گروه اجتماعی - مینا شهنی: قرار بر این است که از مهرماه امسال کودکان 4 تا 6 ساله به‌جای رفتن به مهدکودک و پیش دبستان، راهی دبستان‌های غیرانتفاعی شوند.

دانش آموزش ابتدایی

وزارت آموزش و پرورش با امضای یک تفاهمنامه با سازمان بهزیستی کشور مسئولیت کودکان 4 تا 6 ساله را از این سازمان خلع و زیر پرچم خود گرفته است. این فعالیت بعد‌از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد که در آن آموزش کودکان در کشور از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش قلمداد شد و براساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش می‌بایست برچگونگی آموزش کودکان از 4 سال به بالا نظارت کرده و برای آنها برنامه آموزشی مناسب ارائه کند.

وزارت آموزش و پرورش هم تصمیم گرفت تا کودکان را در مدارس جای دهد به این ترتیب راه4 ساله‌ها به دبستان گشوده شد و براساس آنچه نتیجه توافق سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش خوانده می‌شود به تمامی مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک گفته شد که برای مهرماه آینده ثبت‌نام پیش دبستان و مهدکودک ممنوع شده و تمامی گروه‌هایی که در این حرفه فعال بوده‌اند می‌توانند فعالیت‌شان را به شیرخوارگاه‌ تغییر داده و از مهرماه پذیرای نوزادان و اطفال تا 3 سال باشند.

سیمین میرهادی مدیر آمادگی ایران زمین در این‌باره گفت: به‌تازگی از سازمان بهزیستی با من تماس گرفته‌و اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه مدت زمان فعالیت پروانه کاری آمادگی ایران زمین تا ماه خرداد اعتبار دارد برای انجام تشریفات قانونی می‌بایست به این سازمان مراجعه کنم و با تبدیل مهدکودک به شیرخوارگاه به فعالیت کاری ادامه دهم.به گفته میرهادی در تماس تلفنی، گفته شده که ابتدا وی باید مراحل گزینش را پشت سر بگذارد و سپس مهد را برای پذیرش اطفال کمتر از 3 سال آماده کند.

او که از 35 سال پیش تا‌کنون مدیریت مهدکودک، آمادگی و آموزش پیش دبستان را بر عهده داشته با نگرانی از اینکه کودکان 4 تا 5 ساله با حضور در دبستان دچار مشکلات جدی خواهند شد، توضیح داد: بهتر است مسئولان به این نکته توجه کنند که کودکان در این بازه‌ سنی نیازمند حضور در محیط‌هایی هستند که با شرایط ذهنی و جسمی‌شان کاملا سازگار باشد. اگر ما بخواهیم یک کودک 4 ساله با یک دانش‌آموز کلاس پنجم دبستان را در یک محیط آموزش دهیم دامنه نگرانی پدر و مادرها هم افزایش خواهد یافت.

میرهادی معتقد است که نمی‌توان کودکی را که هنوز آموزش حضور در جامعه را پشت‌سر نگذاشته و در مراحل نخست جدایی از پدر و مادر است در محیطی قرار داد که کودکان بزرگ‌تر بر آن حکمرانی می‌کنند و حتی با وجود اینکه مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که زنگ تفریح این دسته از کودکان را جدا خواهند کرد باز هم باید به این نکته توجه شود که به هر حال تمامی این کودکان از یک فضای بهداشتی مشترک باید استفاده کنند و حتی فضای آموزشی‌شان هم مشترک است.

نکته دیگری که این مدیر باسابقه مهد کودک به آن اشاره دارد تاثیر تربیتی است که کودکان بزرگ‌تر بر کوچک‌ترها خواهند گذاشت. او در این‌باره گفت: تصور کنید یک کودک 5 ساله که هنوز نمی‌تواند به‌درستی شرحی از شرایط خودش ارائه دهد و هنوز گام‌های لرزانش در اجتماع و دور از پدر و مادر نشانگر نیاز توجه ویژه به اوست در کنار کودکانی قرار بگیرد که سال‌هاست این مرحله را پشت‌سر گذاشته‌اند، این رویارویی مسلما به ضرر کودکانی که ضعیف‌ترند تمام خواهد شد چراکه کودکان خردسال هرگز اعتماد به نفسی را که لازم است به دست نخواهند آورد و نتیجه این روابط بر زندگی کودکان ما تاثیری عمیق و منفی برجای خواهد گذاشت حال آنکه همین کودکان در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی به‌عنوان قوی‌ترین و مهم‌ترین گروه مورد توجه بسیاری قرار خواهند گرفت و آموزش اعتماد به نفس را به درستی پشت سر خواهند گذاشت.

مادر جوانی که فرزندش را برای سپردن به مهد‌کودک آورده با نگرانی از اینکه برای سال آینده مشکلات جدی در پیش رو خواهد داشت، گفت: به هر حال اینکه من حاضر شوم پسر 5ساله‌ام را به دبستانی بفرستم که پسر بچه‌های پر از شیطنت 7 تا 11 ساله در آنجا حضور دارند این نگرانی را برای من به‌وجود خواهد آورد که آیا کودک من در دبستان می‌تواند محیط امنی داشته باشد یا نه؟ من گمان می‌کنم اگر بناست که آموزش و پرورش مسئولیت کودکان پیش از دبستان را برعهده بگیرد بهتر است مراکز جدیدی تاسیس کند و کودکان 4 تا 6 ساله را در این مراکز آموزش دهد چرا که برای والدین رها کردن فرزندشان میان بزرگ‌ترها کار ساده‌ای نخواهد بود.

کد خبر 131717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز