در27 فروردین 1346 امام خمینی(ره) طی نامه‌ای به هویدا، نخست وزیر،خیانت‌ها، خطاها، وابستگی‌ها و جنایات دولت وی و مجموعه رژیم شاه را بر شمرد و فجایع حکومت نسبت به دین و دنیای مردم را محکوم کرد.

هیودا

در بخشی از این نامه آمده است : آقای هویدا من وظیفه دارم شماها را نصیحت کنم. شماها از این ملت و در این آب و خاک پرورش پیدا کرده و صاحب عناوین شده‌اید. اینقدر با حیثیت این ملت بازی نکنید. به جای این همه گزافه و جنجال، خدمتی به این سر و پا برهنه‌ها کنید یا لااقل اینقدر با بهانه‌های مختلف آنها را رنج ندهید. از این کسبه بی‌بضاعت اینقدر اخاذی نکنید. اینقدر برای ارضای شهوات دیگران به علمای ملت و محصلین و دانشجویان فشار نیاورید. با اسرائیل، دشمن اسلام و مسلمین، آواره‌کننده بیش از یک میلیون مسلم بی‌پناه پیمان برادری نبندید، عواطف مسلمین را جریحه‌دار نکنید، دست اسرائیل و عمال خائن آن را به بازار مسلمین بیش از این باز نکنید، اقتصاد کشور را به خاطر اسرائیل و عمال آن به خطر نیندازید.

ترور ابوجهاد

خلیل ابراهیم الوزیر با کنیه ابوجهاد، سیاستمدار و تئوریسین نظامی فلسطینی و از بنیانگذاران جنبش فتح ، عضو کمیته مرکزی این سازمان و فرمانده العاصفه ، شاخه نظامی فتح بود . او تحصیلاتش را در آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل پی‌گرفت. در 19سالگی عضو جنبش اخوان المسلمین شد و به جرم انجام یک عملیات نظامی درخان‌ یونس توسط پلیس مصر بازداشت شد و چند ماهی را در زندان به سر برد. او در فتح مسئولیت امور پشتیبانی و تهیه تسلیحات را بر عهده داشت و مجله فلسطیننا را به چاپ می‌رساند. پس از شکست فتح در جریان جنگ لبنان (1982 ) ازرژیم صهیونیستی ناچار به تونس نقل مکان کرد. تلاش‌های او نقش زیادی در آغاز انتفاضه 1987 داشت. او یک‌سال بعد درتونس در 16 آوریل سال 1988 توسط کماندوهای اسرائیلی ترور شد .

فتح شهر بغداد توسط معزالدوله آل بویه

در زمان آل بویه، بغداد، در دست غلامان ترک بود و آشفتگی اوضاع آن شهر به آل‌بویه فرصت داد که به بغداد حمله کنند. بنابراین معزالدوله در سال 334 ق بغداد را محاصره کرد و در 11 جمادی ‌ الاول بر آن شهر دست یافت و المستکفی بالله خلیفه‏ عباسی را بر کنار کرد و پس از کور کردن وی، المطیع‌لله را به خلافت نشاند. از این پس احمد معزالدوله از طرف خلیفه به لقب امیرالامرا ملقب شد.

عبدالرحمن عارف، رئیس جمهورعراق

مارشال عبدالسلام محمد عارف برادر بزرگ‌تر عبدالرحمن طی یک توطئه بمب ‌گذاری در هلی‌کوپتر که به دست بعثی‌ها انجام گرفت در قرنه نزدیک بصره در بامداد ۱۶ آوریل ۱۹۶۶ به قتل رسید و برادر او ژنرال عبدالرحمن محمد عارف که به مسکو برای خرید اسلحه رفته بود خود را به بغداد رسانید و به ریاست‌جمهوری رسید. ژنرال عبدالرحمن بیش از 2سال حکومت نکرد. در ۱۷ جولای۱۹۶۸ کودتای نظامی بر ضد‌حکومت او صورت گرفت. بعثی‌ها با دادن وعده‌های زیاد به سرهنگ عبدالرزاق النایف، رئیس ضداطلاعات ارتش و ژنرال ابراهیم الداوود رئیس گارد، کودتا کرده و عارف را روانه ترکیه کردند .عبدالرحمن عارف پس از کودتا به لندن رفت تا اینکه در سال‌های پایانی دهه ۸۰ صدام به وی اجازه داد به بغداد بازگردد. عارف پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به اردن رفت.

کد خبر 132417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز