یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

عملیات خلیج خوک‌ها یک عملیات نظامی ناموفق بود که توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای ساقط‌کردن حکومت فیدل کاسترو در کوبا طراحی شده بود.

در ۱۷ آوریل 1961 به دستور جان ‌ اف کندی رئیس جمهور آمریکا ، نیروی ۱۷۰۰ نفری از ضد‌انقلابیون کوبایی با کمک عوامل سیا در خلیج خوک‌ها در جنوب کوبا پیاده شدند تا با رژیم تازه به قدرت رسیده فیدل کاسترو مبارزه و آن را سرنگون کنند. سرویس جاسوسی شوروی از نقشه عملیات به‌نحوی مطلع شد و کاسترو را در جریان وقایع قرار داد. نیروهای طرفدار کاسترو، با غافلگیر کردن ضد‌انقلابیون کوبایی، ظرف ۴۸ ساعت، نیروهای شرکت‌کننده در عملیات خلیج خوک‌ها را قلع‌و‌قمع کردند و صدها نفر از مخالفین کاسترو دستگیر، زندانی و اعدام شدند.

عملیات شهادت‌طلبانه یک فلسطینی

سامر مسیح حماد در سال1366 شمسی در شهر جنین متولد شد. در نوجوانی عضو گروهان‌های قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین شد. شهید سامر مسیح حماد که از جنایات رژیم صهیونیستی به ملت مظلوم فلسطین به تنگ آمده بود، در تاریخ 28 فروردین سال1385 در مرکز رژیم صهیونیستی تل‌آویو در یک رستوران دست به عملیات شهادت طلبانه زد که بر اثر آن 9 صهیونیست کشته و 70نفر زخمی شدند و خود نیز به شهادت رسید.

مرگ بنجامین فرانکلین

فرانکلین دانشمند، نویسنده و چاپخانه‌دار، طنزنویس، نظریه‌پرداز سیاسی، سیاستمدار، رئیس پست، مخترع، فعال مدنی و دیپلمات و یکی از پدران بنیانگذار آمریکا در 17 ژانویه 1706 به دنیا آمد . او یکی از چهره‌های بزرگ در روشنگری آمریکا و تاریخ فیزیک برای کشف‌هایی که کرده بود و نظریه‌هایش در مورد برق است . اختراعات او میله برق ‌ گیر، عینک دو کانونی، اجاق گاز فرانکلین، کیلومترشمار اتومبیل و شیشه آرمونیکاست. او نخستین کتابخانه عمومی در آمریکا و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی پنسیلوانیا را ایجاد کرد. فرانکلین لقب نخستین آمریکایی را برای تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش برای اتحاد آمریکا به دست آورد. در اواخر عمرش یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های ضدبرده‌داری شد . او در 17آوریل 1790 در پنسیلوانیا درگذشت.

جنگ گاز

برای نخستین‌بار در جهان از گاز خفه‌کننده در جریان جنگ جهانی اول استفاده شد. آلمان در 17 آوریل 1915میلادی در جنگ با انگلستان و فرانسه در ناحیه ایپر فرانسه، با استفاده از این گاز تعداد زیادی از سربازان متفقین را کشت. این جنگ به «جنگ گاز» معروف شد. تلاش‌هایی پس از پایان جنگ جهانی اول برای ممنوعیت استفاده از گازهای شیمیایی در جنگ آغاز شد که منجر به تدوین و امضای چند معاهده بین‏المللی مبنی بر منع تولید، تکثیر و استفاده از سلاح‏های شیمیایی در جنگ شد. با وجود این، در جنگ ویتنام توسط آمریکا و در جنگ ایران و عراق رژیم بعثی از انواع سلاح‏های شیمیایی استفاده کردند .

رحلت عالم و اصلاحگر مسلمان هندی

علامه سید ذی‌شان حیدر جوادی، یکی از مشهورترین علمای شیعه در هندوستان، پس از 10 سال کسب فیض از محضر حضرات آیات حکیم، خویی و شهید سید محمدباقر صدر، برای انجام خدمات دینی به زادگاهش بازگشت. او با همکاری یکی از علمای منطقه، سازمان دینی تنظیم المکاتب را تأسیس کرد . این عالم مسلمان در سال1356 شمسی به ابوظبی رفت و با بر عهده گرفتن سرپرستی شیعیان اردوزبان و ارشاد و تبلیغ دین، ده‌ها نفر را به تشیع رهنمون ساخت. علامه ده‌ها مسجد، مدرسه، حسینیه، کتابخانه و درمانگاه را در سراسر هندوستان پایه‏گذاری کرد و در سال1376 شمسی ، با حکم مقام معظم رهبری، به وکالت ایشان در هند منصوب شد. او علاوه بر تألیف کتب مفید، موفق شد شبکه جهانی اسلامی را در تلویزیون بمبئی تأسیس کند و صدای اسلام را به اقصی نقاط هند برساند. از ایشان علاوه بر 100 تألیف و 50 ترجمه، حدود 15هزار نوار صوتی و تصویری و هزاران مقاله بر جای مانده است. وی به زبان‏های عربی، فارسی، اردو و انگلیسی مسلط بود. سرانجام در 28 فروردین 1379 شمسی دار فانی را وداع گفت و در ‌الله آباد به خاک سپرده شد.

کد خبر 132432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز