، همچنین من بازی لوکا مودریچ و فان در فارت را تحسین می‌کنم. فکر می‌کنم فان در فارت اگر در رئال می‌ماند می‌توانست نقش پررنگی داشته باشد. آنها گزینه‌های دیگری هم دارند. در حالی که ممکن است همه حواس‌تان به کراوچ باشد، آنها می‌توانند با جرمن دفو هم بازی کنند که مهاجم سریعی است و سبک بازی آنها را کاملا تغییر می‌دهد. تاتنهام تیمی با چهره‌های مختلف است.»

فان در فارت در مورد تاتنهام گفته که بازیکنانش آزادانه بازی می‌کنند، چون هری ردنپ آنها را گرفتار قید و بندهای تاکتیکی نمی‌کند. آربلوا که با بنیتس، استاد تاکتیک کار کرده، در واکنش به این اظهار نظر می‌گوید: «اگر یک مربی سختگیر باشد، بازیکن محدود می‌شود و آزادی کافی برای بازی نخواهد داشت. تصویری که من از تاتنهام دارم، تیمی تهاجمی، پرشور و سرزنده است؛ تیمی که فوتبال بازی می‌کند و مانع بازی حریف هم نمی‌شود.»

آربلوا اما اضافه می‌کند: «ولی فکر می‌کنم در این مورد کمی اغراق شده است. مطمئنم که آنها براساس تاکتیک بازی می‌کنند. از سوی دیگر شنیدم هری (ردنپ) گفته که آنها مقابل ما دفاعی‌تر بازی خواهند کرد. آنها هم مثل ما می‌دانند که ترتیب
2 بازی، شرایط را تعیین می‌کند. با توجه به اینکه ما در بازی برگشت میهمان هستیم، در این بازی مجبوریم حمله کنیم.» آربلوا درپایان می‌گوید: «مقابل لیون ما در بازی رفت محتاط بودیم، ولی حالا باید در بازی برگشت به برتری برسیم. دوست نداریم در شرایطی به وایت هارت لین برویم که مجبور به حمله باشیم.»

آربلوا، لیگ برتر و مسی

آربلوا یکی از اسپانیایی‌هایی بود که در عصر بنیتس به لیورپول پیوست و با وجود بازگشت به کشورش هنوز نتوانسته خاطرات بازی در لیگ برتر انگلیس را فراموش کند. او امشب باید با تاتنهام- یک تیم انگلیسی- روبه‌رو شود و بازی برگشت هم هفته آینده در لندن خواهد بود؛ جایی که او می‌تواند دوباره فضای ورزشگاه‌های انگلیس را تجربه کند. او در مورد لحظه قرعه‌کشی می‌گوید: «دوست داشتم با یک تیم انگلیسی بازی کنیم و واقعا از آن خوشحال شدم. من خاطرات خیلی خوبی از بازی در آنجا دارم و فضای آنجا بی‌مانند است. بلافاصله پس از مطلع شدن از قرعه‌کشی به ژابی آلونسو، آلبیول و سرجیو راموس پیغام فرستادم. تاتنهام توانسته میلان را حذف کند و تیم خطرناکی است، با وجود این، همه بازیکنان ما خوشحال بودند. اگر خوب بازی کنیم، احتمالا صعود می‌کنیم. البته بازی برگشت در زمین آنها دشوار خواهد بود.»

او در مورد تجربه‌‌اش از بازی در انگلیس می‌گوید: «ما در اواسط بهار بودیم و هنوز خبری از خورشید نبود. با این وجود من فوتبال آنجا را خیلی دوست داشتم. تجربه انگلیس کمک کرد که من بازیکن بالغ و بهتری شوم. تجربه ورزشگاه‌های آنجا فوق‌العاده است و همه بازیکنانی که در لیگ برتر بازی می‌کنند، عاشق آن می‌شوند.»

رئال درصورت عبور از تاتنهام، به احتمال زیاد با بارسا روبه‌رو می‌شود. آربلوا سابقه بازی با پیراهن لیورپول مقابل بارسا و مهار مسی را دارد. او با یادآوری آن دو بازی می‌گوید: «من کارم را عالی انجام دادم. من همیشه کنار او بودم. این روش به خوبی جواب داد. بعد از 2 بازی رفت و برگشت با آنها کاملا خوشحال بودم. البته بازی مسی حالا کاملا فرق کرده است. او تنها در کنار زمین بازی نمی‌کند و به همه جای خط حمله سر می‌زند.» البته آربلوا در جریان بازی هیچ صحبتی با مسی نداشته است؛« مسی ساکت است و حرفی نمی‌زند. در جریان 2 بازی، او یک کلمه هم حرف نزد. من هم از بازیکنانی نیستم که سعی می‌کنند با حرف زدن، تمرکز حریف را به هم بزنند. خودم هم مجبورم آن‌قدر روی بازی تمرکز کنم که حرف زدن ممکن است این تمرکز را از بین ببرد.»

عادت به سبک بازی در لیگ برتر انگلیس معمولا برای بازیکنان تکنیکی و ظریف دشوار است؛ تا جایی که برخی از آنها نمی‌توانند در فوتبال جزیره موفق شوند. آربلوا با وجود تأیید این موضوع، معتقد است که مسی در لیگ برتر هم می‌تواند بدرخشد؛ «در لیگ برتر موضوع این نیست که چطور دوست دارید بازی کنید، بلکه باید ببینید چطور می‌توانید بازی کنید. در زمین تیم‌هایی مثل استوک نمی‌توانید سبک بازی‌تان را دیکته کنید؛ بازی بسیار فیزیکی و مستقیم است؛ فقط توپ‌های بلند، توپ‌های بلند و توپ هرگز روی زمین نمی‌آید. نمی‌توانید بازی را مطابق میل‌تان کنترل کنید. با وجود این، مسی می‌تواند در شب‌های نمناک و سرد انگلیس هم بدرخشد. شاید او تنها بازیکن ظریفی باشد که بتواند. البته باید قبول کنیم که خیلی سخت است.

بازیکنان تکنیکی زیادی به لیگ برتر رفته‌اند و نتوانسته‌اند با فوتبال انگلیس کنار بیایند.»رئال در تنها رویارویی‌‌اش با بارسا در این فصل 5 بر صفر شکست خورد، ولی آربلوا معتقد است که تیمشان دیگر با چنین نتیجه‌ای مغلوب نخواهد شد؛«شکست 5 بر صفر این فصل واقعا دردناک بود، ولی حالا کاملا آماده‌ایم.» آربلوا هنوز هم نزد طرفداران لیورپول محبوب است و دلیل جدایی‌‌اش را بی‌میلی این باشگاه به تمدید قرارداد می‌داند؛« ما به توافق نرسیدیم و در همین زمان آنها 17میلیون پوند برای گلن جانسون پرداختند. آنها یک مدافع کناری خریدند و واضح بود که توافقی انجام نمی‌گیرد. می‌دانم که هنوز در لیورپول محبوبم و این بیشتر از چیزی است که لیاقتش را دارم.»

 

کد خبر 131337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز